|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej var i dag på SBP.. bilen klarade av allt utom det jag bävade för suck ... här kommer värdena CO 3.1 (0.5) CO 2500 1.9(0.3) HC 300(100) lambda 0.94 (0.97-1.03) Galet suck frågade besiktningsmannen men han sa att han inte trodde att det nödvändigtvis beror på kattarna utan att det måste vara nått annat fel.. sen har jag nu suttit 2 timmar och läst alla trådar och herregud vad olika svar det finns Ringde även sundströms i Kramfors och berrättade om värdena och killen där sa också att det bode skramla i kattarna om dessa var dåliga och att det kan bero på att lambdorna kan vara felaktiga ok nu vet jag ej när motoroljan sist byttes den ser ut att vara rätt gammal och jag har inte hunnit bytta stift luftfilter och ja den vanliga oljeservicen+oljefilter byte... kan inte tro att det skall vara boven när det är så skev avgasbild Bimmer | |
|
hmmmm surt, var oxå inne med min idag, har precis byggt om mitt avgassystem med 3"sportkatt och resterande bakåt.... fick ett ok på lambdan men co låg runt 2,5 och hc var oxå riktigt högt (blev bara värre desto mer han varvade) men vi tog en liten längre sväng till och sen efter det så låg värdena perfekt.... en sport katt går på 1900:- och 2 lambdasonder gick på runt 2000 (på meca har jag för mig)... men din går ju lite fett verkar det som, om man nu kollar på lambdavärdet, byta olja och 20% e85 i tanken kanske löser det åt dig? :) men kolla oxå efter avgasläckor, behövs ju inte mycket för att det ska gå åt helsike med värdena. |
|
|
var bilen riktigt varmkörd? skulle gissa på defekta lambasonder iom att att alla värdena är galna. DIS-test på BMW ger svar.. BMW CS #5139 |
|
|
Jo J:L den var rejält varmkörd... besiktningmannen sa att dom hade kafferast och sa att kör iväg och varmkör den ordentligt så det gjorde jag.. men det blev inte bättre ... då sa han ja det var ju synd ,hoppas det fixar sig han var ingen trist skit utan han var trevlig... men vad tror ni om jag byter lambdan/orna och olja stift o filter så kanske det löser sig.. men man måste väl in på en mek i morgon där jag vet att det finns en som tydligen hållit på med min 530 och höra vad även dom tror nu har jag i allafall hört från 3 håll att eftersom alla värdena är galna så lutar det åt att det kan vara lambda och service som behöver göras ..tack tack .. om det är fler som läser detta så skriv gärna vad ni tror har nyss inhandlat bilen så man vill ju få ordning på den annars går den bra så man blir lite sint=ledsen för ni som inte vet vad sint är kan även vara elak Bimmer |
|
|
Börja med att kolla avgassystemet NOGA! Det räcker med ett knappnålshuvudstort hål innan eller i närheten av lambdasonden, för att det skall sugas in syre (luft) och lura lambdasonden att feta på bränsleblandningen. Kolla också NOGA att du inte har tjuvluft efter luftmängdsmätaren, för då får du också helt fel parametrar i bränsleblandningen! Några modifieringar på motorn? (typ sportluftfilter) Se till att göra en ordentlig service på motorn (byt olja, oljefiler, luftfilter och alla tändstiften) och använd då en bra syntetolja för att få så bra förutsättningar till en bra förbränning som möjligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag förmodar att det gäller din 530?köpte en 520 91 för ett tag sen,alla värdena var helt åt skogen,bytte olja sen blev allt bra utom lambdavärde,fick den uppkopplad och fick felvärde på lambdasond och lmm,bytte sonden sen gick den igenom nätt o jämt(har ej bytt lmm)frisk olja är superviktigt!! | |
Helga |
Lamdasonden!!! //Helga |
|
Hej o tack för alla svar ... Johan B nej det finns ej några modifieringar på min motor den är helt orginal det enda som är modifierat är en hella bakspoiler inget annat sommarfälgarna är 17" orginalfälg .. men återigen så tack .. känner hur en liten eller storsten håller på att lossna litegrann men det gör det väl inte förän man har fått den att passera SBP... nej men jag tror mycket på vad ni säger .. tycker det verkar vara så tvärsäkra svar Bimmer |
|
|
Hej Bimmer och ni andra, Vill trösta dig med att mina värde var om möjligt än sämre. CO 6,5 (0,5) HC 536 (100) CO 2500 6,6 (0,3) Lambda 0,80 (0,97-1,03) Var börjar man ???? Kommer att köra detta stegvis börjar med: 1. Luftfilter, Bränslefilter, Olja, Tändstift. (det skall göras i vilket fall) 2. Lambdasond, Temperatur sensor. 3. Katalysator. Någon med erfarenhet som anser att jag är helt fel ute är jag tacksam för tips. Snackade med BMW ang uppkoppling men de menade att det inte går att få fram vettiga uppgifter förrän årsmodell -96. |
|
|
Janne-B: Ja fick på förbesiktningen av min bil hos BMW tidigare i år (kommer ej ihåg värdena exakt) ungefär: Co1 = 4-5, Co2 = 2-3, HC = ca 300 och Lambda ca 1.06... Dvs i mitt fall tydde CO på att den gick för fett medan lambdan indikerade mager blandning. Var helt inställd på nya kattar o ny lambdasond. I vart fall blev värdena bra efter byta av lambdasond (Co1=0.0, C02 = 0.1 eller va de 0.0?, HC = 43 samt lambda 1.03) I ditt fall pekar iaf värdena åt samma hål, dvs CO indikerar för fet blandning,HC skyhögt (mycke oförbränt bränsle??) samt att lambdan oxå indikerar fet blandning... Vet inte om jag tror på lambdasond i ditt fall utan kanske något annat eftersom den verkar feta på bra...Temperatur-sensorn låter som en vettig kandidat iaf... |
|
|
Hej janne.B på min upptäckte jag att motortempen föll när jag åkte ut på E4 vilket medförde att den fick något fruktansvärt mycket soppa som den aldrig i helskotta skulle hinna förbränna innan jag gjorde avgastestet på SBP pratade med en mek och dom sa att först o främst måste vi få ordning på motortempen för boxen får ju signaler om att motorn går kall och då sopar den in bara mer bränsle så dom trodde i mitt fall att det var största boven .. så jag hoppas på att det ser bättre ut nu på tisdag efter att dom bytt termostat Har tänkt göra det själv men i mitt garage är det inte tillåtet att skruva i bilen eftersom det är ett flerbils-garage så jag lämnar in bilen för det för tydligen kan ju allt bli knas när motorn går för kall eller att styrboxen får felvärden .... sen har man ju hört att oja filter o stift är några väldigt viktiga saker som man skall ha frächa Det var ju någon på detta forum som hade haft dåliga värden lamda värdet visade på för fet blandning co co2500 var tokigt och hc på 900 någonting och det var inget fel på kattarna.. utan det var lamda och läkage på insugssidan .. någon vacumslang som lossnat .. skall se om jag hittar den tråden så skall jag försöka länka till den men förutom det är ju E34 en kanonbil helt underbar att köra tycker jag .. har även en E36 320 iganska så stor skillnad den är liten som en gokart efter vägen men stötig och småjobbig på det sättet. men dom är trevliga också nu är väl 320 lite för klen motor i men helt ok ändå nej vi får hoppas på att det är temp sensorn som är boven Bimmer |
|
|
Jag skriver om hur det går i fortsättningen.. har förtillfället täckt den lite frm så att jag får upp en normaltemp i allafall och tycker den verkar ta mindre soppa..så hoppet finns.. men man får ta i beräkning att det kan bli att bytaa mer än bara sensorn termostat lamda i värsta fall kattar men då blir det till att svetsa dit några från nån firma Bimmer |
|
|
Hade samma fel på frugans bil. Det visade sig att det var elektronikboxen till motorstyrningen som var kass. Efter att jag satte i en annan box blev det ok. Är iofs en Mitsubishi Sigma Kombi 3,0 V6-93. m30 i e30 |
|
| bimmer67 jag bor i sollefteå och har en 530 93a du hade kunnat lånat sonderna ifrån men jag är inte hemma just nu :( | |
|
JAg får tacka för erbjudantet Baader.. Bimmer |
|
|
tjena har haft samma problem med min 520i 93a alla värden helt fel på bes,,,,,var under o kolla märkte då att det läckte lite vid sista dämparen,,och den var alldeles nybytt,,,alltså läckage vid sista skarven ,,,täta där o sen in o besikta bilen gick rätt igenom,,, helt otroligt vad ett litet läckage kan visa så mkt fel kändes skönt att det bara va det som var fel |
|
|
jag har en perfekt lösning för dåliga värden vid bilprovningen: skaffa ett japsavgasrör utan slutrör d.v.s. sånt som slutar tvärt och som har en yttre diameter på typ 1 dm. helt omöjligt för dom att få fast avgassugen... har funkat för mig senaste gångerna :) |
|
|
suburban>>>Märkligt att besiktningen godkände din bil då måste jag säga,de borde ha gett en "tvåa" anser ju jag. De är skyldiga att kunna kontrollera avgasvärdena. Mvh Janne. |
|
|
suburban: Man behöver inte få på en utsugsslang för att mäta avgaserna, man kan lika väl mäta med en lös sond. Har du på något vis fått bilen godkänd utan avgasmätning är det ovanligt och mycket beklagligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag klagade inte iallafall :) Ingen av gångerna... |
|
Paap Reeder |
... i min sticker dom alltid in sond. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.