|
Sida 7 av 18
|
|
|---|---|
parolof |
jasså, varför inte? |
parolof |
Länk ligger på Länk |
| Jag måste vara lite blind! Kan inte se var jag gör kortbetalningen. | |
|
Player: Sysetmet är inte släppt ännu. Beräknas släppas på lördag. Mvh Tommie |
|
|
parolof: Du glömmer all omkringliggande teknik med telefontjänster osv. Det får du inte på ett webhotell. Där är du dessutom begränsad till vad just den operatören erbjuder i form av webserver och databas. Och det är nog inte den största kostnaden. Nu vet inte jag vad Tommie har för timtaxa när han gör uppdrag åt kund, men jag gissar på att det ligger mellan 500-1000kr/h. Det är dom pengarna han går miste om när han sitter och kodar för Autopower. Han och dom andra eldsjälarna bakom Autopower måste väl kunna leva också? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Tack för att du har förståelse för hur det ligger till och att du ser "allt arbete som inte syns". Så fort man börjar tala pengar och att ta betalt, så är det ofta folk som (förmodligen i all välvilja) försöker lösa problemen genom att kapa kostnader genom att komma med förslag som att gå över till diverse gratisvarianter. Man ska komma ihåg att AutoPower har väldigt mycket besökare. Det är ungefär hälften av vad tv4.se har, men ingen mailar dem och seriöst föreslår dem att flytta sin sajt till ett gratis webbhotell i Bulgarien. Jag är övertygad om att man inte kan driva en sajt av denna storlek och aktivitet billigare än vi gör sett till helheten. Det kan till och med hända att AutoPower kommer på första plats i Sverige över de webbsajter som drivs med minst budget i förhållande till storlek/antal besökare. Det är inte kostnaderna som är för höga. Det är intäkterna som är för låga. Många sajter av samma storlek eller mindre som drivs seriöst av företag med anställda har budgetar på mångmiljonbelopp. AutoPower borde kosta ett par miljoner per år att driva. Nu gör det inte det, utan vi klarar oss på en mycket blygsam budget pga gratis insatser under flera år från alla eldsjälar. Stort tack till alla som på ett eller annat sätt stödjer AutoPower. Och tack till alla som kommer att stödja oss genom att bli Pro-medlemmar. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
| Jag kommer ihåg när man skulle skramla bössa för en ny server, då fläkten hade begått harakiri och stekt CPU eller hur det nu var. Det var tider det. ;) | |
|
Jag sitter beredd med kortet. :-) //Player |
|
|
Tommie (Autopower): Vad händer med ens bilar i det nuvarande galleriet? De är ju bara bundna med medlemmen genom Mailadressen. |
|
parolof |
Inget ont i att ta betalt, men jag tycker man då ska skilja på entusiast och kommersiell verksamhet. Jag vet att Autopower har många träffar men jag tror att bimmerforums.com har fler och den är helt gratis. Idag låg det 732 bilannonser på Autopower ute, 732 * 60=43920:- J.Dredd, om Tommie vill koda (han gör det jävligt bra) så, ok. Men som sagt för en ren entusiast site så finns det billigare sätt. Det verkar som Autopower kommit till ett vägval i utvecklingen, lycka till vilken väg ni än väljer! |
|
Alla som tror att AP-gänget kommer att tjäna pengar på det här, tänk er att om det hade varit ni som under flera års tid offrat massor av fritid, avstått från att arbeta så att man kan lägga tid på AP, det för att vi BMW älskar ska ha en sida/forum att besöka när vi helst behagar, om det hade varit ni som gjort detta, hade inte ni vilja få igen liten del av pengarna tillbaka genom att ta en medlems avgift? Nu vet ju inte vi hur mycket pengar som kommer att komma in till AP men även om det skulle komma in pengar som täcker alla kostnader för att driva sajten och det skulle bli en slant över för AP gänget, ja då tycker åtminstone jag att de förtjänar vartenda öre! Och som sagt, ingen är väl tvungen att betala avgiften, jag kommer att självklart betala in det när det blir dags Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Under vilken tids period har de 732 annonserna lagts in? Vad kostar det att driva sajten under samma tids period? Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
parolof, har du en aning om hur mycket diskutrymme bandbredd och processorkraft som krävs för att driva siten? Att köra autopower på en delad server skulle säkert gå om det var ett riktigt monster, men hur många wehotell har det? Är det jag eller parolof som är ute och cyklar Tommie? |
|
|
Det är parolof som cyklar. En kompis drev en pokersajt från, jag tror de hete b2one eller liknande. De lovade gratis trafik, men när trafiken började gå upp så stängdes kontot av utan förvarning. Att lova 60gb trafik/månad och sedan faktiskt hålla det är två olika saker. Titta istället på vad en dedikterad server hos t ex loopia kostar med extra allt. |
|
|
Varför tror alla att allt skall vara gratis bara för att det ligger på nätet???? I längden måste det tas betalt för att ingen kan driva saker gratis i evighet. Det finns bara två stora sätt att fiansiera: -Avgift -Reklam/sponsor. Det är ju enkel ekonomi, och för att få det att snurra så diffrentierar man det ju så att "snyltarna" som inte betalar får stå ut med sämre service och "tvångsreklam" medans de som betalar slipper reklam och får premium tjänster istället. Att Autopower går i samma fotspår som 99% av hela branchen känns ju bara sunt och naturligt. Ni gör helt rätt på Autopower. |
|
|
Jag tycker det är ett sunt och intressant synsätt som parolof har som anser att skall vara gratis och att alla skall jobba gratis i all evighet. Jag välkomnar det synsättet och det i sig bidrar säkert till en viss konkurrensutsättning vilket är positivt för sajten. Jag är ändå en smula allergisk mot när man tar ett belopp och multiplicerar med olika ta för att få fram en summa som för en enskild privatperson kan te sig som stora belopp. Vi driver sajten i aktiebolagsform och liksom all annan verksamhet i Sverige så betalar vi moms, skatt, revisorsarvoden osv. Beloppet parolof fått fram räcker knappt till enstaka mjukvarulicenser och revisorsarvodet bara för att ta ett exempel. Självklart kan man alltid hävda att allt kan göras gratis och att det alltid finns gratisalternativ. Men jag tycker ändå att det är att jämföra äpplen och päron. Parolof synsätt är intressant och jag hoppas att han följer synsättet på samma sätt i alla sina ekonomiska engagemang. Låt mig ge några festliga exempel för att belysa hur jag föreställer mig hur man skulle kunna efterleva parlof's synsätt: - Man kan ringa Dagens Nyheter och teckna en årsprenumeration, men kräva att få tidningen gratis eftersom tidningen Metro delas ut gratis. Äpplen och Päron. - Man kan gå in till McDonald's och tilltvinga sig maten gratis med hänvisning till att maten är gratis hos Frälsningsarmén och Röda Korset. - Man kan ringa upp sin hyresvärd och försöka omförhandla hyresavtalet till att man ska få bo gratis eftersom uteliggarna bor helt gratis under broar och i trappuppgången. - Man kan ringa upp Radiotjänst i Kuruna och kräva gratis TV samt att de återbetalar licensavgiften för de senaste 25 åren med hänvisning till att man faktiskt inte betalar någon TV-licens i exempelvis Schweiz. - Man kan gå in till närmaste BMW-handlare visa intresse för senaste M5'an, men när det är dags för betalning generöst erbjuda en 20-kronorssedel och envist argumentera för att det bara kostar 15:- att åka runt i en SL-buss en hel dag och att det är just den sträckan man tänkt att åka med M5'an. - Man kan ringa upp sin mobilteleoperatör och kräva gratis telefoni eftersom ip-telefoni är gratis (nja, viss ip-telefoni i alla fall). - Man kan gå till sin arbetsgivare och kräva en löneförhandling på stående fot där man erbjuder sig att jobba gratis de kommande 5 åren eftersom katastrofarbetarna efter Tsunamikatastrofen arbetade helt gratis och frivilligt. Den uppfinningsrike kan själv fylla på med egna exempel, eller rådfråga parolof om tips och idéer. :-) Självklart går det att finna större sajter där allt är gratis. Men man kan inte jämföra äpplen och päron. Våran affärsidé är inte att leva gratis och finna gratislösningar på allt som kostar pengar. Våran affärsidé är att göra Sveriges bästa bilsajt för BMW-intresserade, och jag tror inte att man kan göra det helt gratis. Tiden då sajten rullade på en 486'a och gick in på en 5gb disk och hade 100 besökare om dagen är förbi för länge länge sedan. Idag har vi 5 servrar och räknar jag in alla brandväggar, telefonilösningar för betalsystem och talsvar osv, så occuperar vi idag ett rum på 8 kvadratmeter. Hade det funnits ett bättre alternativ för 1:-/månad så hade vi givetvis tagit det. Men att ens tro att så skulle vara fallet är naivt. Parolof har ändå rätt i att vi kommit till ett vägval. Men det vägvalet passerades nog någon gång år 2000. Sedan dess har vi ständigt varit i behov av pengar för att driva och förbättra sajten. Vi tar betalt för att vi vill bli bättre. Inte för att vara elaka. Om vi enbart var ute efter att kapa kostnader så vore faktiskt det bästa alternativet att dra ur kablarna och ställa servrarna i soprummet eller lämna dem till metallåtervinning. Man kanske till och med kan tjäna några kronor till en korv med bröd, eftersom det börjar bli en ansenlig mängd plåtskrot? Men bara lugn. Vi ska försöka undvika att lämna servrarna till metallåtervinning, även om det snart är dags för lunch och en korv med bröd skulle sitta fint. :-) Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
| parolof, jag har varit chefsprogrammerare på världens största spelcommunity, tro mig, du är ute och cyklar! Det vägval som du pratar om, det finns inte. Det GÅR inte att driva en sån här sida på ett webhotell för 80kr/månad. Så lägg ner direkt. Denna sida har ett forum med över 1 miljon inlägg. Gissa vad den databasen-platsen kostar :| | |
|
Är det inte lite roligt att chefsprogrammeraren dubbelpostar ;-) Mycket bra för Autopower att sidan utvecklas. Det är fantastiskt att Tommie och Crew har fått sidan till det den är idag utan större finansiering. En möjlighet att lägga in bilder direkt i tråden räcker för att jag ska bli betalande medlem... |
|
|
Pompe: Den funktionen beräknas komma i mitten på december för Pro-medlemmar. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
parolof |
simon_en, diskutrymme är billigt. Men som jag sagt satsar man att bli en betalsite, ok. Acey, om din kompis la upp en pokersite på b-one, talade han om att det var en betalsite han hade? Kan ha varit därför den stängdes. "offrat massor av fritid", ok, men det är väl frivilligt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.