AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.748

Köpt en "skruvad" 328i. HJÄLP!

Sida 4 av 5
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har inte läst tråden i detalj, utan bara de sista inläggen. Men som huvudregel så är det precis som Johan (AutoPower) säger: Gå på den du köpte bilen av.

Du har köpt en bil som är behäftad med fel. Om det nu är så att säljaren inte visste om skruvandet så är det ointressant. Den personen får i sin tur regressa bakåt i kedjan. Jag har erfarenhet av liknande ärenden och principen är "enkel". Gå på 100% från start och driv det stenhårt! Att prata och diskutera är vanligen lönlöst, i vart fall i det inledande skedet. Vanligt är att parterna når en förlikning innan det prövas i domstol, men då krävs att att du är beredd att satsa lite på startsträckan. Mycket talar för att att köparen (=du) kan nå framgång i detta fall. Men resan dit kan bli lång och det kräver en hel del arbete, tyvärr.

Lycka till!
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Har nu fått besked från ägaren i tyskland. Han sålde tillbax bilen till firman, och då stod mätaren runt 14700mil (om jag minns rätt).
Han hörde dessutom själv av sig till oss, vilket tyder på att han är en reko kille!

Väntar nu på köpebrev o liknande, så man har svart på vitt..
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror aldrig att du kommer att kunna bevisa vem som har skruvat bilen. du kommer troligtvis inte att kunna följa hela kedjan från sista ägaren på briefet till ägaren/bulvanen som besiktigade den i Sverige. det är för många led, samtliga dessa led är dessutom minimalt intresserade av att hjälpa dig utan ersättning. alternativt vägrar de med hänvisning till sekretessen som är hårdare i Tyskland. och den som skruvade bilen är av förklarliga skäl ganska ljusskygg....
det du skulle kunna hitta med maximal tur och en himla massa arbete är naturligtvis en bra grund för ett bedrägeriåtal. men frågan är hur mycket det hjälper dig? det du gör är att antingen sätta dit förre ägaren, eller hjälpa honom med sitt skadeståndsmål mot den som lurat honom. tyvärr så är dessutom polisen ointresserad av att lägga ner arbete på så pass "små" brott, så risken är att du lägger ner massor med arbete och sedan åklagaren lägger ner förundersökningen. men nu kanske jag är alldeles för negativ.
hoppas det fixar sig!

mvh Johan

ix
18
ixare
325ix 2dr -88
Mitt råd är att du ska investera någon tusenlapp och besöka en seriös jurist/advokat. Lägg fram dina fakta för denne och låt honom/henne bedöma hur du bäst ska gå vidare eller om du överhuvudtaget ska gå vidare med fallet.

Att visa att man har den juridiska kunskapen ger en helt annan möjlighet att nå en uppgörelse utanför tingssalen.

Hör också efter med skattemyndigheten och kronofogden om säljaren har några noteringar där. Har han inga pengar och stora skulder så blir det i det närmaste lönlöst att processa mot honom.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
"" du kommer troligtvis inte att kunna följa hela kedjan från sista ägaren på briefet till ägaren/bulvanen som besiktigade den i Sverige. ""

Informationen jag vet är
Bilfirma 1 -> Ägare 1 -> Bilfirma 1 -> OKÄND -> "tillfällig försäkrings-person" -> Registrerad ägare i sverige

Alltså, vad jag saknar är vad som hände från bilfirman fram tills att tilfälliga försäkringen köptes.. Så måste få information från firman vem de sålt bilen till (seriös auktioriserad firma= borde gå)
och info från "tillfälliga försäkrings-person" vart han fått bilen ifrån, alt vems bil han tar från tyskland till Sverige..

Detta ska väl inte vara omöjligt!?

Har uppgifter på "tillfällig försäkrings-person", om ni inte förstod det. =)

"tillfällig försäkrings-person" = Bilfirma som sålt bilen till den svenske importören, helt klart utan tvivel. Dock behöver inte han ha gjort något brottsligt, som att skruva mätaren. Han har ju bara sålt en bil enligt konstens alla regler.

...och slutligen:
Som Johan säger, sluta "tassa runt", gå på han som du köpte bilen av. Det spelar ingen roll vem som skruvat mätaren, det är bara honom som du köpt bilen av som du kan få upprättelse/ekonomisk ersättning av...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Ringde den jag köpt bilen av igår, men inget svar. Ska försöka idag igen..
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Ska försöka visa de ägare vi kartlagt, med datum, än sålänge:

1998.01.14 Bilen tas i bruk av "Bilfirma1"

2000.06.05 Bilen köps av "Ägare1"

2003.11.28 "Abmeldebescheinigung fur den Fahrzeughalter"
Här får "Bilfirma1" bilen igen. Mätarställning ca.
14700mil. Allt enligt "Ägare1"

2004.01.30 "Fahrzeugschein" utskrivet till "Exportör1" och
gäller till och med 2004.02.03

2004.02.03 Bilen registreras/besiktigas i Sverige för första gången
av den ägare jag köpte bilen av. Mätarställning ca. 9700mil.

Har namn och uppgifter på alla inblandade, men är vet ej
riktigt vad och varför "Exportör1" är inblandat och vad
han har med allt att göra.
Alltså mätaren är skruvad 5000 mil. Känns inte det som lite mycket jobb för så liten skillnad. Pratar om de som skruvade mätaren. 10 000 eller 15000 mil handlar väl inte om många tusenlappar. Bara en tanke...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Keiser: Bilen är bara snålskruvat= enbart instrumentet dvs inget jobb alls och ingen stor kostnad heller. och 5000 mil är rätt mycket beroende på var i milskalan bilen befinner sig rent psykologiskt för en bilköpare.

///MVH Hasso
Länk
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Den är ju skruvad MER än 5000 mil..

Håller på med en uträkning för att se var och när milen körts..

När jag var på bmw och gjorde DIS-läsningen, visade min mätare i bilen ca. 12100 mil och ljusmodulen visade ca 19700mil.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
LilleJonne:
FInns ju risk för att den du köpte bilen av läser inläggen här och därför inte svarar i tele ;)
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Highway:

Ja, den risken finns ju. Men de gör ju inget! Jag anklagar ingen, inte ÄN.

Jag har ju adress och uppgifter på alla inblandade. Vill man få tag på någon så går de!
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Ny fråga:

På pappert man får från bmw när dem läst av mätarställningen (DIS-test).

Där står
Chassinummer: AZ*****
Totala kilometerställningen: 1974 00 km
Totala körsträcka: 1226 00 mil

Vad betyder den totala körsträckan!?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
1:a alternativet verkar ju vara egentlig mätarställning och 2:a alternativet är väl då den visade mätarställningen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
1:a alternativet verkar ju vara egentlig mätarställning och 2:a alternativet är väl då den visade mätarställningen.
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Highway:
"" 1:a alternativet verkar ju vara egentlig mätarställning och 2:a alternativet är väl då den visade mätarställningen. ""

Så trodde jag oxå, men de går inte riktigt ihop. Ska ringa till Förenade Bil nu och kolla.

Totala kilometerställningen: 1974 00 km
Totala körsträcka: 1226 00 mil

Men på kvittot, samt på stämpeln jag fick i serviceboken står det
Mätarställning: 121656km
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
total körsträcka är i amerikanske miles, dvs 1,6 x 122600 miles = 196000 km.

mvh Johan
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Okje.. De förklarar väl de..

Nu känns de som att jag står o stampar... =@
gn
29
gn0rfa
320D 230hk -2005
335 -2008
hur gick det med det här till slut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.