|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Var just inne på Förenade Bil för service och lite kontroll av min nyinköpta 328i -98. Dessvärre fick jag reda på att den inte gått så lite som jag trott. Enligt mina papper ser för övrigt allt ut att vara som de ska, men tyvärr. Nånting stämmer inte riktigt som de ska! Var börjar man?? Slipper gärna höra hur dumt de är att inte kolla upp allt innan. =\ Behöver iaf även hjälp med lite översättningar till engelska. 1. Huvudinstrumenten (alltså där man ser mätarställing o så) 2. Ljusmodul (där det registreras) Fyller på mer efterhand. TACK! Vh Jonas | |
|
nyimporterad? annars kan du få ut alla papper från besktningen i sverige Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Jepp, "ganska" nyimporterad. Har varit i sverige 1½ år, så har alla besiktningsprotokoll, men de ger inte så mycket. | |
sise |
ja kolla om du kan få tag i tidigare ägare i tyskland ,, fast oftast är de ju svårt o få reda på vem av ägarna som skruvat bilen , oftast skruvas de av handlarna i sverige |
|
Japp. Har fått de intrycket oxå! Men serviceboken är nämligen stämplad med aukt. firma i Tyskland fram till de miltalet jag har på mätaren. Håller på att skriva ihop ett mail/fax till dem nu, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Måste ju gå att ta reda på var, när och hur den blivit skruvad, annars inte en chans att få ut nånting av det! |
|
|
har du tänkte ha bilen ett tag? vad spelar det för roll om den är skruvad om den är i bra skick? M-test kanske vore på sin plats? Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Får man fråga vad som står på mätaren respektive vad den har gått i verkligheten? Annars så kolla av med sista ägaren i Tyskland hur mycket den hade gått när den lämnade landet, sen kollar du vet som tog in den i Sverige, den har ju antagligen blivit skruvad av den svenske ägaren som importerade in den. Dessvärre är det ju väldigt svårt att sätta dit den skyldige, men du är inte den första som blir lurad och säkerligen inte den sista heller. Som någon sa tidigare så är det ju inte det viktigaste hur långt bilen har gått under förutsättning att skicket är fint och bilen känns bra, men då ska man betala därefter. |
|
|
Om förenande Bil kunde se att bilen är skruvad via DIS+ är troligtvis mätarställningen bara manipulerad i Kombi instrumentet och inte i LKM(Ljusmodulen) Dvs den är skruvad på ett sådant sätt att det väldigt lätt upptäcks. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Glömde: Ljusmodul: light control module. (LCM) Kombiinstrument: Instrument Cluster Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Seriöst är att ställa fram den till det rätta miltalet. Det ger respekt på detta forum...=) | |
735 |
Lillejonne: Är stämplarna i s-boken från samma verkstad sedan ny? BMW-förare älskar oftast! |
|
På mätaren: 12200km I ljusmodul: 19700km Wendtan: ""Om förenande Bil kunde se att bilen är skruvad via DIS+ är troligtvis mätarställningen bara manipulerad i Kombi instrumentet och inte i LKM(Ljusmodulen) Dvs den är skruvad på ett sådant sätt att det väldigt lätt upptäcks."" Ja, den är bara ändrad via DIS, annars hade ju inte jag upptäckt det. 735: ""Är stämplarna i s-boken från samma verkstad sedan ny?"" Japp, men verkstad finns, och enligt mina papper hade en och samma ägare den i tyskland, därför inte så konstigt att den va servad på samma ställe tyckte jag. MD: ""Som någon sa tidigare så är det ju inte det viktigaste hur långt bilen har gått under förutsättning att skicket är fint och bilen känns bra, men då ska man betala därefter. "" Jo, bilen är i fint skick utvändigt samt invändigt. Dessvärre måste lite annat bytas, och de tyder på att den gått längre. |
|
|
19700 mil är inte falrigt mycket eller så, men när du köpte bilen skulle nog priset sett annrlunda ut om det stod att bilen hade gått 19700 mil. Riktigt klumpiga dem som drog tillbaka mätaren, vem/vilka har ägt bilen i Sverige? Hur många tidigare ägare? Antagligen är det ägare nr 1 som har skruvat bilen. Kan ju säga att jag har en bil som i skrivandets stund rullat 20200 mil och den känns välidgt bra! Fungerar kanon och går verkligen som en klocka. Sitter m52 i den också. Bilen är absolut inte slut bara för att den snart gått 20 000 mil, se bara till att serva den ordentligt så ska det inte vara någon fara. Det är ekonomin som får styrk, om man inte hittar han som skruvad tillbaka mätaren :) Kolla med BMW om de inte kan justera fram din mätare, då känns bilen ärlig i alla fall och bara det borde få dig att må bättre. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilen kan ju vara skruvad flera ggr sedan den kom hit inför varje besiktning tex. se denna svensksålda snikskruvad 523an.som ex. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
LilleJonne, Beklagar att du gått på niten, som så många andra (även om de flesta säkert inte vet om det..). Jag tycker att du ska ringa ned till handlaren som servat bilen i Tyskland och höra efter. De är ofta tillmötesgående och svarar säkert på dina frågor i mån av tid. Om det visar sig att boken är stämplad med deras stämpel utan att de i själva verket servat bilen är de säkert intresserade av att veta detta!!! Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
| Kan man få fram ägare, bes.protokoll osv från tyskland? Och isåfall var? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
det är nästan enklare att säga vad du är ute efter? vill du få bevisat att den är skruvad, för en process mot säljaren? Eller vill du bara veta? Besiktningsprotokoll o dyl är säkert inte lätt att få fram, men jag har å andra sidan inte försökt. Men om det är bevis du är ute efter så borde det räcka med en LKM-utskrift, eventuellt uppbackat av en utskrift på garantireparationer. Som det tidigare diskuterats i detta forum så får du gå på ägaren innan dig, som sedan i sin tur får gå på ägaren innan osv. Det rör sig om rätt mycket pengar, 8000 mil räknas värderas väl till runt 20000 kr (2,50 per mil) enligt tex Teknikens Världs begagnatguide? Mvh Johan |
|
Hej Johan. Jag har ännu inte pratat med ägaren jag köpt bilen av. Tänkte först höra mig för lite! Jag vill ju ha nån slags kompensation iaf. Antingen pengar eller lämna bilen tillbaka. Det är ju som sagt ganska mycket mil (pengar) det rör sig om. =\ Om nu förra ägaren till bilen säger sig inte veta någonting om det, vad gör man då? Btw, fick just tillbaka ett fax från verkstaden i Tyskland som enligt serviceboken ska ha servat bilen.. Den har aldrig varit där! =@ |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag skulle beställa utdrag från garantireparationerna, det gör du hos din BMW-handlare. sedan kan du ringa till ägarna i tyskland, namnet står på Fahrzeugbrief som är lagrat hos den Bilprovning som registreringsbesiktade bilen. sedan finns gelbeseiten.de som är en utmärkt söktjänst för telenummer i tyskland. mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rejält förfalskad bok "som vanligt" då konstigt att den bara är snikskruvad om man lagd rejält med arbete med serviceboken. Man brukar kunna se ibland att samma bläck, signatur, skrivstilen är för lika rakt igenom på de stämplar som finns, ofta är stämplarna gamla med felaktiga telenummer, adress som uppgraderats så stämplarna blir inaktuella. ///MVH Hasso Länk |
|
Maila till huvudkontoret och fråga efter var den har haft service i tyskland och lite uppgifter om bilen som kanske finns i deras dator! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.