|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Kan vem som helst få ett Fahrzeugschein? Måste man inte vara ägare till en bil eller ja, nåt iaf.. för att få ta ut den ur landet? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
eftersom du skriver att den har radionavi så antar jag att det är en E46 vi talar om. 96000 kr för en ärlig 12000-milare är absolut i nederkant på prisspannet för en sådan. Jag kan faktiskt inte påminna mig att jag har sett någon ens i närheten, speciellt inte med navi och skinn. Att du skulle få tillbaks 20 papp, dvs betala 76.000 kr för en 328i E46 med 20000 körda mil, låter tyvärr orimligt. Det här är något många inte tänker på när de letar "klipp", dvs att lagen är tydlig med att inköpspriset ska vara rimligt för att du som köpare ska kunna klaga. Annars så skulle tex inte bilhandlarna kunna sälja ut "gör-det-själv"-bilar till hugade hemmafixare.... Mvh Johan |
|
Var inte annonspriset 105 000 kr? Isåfall är det ju hyfsat nära denna: Länk . Denna är billigare, men saknar navi och har gått längre: Länk Så helt för lågt pris tycker jag inte att LilleJonne har betalat. :) |
|
|
Anders; De såg ut som ett bra pris för den bilen, dessutom stod ju den på firma. Johan; De ska väl egentligen "kvitta" vad priset är. Jag har ju köpt bilen med falska dokument. Falsk servicebok och ändrad mätare. Detta har jag ju bevis för. Jag har blivit lurad! Inte får man väl luras oavsett vad en bil kostar? |
|
|
Highway Star: Det är riktigt att det i dag är olagligt i Tyskland är olagligt att skruva bilar men så var det inte för 1,5 år sedan när bilen importerades. LilleJonne: Nummer ett måste ju vara att få tag på den sista tycka ägaren och få reda på mätarställningen när han sålde den. Om personen du köpte den av påstått att han själv importerat den så är det ju han som i så fall fått mätaren skruvad och som flera skriver ovan så är det honom du ska gå på. Sen kan jag ju hålla med Johan att priset du gav för bilen ligger i underkant av vad den borde kosta. ___ //Ulf |
|
|
Men om man som ung och dum köper sin första BWM, vet man ju inte riktigt vad den borde kosta osv. Man behöver ju inte vara olaglig eller ha skruvat med sin bil bara för att man behöver lite snabba pengar och säljer den billigt!? Menar du Ulf att de i Tyskland var fritt fram för vem som helst att ändra sin mätarställning!? Utan att informera den man sålde den till? |
|
|
I Tyskland rådde tidigare samma förhållanden som i Sverige, att ändra mätarställningen är inte olagligt, men att göra det och inte berätta för en köpare att ändring skett är olagligt. Numera är ändringen i sig olaglig i Tyskland. Frågan är bara hur det skall upprätthållas rent praktiskt. Jag har sålt en bil med fleaktig mätarställning (en E36). Det berodde på att kombiinstrumentet drabbades av en kortslutning och fick bytas mot ett nytt. Då började ju mätaren om från noll km igen. Hade jag då begått brott, om jag gjort detta i Tyskland efter lagändringen. |
|
kruxet är att det absolut spelar roll vad du gav för bilen. enligt lagen så är säljaren ansvarig för allvarliga fel under förutsättning att köparen inte har haft anledning att anta att bilen varit defekt. exempelvis om köparen har betalat ett pris som är så lågt att han borde ha anat oråd. med tanke på de bilar som länkades till (fast dessa kan ju ha gått 25000 riktiga mil....), så var den inte så billig som jag trodde. fortfarande anser jag det orimligt att du kommer att få tillbaks någon större summa, det du i så fall kan räkna med att få tillbaks är mellanskillnaden ner till där en ärlig 20000-milare ligger i pris, och det lär ju inte vara så många tusenlappar. sedan är det ALLTID olagligt att ändra mätarställningen utan att meddela nästa ägare om detta, oavsett om det är i Sverige eller Tyskland. tvärt emot i Sverige så är det sedan ett antal månader förbjudet att ens ändra mätarställningen på en bil i Tyskland. Men det var tillåtet i Tyskland när din bil importerades. Dock så har den som skruvat mätaren, alternativt den som ljugit om mätarställningen, begått grovt bedrägeri. mvh Johan |
|
""Dock så har den som skruvat mätaren, alternativt den som ljugit om mätarställningen, begått grovt bedrägeri."" Det är de jag gåt på. Förmodar ju att det är samma person som ändrat mätaren samt gjort den falska serviceboken. Han ska ju sättas dit!!! Enligt mina papper (bekräftat) är dessa ägare registrerade på bilen.. Början av -98: Utagen Nybil av firma i Tyskland. Runt -00: Ägare 1 köper bilen av firman. 2003-11: Bilen säljs av ägare 1, (förmodat av mig till ägare 2) 2004-02-03: Bilen körs av "Smugglare" med tillfällig försäkring till Sverige. 2004-02-03: Bilen registreras av ägare 2 i Sverige. Vad jag vill ha svar på är vem "Smugglare" är. Jag har alltså namn på "smugglare". Dvs, jag har ett tillfälligt försäkringsbevis som behövs för att föra ut bilen. Detta bevis står i hans namn. En person med adress i tyskland, men denna person är ej sista ägare i tyskland, och inte heller första ägare i Sverige. VEM ÄR HAN!? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stor rubrik idagens lokalblaska om en av de skojarfirmor som vi har/hade i Örebro en 855 som skruvats 20.000 mil. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hej igen... Angående Fahrzeugbrief.. Har haft kontakt med, enligt Fahrzeugbriefets namn, sista ägaren på bilen i Tyskland. Eller med hans fru, och hon säger att han alltid kör leasingbilar, som han har i två år. Om han leasar en bil, står då hans namn på Fahrzeugbriefet? |
|
| Borde inte sista ägaren på Fahrzeugbriefet och första i Sverige vara samma? Eller alltså, borde inte sista ägaren i tyskland vara den som exporterar bilen? Eller man registreras aldrig som ägare på bilen i tyskland om man exporterar den? Hur funkar det!?!? | |
hej igen! vet inte riktigt var du är ute efter, du har väl redan bevisat att den är skruvad och att boken är förfalskad? för den enda du kan kräva kompensation av är den du köpte bilen av, ingen annan. dvs även om du mot förmodan skulle kunna hitta den som bevisligen skruvade bilen så tror jag det är i princip omöjlgt att få kompensation av denne. problemet i tyskland är att endast den registrerade ägaren syns på fahrzeugbriefet. det innebär att det kan finnas i princip hur många ägare som helst på bilen, så läge de inte har haft den i trafik. dock kan handlare köra runt med "rödskyltar" på samma sätt som svenska handlare har "grönskyltar". det är inte alls ovanligt att bilarna vandrar åtminstone ett par led i bilhandlarkretsar innan de säljs till Sverige. det behöver inte synas på fahrzeugbriefet att bilen är leasad. om jag förstår dig rätt så har sista ägarens namn stått där? annars hade du väl inte fått tag på honom? "smugglaren" är med största sannolikhet just en sådan handlare, som har registrerat bilen tillfälligt. alternativt att han har sålt bilen, och tecknat försäkringen för svensken i sitt namn. det finns en massa sätt som gör att det namnet står på det dokumentet, och jag tror inte att det ger dig något att leta reda på den personen. med 99 % sannolikhet så är bilen skruvad av den som tog in den till Sverige, ingen annan. Importören är ibland den som registreringsbesiktigar bilen, ibland inte. Så återigen, din enda chans att få ut stålars är av den du köpte bilen av. Som troligen vet eller anar att något inte är schysst med bilen. så jag ahr åtminstone svårt att tycka synd om honom..... mvh Johan |
| NU hänger jag inte med. Du säger ju redan att han fins med på brieftet alltså är det väl ganska uppenbart att han registerar som ägare på briefter även om han nu leasat eller ? Det är hur som helst säkerligen inte den mannen som är boven i dramat utan det är turken som exporterat bilen till sverige. Frågan är ju hur han kom över bilen i Tyskland.. | |
|
""det behöver inte synas på fahrzeugbriefet att bilen är leasad. om jag förstår dig rätt så har sista ägarens namn stått där? annars hade du väl inte fått tag på honom?"" Så de behöver inte synas? Okej. Men ja, precis som du säger. Jag har en kopia på Fahrzeugbriefet. På det står En ägare... Enligt frun till denna ägaren som vi haft kontakt med, kör mannen alltid leasing-bilar som han brukade ha i två år. Därför undrade jag om man inte borde se det på fahrzeugbriefet, för såfall är det ju inte han som "äger" bilen, utan leasingföretaget eller -firman. "" "smugglaren" är med största sannolikhet just en sådan handlare, som har registrerat bilen tillfälligt. alternativt att han har sålt bilen, och tecknat försäkringen för svensken i sitt namn. "" Enligt den jag köpte bilen av, var han själv nere i Tyskland och hämtade bilen. "Varför köpa en bil här i sverige för 200000 när jag kan åka ner och köpa en finare i tyskland själv för 150000" var hans resonemang. Alltså har han antingen ljugit för mig, eller så har mannen med namnet på tillfälliga försäkringen hjälpt honom hem med bilen till sverige på ett eller annat sätt? Ska ta kontakt med ägaren enligt Fahrzeugbriefet imorrn igen, och höra vid vilket miltal han sålde bilen, samt om han har några papper från försäljningen, eventuellt från servicar osv.. Sen en annan sak... Servicarna som jag fått bekräftat av BMW i Tyskland, som även enligt mina papper sålt bilen från början ser ut såhär; 13.10.2000 - 22.715km - Oljeservice 17.04.2001 - 48.427km - Inspektion I 14.02.2002 - 98.984km - Oljeservice Är inte detta lite dåligt servat? Alltså lite för få servicar? Vet inte hur intervallerna är, men om den nu gått som leasingbil borde väl iaf bmw´s rekommendationer följts? Vh |
|
|
Kan ju tillägga: Vid första registreringen i Sverige, 2004-02-03, är mätarställningen 97.172km. Vid sista service, som ni kan se ovan, står den på 98.984km. Där har jag iaf bevisningen att den är tillbakaskruvad! |
|
| Det lär ju hålla som bevisning ja! OCh om snubben som du köpte bilen av är så jävla dum att han erkänner (påstår) han själv hämtat bilen i tyskland så har han ju mer eller mindre erkänt gärningen också. Eller påstår han att den tyske ägaren skruvat bilen innan han sålde den vidare till sverige ? På honom för f_n !! | |
|
"" Det lär ju hålla som bevisning ja! OCh om snubben som du köpte bilen av är så jävla dum att han erkänner (påstår) han själv hämtat bilen i tyskland så har han ju mer eller mindre erkänt gärningen också. Eller påstår han att den tyske ägaren skruvat bilen innan han sålde den vidare till sverige ? På honom för f_n !! "" Han påstod sig själv ha hämtat bilen i Tyskland ja. Eller han kan ju ifs ha menat att han varit nere och kollat ut den? Men han sa att han hämtat den själv.. Nästa steg av oss är att ta reda på vid vilken mätarställning sista registrerade ägaren, alltså ägaren på Fahrzeugbriefet, sålt bilen. Iom att sista servicen är gjord 2002-02 när han ägde bilen, och mätaren då stod på 9890 mil, LÄR han ju inte sålt den med en mätarställninge under det, men ändå är mätarställningen ca 9700 mil när den registreras två år senare i sverige första gången.. VEM HAR SKRUVAT!? Ska även försöka ta reda på information om personen på "tillfälliga försäkrings"-beviset. Vem är han och vad har han för inblandning!? |
|
jag förstår inte heller varför du verkar "tassa runt", du har alla bevis du behöver och har han sagt att han har importerat bilen så är det bara att köra på! Han ska naturligtvis inte slippa undan! mvh Johan |
|
"" jag förstår inte heller varför du verkar "tassa runt", du har alla bevis du behöver och har han sagt att han har importerat bilen så är det bara att köra på! Han ska naturligtvis inte slippa undan! "" MEN, ett stort MEN... Jag vet ju inte om det är han som skruvat den. Jag vet, med största sannolikhet, att det Ej är sista ägaren i tyskland. Alltså ägaren på briefet som gjort det. Men sen kan det ju vara en mellanhand.. Någon förmedlare mellan sista registrerade ägaren i tyskland, och första i Sverige, som skruvat mätaren. Då borde ju ifs ägaren i sverige veta något om det om han nu själv varit nere o hämtat bilen eller tittat på. Han har ju såfall köpt en avställt och avregistrerad bil enligt mina papper... Om han inte köpt den direkt från ägaren på brifet, och har han det är ju såfall saken klar!! Väntar fortfarande på besked från ägaren på briefet.. Återkommer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.