|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Hade jag inte varit så jävla dum så hade jag uppmärksammat att den är stämplad med AUTO-REINCHOLD, och firman som finns i verkligheten heter AUTO-REICHOLD | |
|
Ibland kan väl även serviceboken vara tryckt senare (brukar stå årtal när boken lämnade tryckeri) än första stämplarna. Nu är det ju redan bevisat att den är förfalskad så det hjälper ju inte så mycket i ditt fall. Tråkigt i alla fall men hoppas det löser sig för dig |
|
|
Hej.. Tack för allt medlidande! De känns skönt.. =) Nä, boken är tryckt samma år som bilen togs i bruk, så där verkar inte vara nåt konstigt. Men som du säger kan de ju kvitta nu! |
|
|
Nu har jag fått fram lite mer information om min bil. (Hoppas inte moderatorn tar bort min tråd pga "lyftning") Har fått fax från en verkstad i tyskland som servat bilen tre ggr. 13.10.2000 - 22.715km - Oilservice 17.04.2001 - 48.427km - Inspektion I 14.02.2002 - 98.984km - Oilservice Enligt pappret från första kontrollbesiktningen i sverige är mätarställningen 97.172 km.. Hur hittar jag den skyldige? Ringde just den jag köpt bilen av och frågade om och vad han visste, men nej, de gjorde han inte - Sa han. Hur går jag vidare? Nu har jag BEVIS för; Skruvad mätare Falsk servicebok Vad hjälper det? Vad gör jag? |
|
|
Glömde fråga; Är här någon som är kunnig på tyska? Som skulle vilja hjälpa mig med en sak? Ringde senaste ägaren i Tyskland innan, och började ju självklart prata engelska eftersom min tyska är kaputt. Någon kunnig som vill hjälpa mig? Ring till ägaren, fråga efter miltalet när han sålde den, och även om de finns nåt kvitto/papper som bekräftar detta? Hade varit underbart om någon kunde hjälpa mig! |
|
|
Är föregående ägare samma person som importerat bilen? Om inte vem har han köpt den av och vem har importerat den? Är den den första kontrollbesiktningen du nämner ovan i samband med att bilen registrerades i Sverige? Det gäller ju att försöka reda ut bilens bilens historik från det den lämnade Tysklan tills du köpte den för den har med all sannolikhet skruvats i samband med att den bytte land. ___ //Ulf |
|
| Det spelar mindre roll om den som sålde den till dig visste om det eller ej, det är honom som du kan ha skadeståndsanspråk emot. Sen får han dra det med tidigare ägare om han önskar. | |
|
Hej Ulf! (Igen, med tanke på GPS.skivan ;-) ) Ja, jag menar första "besiktningen" eller vad de kallas, i samband med att den registrerades Första gången i Sverige. Då visade mätaren 97.172 km, och enligt den BMW-handlare i Tyskland som servat bilen, är sista servicen gjorde vid 98.984 km. Alltså har jag Bevis för att mätaren är ändrad. Sista ägaren i Tyskland är inte samma som importerat bilen till Sverige om de va så du menade? Men ägaren som jag köpte den av var den som importerade den. Han hade själv varit nere i Tyskland och köpt hem den, sa han. Därför behöver jag hjälp med att få fram lite uppgifter från senaste ägaren i Tyskland. Kanske har han servat den tom 98.984 km sen servat den själv till kanske 17.000 km eller nåt, sen sålt den så. Sen har "importören" skruvat den efter köp, innan registrering i Sverige? |
|
|
""Det spelar mindre roll om den som sålde den till dig visste om det eller ej, det är honom som du kan ha skadeståndsanspråk emot. Sen får han dra det med tidigare ägare om han önskar. "" Hur ringer jag och lägger fram detta på bästa vis? |
|
|
Du råkar inte vara medlem i motormännen? Deras Jurister skall tydligen vara duktiga på liknande ärenden. Rådgivningen är gratis om du är medlem. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Nä, är tyvärr inte medlem i motormännen! Vad fan gör jag!? =@ |
|
|
""Det spelar mindre roll om den som sålde den till dig visste om det eller ej, det är honom som du kan ha skadeståndsanspråk emot. Sen får han dra det med tidigare ägare om han önskar. "" Är det verkligen så? Jag trodde privatpersoner bara var ansvariga för dolda fel som de känner/kände till. |
|
|
Den du köpte bilen av är den som sett till att fått den manipulerad det verkar ju ganska uppenbart. Du har rätt att dra honom inför en civilrättslig process om du vill det. Du ska ringa honom och tala om hur det ligger till helt enkelt och tala om att du inte är rädd att dra saken vidare till en rättsprocess. Varan avviker ju vesäntligt från vad som deklarerats vid försäljning. Det gör att du har lagen på din sida. Hn lär få svårt att förklara hur mätaren har hoppat tillbaka de här flera tusne milen under resan sverige-tyskland. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
LilleJonne, du har inget annat val än att stämma den som sålde bilen till dig. Det spelar ingen roll om han visste det eller inte, han får då i sin tur gå på tidigare ägaren. Och ärligt talat, har man haft bilen ett eller två år så har man på ett eller annat sätt märkt att allt inte står rätt till. det kan vara skumma reparationer som inte borde kommit (stötdämpare tex), allmänt sunkig känsla, kommentarer från omgivningen eller från verkstaden som servar bilen. många stoppar då huvudet i sanden och låter helt enkelt bli att kolla upp bilen, eftersom man då anser att man inte lurar nästa ägare. man "vet" ju inte att den är skruvad, utan "anar" bara att något inte står rätt till. så du ska absolut 1, kontakta tidigare ägare och hota med att stämma honom om han inte betalar säg 20.000 kr. 2, ta kontakt med jurist 3, försöka göra upp i godo med säljarens jurist innan ni når tingsrätten, för att om möjligt spara på juristkostnader 4, ta ärendet till tingsrätt. Obeservera att det ovanstående bara gäller om du har betalt ett rimligt pris för bilen. Har du betalt ett för lågt pris så anser lagen att du borde ha insett att något inte stämde med bilen. mvh Johan |
|
Hej! Bilen är en 328i -98 med ca. 12100 mil på mätaren. Utrustad med skinn, lilla "radio"-navin, cd-växlare, original 16" alufälgar, klima, MEN ingen farthållare!(?) Begärt pris för bilen var 103,500:- Jag fick den för 96,000.- Priset tyckte jag var bra i förhållande till utrustningen, men om jag vetat allt jag vet om bilen nu, Innan köpet, hade jag absolut ej gett 96,000:- för de kan jag inte tänka mig att den är värd? |
|
| På försäljaren bara, han vet mycket väl om att bilen är skruvad då det är han som importerat den... | |
|
Har hittat en sak till... Har ett "Fahrzeugschein", alltså en tillfällig försäkring för resan mellan Tyskland och Sverige. På det står ett namn, som jag inte kan hitta någonstans. Namnet stämmer inte överens med den som stod skriven som sista ägare på bilen i Tyskland, och inte heller med ägare i Sverige. Hur går detta ihop? Hur hittar jag denna personen i fråga? Ett turkiskt namn på en tysk adress.. Tack |
|
| Bilen är alltså intagen av en annan peson än den som verkligen köpte bilen i sverige. Så importerade jag min bil också. Skillnaden är att min aldrig skruvades vid införseln. Namnet på den där personen som står på försäkringen är ju ytterst intressant. Skruvning av bilar i Tyskland är högst olagligt. | |
|
Eftersom skruvning i Tyskland är högst olagligt så tror jag med att den är skruvad i Sverige eller på väg till Sverige Innan den gick in på reg besiktning. Köptes bilen av en privat person i Tyskland eller Firma??? Det som är bra att köpa bil på en firma i Tyskland är att du får en kvitto på bilen och i vilket skick bilen är tillsammans med mätarställningen. Så när den dagen kommer att man vill sälja sin bil kan man vissa bla annat att bilen är ej mätar justerad innan den besiktigades i Sverge. Hoppas det ordnar sig för dig... Inget kul att betala för mycket speciellt för en skruvad bil. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Mycket vanligt scenario: Person nr 1 sitter i Sverige och kontaktar sin kompis person nr 2 som sitter i Tyskland och ber honom köpa en viss bil och köra den till t ex Puttgarden. Där hämtar person nr 1 bilen och kör den till sitt garage där den får mätaren skruvad och ibland en ny servicebok. Därefter regbesiktar person nr 1 bilen men eftersom han aldrig ställer på den så blir köparen, person nr 3, den förste ägaren som är registrerad. När person nr 3 upptäcker att bilen är skruvad och konfronterar person nr 2 så brukar det vara som att köra huvudet i en vägg. "Nää, vadååå, jaaag vet iiiiingentiiiing om det" och sen händer det inget mer. Detta är något som jag otroligt nog hör händer oftare och oftare. I dagens upplysta samhälle borde det bli mer och mer ovanligt istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.