AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.050

Heldöd Webasto i 530dAT -02

Sida 4 av 4
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Hur gick det för er andra med era parkeringsvärmare?

Importerade en 740d -04 (E65) från Tyskland för två månader sen som har en Webasto Thermo Top C orginalmonterad som vägrar starta.

Jag fick tyvärr inte med fjärrkontrollen till värmaren när jag köpte bilen men när jag försöker starta den direkt från Idrive:en så bara blinkar fläktindikatorn till rött nån halv sekund och man hör att fläktarna sätter igång lika kort tid för att sen slås av.

Är det någon med en E65 som haft samma problem?
Är Webaston av samma modell som i de E39:or ni pratar om tidigare i tråden?
HG
4
HG
330xda Coupe -07
Lyfter tråden lite då jag har exakt samma problem som Hamilton1974. Dock har jag en E92, men förmodligen samma typ av värmare.
Du får gärna skriva hur du löste det Hamilton1974.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Ingen lösning än...
Jag provade reset:en med säkringen som fanns beskriven i verkstadsmanualen som var länkad tidigare i tråden.
Det fick fläktarna att gå i några sekunder men själva webaston satte aldrig igång.

Ska in med bilen på service hos BMW imorgon så jag ska be dem kolla efter felmeddelanden från Webaston och se om det kan ge nån mer ledtråd.
Efter det tänkte jag kolla med några oberoende webasto-verkstäder här i stan för att se vad de säger också.
HG
4
HG
330xda Coupe -07
Ok lycka till. Väntar med spänning på ditt resultat. Jag Lämnade in den på service och då tog de bort felkoden men "resetade" den aldrig, så jag har fortfarande samma problem. Ska in med den under nästa vecka om jag hinner. Hoppas du har bättre tur.
BM
1
BMWChris
528iA Touring -97
318iS -89
Har samma problem som står beskrivet i tråden.. Men min värmare som sitter i min 528iA touring går på bensin. Värmaren startar, lr börjar blåsa när man startar den. Men pumpen tickar inte, har haft bort den och motionerat membranet som som satt fast. Har även blåst i matarslangen för att utesluta igentäppning. Sedan sög jag tills de flödade bensin. Monterade tillbaka pumpen och fortfarande ingen värme..
Tänkte att de kanske är något säkerhets system för i bilen stod de att "Check Coolant level" men de var bara givarfel, så monterade ny givare och nu är de släckt. Men värmaren skickar fortfarande inte ström till pumpen.
Nån som har någon idé?
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Liten update!
Under fordonskontrollen idag så bad jag mekanikern kolla efter felkoder från värmaren men han hittade inga. Däremot fanns det ett testprogram för värmaren som han körde och då hoppade den igång som den skulle. Så han sa att det är bara att testa och se om den startar när biln har svalnat lite utomhus. Det kan ha räckt att den fick gå 3 min under testen.

Sitter på jobbet nu och ska testa lite senare ikväll om den funkar.

Gör den inte det så får det bli att boka tid för felsökning men då är det ju positivt att den kan starta iaf. Då kanske felet inte är så allvarligt (=dyrt).
HG
4
HG
330xda Coupe -07
Har du fått ordning på din närmare Hamilton?
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Inte direkt... Naturligtvis startade den inte när jag själv försökte igårkväll...

Ska prova med timern ikväll. Har satt den på 30min innan jag åker från jobbet.
Har dock inga större förhoppningar...

Blir nog till att boka tid för felsökning iaf.
he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
suttit och läst lite i tråden om Webaston.
jag behöver renovera min, men får inte bort Webaston från fästet
jag har lossat dom gummiupphängda skruvarna på undersidan
och bläcket på framsidan.
det går attt vicka på enheten (sitter ganska löst nu) ,men det känns fortfarande som att den sitter fast i en gummiupphängning i överdelen nånstans.
har forsökt trycka enheten Bakåt, utåt, innåt, framåt.
efter tips tidagre i denna tråden.
men skiten vill inte lossa.
kan man få en bättre beskrivning på hur man bör göra.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
@heavylidde: jag har exakt samma problem. Försökt flera gånger, läst forum, sökt på nätet, tittat på skisser, bilder. Men den sitter fast! Jag gav upp. Men om nån kommer med bra tips så försöker jag igen.

Det hetaste tipset var att man skulle trycka enheten in mot motorn. Jag tycker det stämmer med skisser som jag sett. Har provat utan framgång dock.

Lycka till!
he
93
heavylidde
530D touring,00
Nu är Webaston borttagen ur hjulhuset.
det var 2 st pinnar som fungerade som gångjärn. (tidigare inlägg i denna tråden)
och dom satt i gummibussningar på monteringsbläcket.
att Webaston var svår att få lossad berodde på att dessa 2 pinnar
hadde en tjockare ytterända än vad själva pinnen var.
och det krävdes ett visst tryck på webaston i riktning mot motorn
innan man kunde trycka i genom dessa pinnar ur gummibussningarna.
så nu vet ni andra ochså det.
he
93
heavylidde
530D touring,00
värmaren är ubytt emot en exakt likadan som jag hade.
men den är helt stendöd i min bil, fast den nya värmaren fungerade på min andra bil som jag tog den av.
har läst att värmaren LÅSER sig när den har rapporterad 3 st felkoder lagrade.
ström finns på kontakten fram till värmaren så det är inte nåt problem.
så det måste vara en extern styrenhet som sitter i bilen som hindrar start av webaston.
skall till mekonomen och kolla om dom kan resätta värmaren senare i veckan.
annars så har jag en tid i mitten av December på BMW för koll
och eventuell resättning av webaston om inte mekonomen kan återställa den.
he
93
heavylidde
530D touring,00
Nu fick jag i gång Webaston :-)
fick flytta över mera prylar från reservdelsbilen till min bil för att det skulle fungera.
kabelhärvan till Webaston + klimatkontrollern flyttades över.
gamla kontakten hade 2 st kablar och inga av dom gick till klimat anläggningen.
nya kontakten hade 4 kablar där kablarna "Vit blå" " vit svart" gick till en kontakt på klimatanläggningen

antagligen är det flera kablar då reservdelsbilen hade extra utrustning för tidur för start av webaston
för förvärmning av kupe och motor.

det jag inte fick med var fjärren för att starta webaston.
autostart kan man ställa in via Navin som sitter i reservdelsbilen.
problemet nu är att jag har bara radion med bandspelare i min bil "business bandspelare"
och kontakten på den är inte alls i närheten av kontakterna som sitter på radio navin.
Lilla skärmen 4:3
så jag vet inte om det går att flytta över navin till min bil.
och få radiodelen att fungera samt tiduret för webaston.
kanske nån här vet om det finns kontakter för detta ändamål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.