AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.048

Heldöd Webasto i 530dAT -02

Sida 1 av 4
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Har läst att antal trådar om Webasto men inte hittat något som detta.

Har lite problem med Webaston i en 530dAT –02. Webaston är originalmonterad (Standheizung) med den silverfärgade fjärrkontrollen (ej GSM).

Värmaren funkade klanderfritt förra vintern och ett par ggr tidigt i höstas (första kylan) men har sedan konsekvent ”vägrat” göra sin plikt och jag har antagit dåligt batteri/för låg spänning.

Den reagerar varken på fjärren eller direct mode i navin – det hörs absolut ingenting, vare sig fläkt eller pumpljud (om man nu kan höra pumpen). Däremot funkar aux vent så klimapanelen borde väl vara OK.

Batterispänningen är OK (vet iofs inte nedre gräns för funktion av Webaston, men 12,5-6 V borde väl räcka). Säkringar hela. Har även kollat med CTEK-laddaren ansluten, men icke ett liv.

Har kollat batterispänningen vid tillslagsförsök med fjärren (bilen i sleep-läge) och någonting aktiveras tydligen eftersom spänningen sjunker ett par tre tiondels volt under någon minut, men sedan återgår den till viloförbrukning.

Har läst så många trådar jag hittat och minns att någon skrivit att CO-halten var viktig och drar mig till minnes att visst luktade väl den rackaren lite ”fotogenlampa” (oförbränd diesel, kan inte minnas att värmaren i den förra 530:n luktade så). Hur ställer man in CO-halten?

Läste också att värmaren pga. många felaktiga startförsök kunde ”blockeras” hur häva blockeringen i så fall?

Förslag var och hur jag börjar felsöka mottages tacksamt.

Mvh/Saij
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej!
Min var oxå heldöd nu i höstas och jag kommer ihåg att den inte ville gå i slutet på våren men då behövs den ju ändå inte..så jag tog tag i den nu när kylan kom. Den var oxå stendöd, jag tog loss den och lämnade in den för felsökning på en bilelfirma och dom sa att det inte var något direkt fel på den, dom hade bara rengjort den. Jag satte tillbaka den och fungerat perfekt. Jag försökte oxå felsöka men kom fram till att det inte var helt lätt, så mitt råd är att lämna in den för felsökning.
Saij, skickade dig ett mail!

/ Micke
Saij, skickade dig ett mail!

/ Micke
Sa
440
Saij
X3 -12
>Mixmaster_atv

TACK!!

Mvh/Saij

15
Väse
530 d Touring
Hur gick ni tillväga?
Jag har en 530d-99 med samma problem! Jag var i väg i våras till en verkstad men de sa att det var bara att byta ut mot en ny och den var inte gratis! Jag lät det bero men nu är vintern här! Är den svår att demontera? Går det att reparera? var köper man delar? Vore tacksam för svar.

Hej!

Jag kan skicka över en reparationshandbok(pdf) åt dig via mail i morrn, har den på jobbet bara, där står en hel del om felsökning m.m.

Ang. reservdelar och ny värmare så rekommenderar jag dig varmt att söka på www.ebay.de, där finns det massor av både begagnat och sprillans nytt till halva priset vad du får betala här hemma. Om du söker på webasto eller thermo top så finner du nog en hel del. Är det problem med tyskan så finns det ju översättningssajter på internet, ex. www.freetranslation.com

Har handlat ett 30-tal prylar till min kärra därifrån och det har funkat klockrent varje gång, det är väldigt smidigt att göra affärer med tyskarna...noggranna och ordningssamma som de är:-)

/ Micke
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
mixmaster kan du skicka en sådan rephandbok till mgi med. har problem med min webasto
Hej stimpenbmw2!

Du har fått mail!

/ Micke
sv
1
sven troedq
530iA Touring -02
Har precis samma fel på min Webasto värmare som sitter i 530iAT. Läste nedanstående info på KG Knutssons hemsida:
Snabbinstruktion, driftanvisning och användartips för Webasto parkeringsvärmare:

Upphävning av störningsblockering
• Om du ändå väljer att inte utnyttja värmaren sommartid bör värmaren tas i
drift minst 1–2 gånger i månaden för att undvika att värmaren kan bli störningsblockerad.
Är värmaren försatt i blockeringsläget får man ingen som
helst reaktion när man försöker starta den.
Störningsblockeringen hävs genom följande åtgärd, se även den generella
bruksanvisningen.
1 Starta värmaren direkt från tiduret, fjärr- eller telefonstarten.
2 Tag sedan bort säkring F1, 20A.
3 Vänta minst 20 sekunder och sätt tillbaka säkringen F1, 20A.
4 Stäng av värmaren.
5 Vänta 1 minut och prova sedan att starta värmaren. Om värmaren inte startar,
kontakta din Webastoåterförsäljare för en mer utförlig felsökning eller
ring Webasto Support för information om närmaste serviceverkstad.

Min värmare är fabriksmonterad. Har letat förgäves efter säkringarna till Webaston. Någon som vet var dom sitter?

/ Sven Troed
Kan förtydliga att F1 är säkring 1 på eftermarknadsvärmare.
Den motsvarar matningen till själva värmaren. Så det ska gå lika bra att rycka upp det tvåpoliga kontaktdonet på värmaren. TT-c, e eller z.
M.V.H.
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
Hej mixmaster jag har också problem med min webasto vore tacksam om du kunde skicka rephanbok åt mig med,har kollat på kretskortet eftersom den inte vill ge signal till pumpen men då var det stopp.har inga felkoder eller annat fel.

Nikki
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk till mixmaster_atv´s reparationshandbok (pdf), efter hämtning så klicka på "spara en kopia" uppe till vänster: Länk

Mvh
HS
1
HSNtech
530D Touring -02
Hade också stendöd webasto förra hösten.
Åkte till BMW-Karlstad,de lossade +polen på batteriet i 15min.
Har funkat sedan dess!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tar upp en gammal tråd...

Eftersom jag inte hittade F1-säkringen på min fabriksmonterade webastovärmare, gjorde jag som HSNtech och lossade +polen i femton minuter.

Det hjälpte inte! Är det någon som vet var den där förb... F1-säkringen sitter standardmonterad?
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Nu har jag också råkat ut för det här eländet! Värmaren fungerade igår morse men när jag skulle åka iväg på lunchen var bilen kall, likaså när jag skulle åka hem igår och i morse.

Jag har försökt starta manuellt men det händer ingenting. Till att börja med kan jag svara på var säkringen sitter, iaf Touring. Den sitter bland säkringarna ovanför batteriet i bagagen. Värmaren heter Standheizung på tyska och då kan man utläsa att det är säkring 47. I min bil den som sitter längst fram i bilen, platsen framför är tom. Det är en 20 A säkring så det måste vara den som Webasto kallar F1.

Säkringen kollade jag innan jag sökte här, den var hel. Nu var jag precis ut och körde proceduren för nollställning enligt ovan. När jag aktiverade värmaren den här gången startade faktiskt fläkten och det började låta en del, men det lät inte som brännaren gick igång. Jag gick bak och plockade ur säkring 47 och allt stannade, väntade, satte tillbaka, väntade och startade. Nu hände åter ingenting! F-n vad trött jag blir!

Drar mig lite för att ta av pluspolen då även min genomsnittliga bränsleförbrukning över 4000 mil kommer att försvinna då, samt att man måste ställa in allt i färddatorn igen.....

Får väl läsa verkstadshandboken och sura ett tag till. Jag hatar skrapa is, värmaren var ett krav när jag valde bil.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har lyckats få luft i den några ggr, startat den med för lite diesel i tanken. Då har jag kopplat loss plus polen och kört tre startförsök per nollställning. Det har hänt att jag har varit tvungen att göra detta tre ggr innan värmaren har hoppat igång.

Jag har aldrig lyckats få till samma resultat med säkringen, trots att jag har lokaliserat den :-)

Förbrukningsstatistik är bra att ha, men det är mysigare med en frostfri varm bil vid 7 - draget en iskall november morgon.

Lycka till

Björn
Er
216
Erik N
Tack Björn!

Jo, jag hoppades (och trodde nog) att du fått igång din värmare vid det här laget. :-)
Tänkte bara att jag skulle fylla på med lite info för andra frusna stackare...

Jag var just ute och gjorde en återställningen enligt boken, slog på med fjärren, väntade 15 s, tog ur säkringen, väntade 15 s, satte i säkringen och startade på fjärren. Då började det faktiskt låta en del!

Öppnade huven och lyssnade, lät som den försökte starta med det riktiga brännarljudet kom aldrig (jag har båt så jag är van ljudet...;-)). Efter kanske en halv minut tystnade den i 5-10 s och började sedan låta igen. Tystnade dock efter ytterligare c:a 20 s. Lät som det var lite på gång!

Vid upprepade startförsök både via fjärr och direktstart hände ingenting.

Måste erkänna att jag har lite svårt att lokalisera värmaren under huven.... Det låter inne från torpedväggen nånstans.... Bakom generatorn sitter något med vattenslangar till, kan det vara den tro? Försöker följa dieselledningarna men jag får inte riktigt ordning på hur det hänger ihop. Nån som vet om nån bra bild med fina pilar på delarna på plats i en 530d E39?

Nu går jag ut och lossar minuspolen, den är lättare att komma åt än pluspolen.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
Går inget vidare det här....

Kopplade in batteriet och startade med fjärren, lampan på färddatorn tändes och det började väsa.
Efter c:a 10 s slutade det väsa, det hördes dock ett svagt tickande, troligtsvis bränslepumpen. Frekvensen på tickandet ökade och efter kanske 30 s började det väsa igen, lät så i säkert 30 s, ett kort stopp och sedan väsde det i 10 s till. Sen blev det tyst, lampan hade slocknat och den reagerade inte alls på fjärren. Nu är batteriet urkopplat igen.

Skitbil!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
En uppföljning till...

Lät batteriet var urkopplat en halvtimme denna gång och tog med en multimeter ut, den visade bara 12,32 V. Nu batteriet visserligen varit belastat en hel del i kväll, provkörning av värmare, belysning på etc. Normalt ska väl ett batteri vila minst en timme innan man mäter, men det känns ändå lite lågt.
Tyvärr har jag lånat ut min laddare, får tillbaka den i morron så jag får prova då. Batteriet är ett BMW orginal AGM 90 Ah ett år gammalt, funkade kanon med mycket körning av värmaren förra vintern.

Jag återkommer!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Om det är luft i systemet så låter det som du beskrev, jag får till 3 startförsök, ibland startar den på tre - fyra försök, men ibland fler.

Om du inte har nåt fel på brännaren, så ska det funka med detta.

Den sitter innanför vänster fram innerskärm mot kupén. Om du ska titta på den måste du ta bort hjulet och innerskärmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.