|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Så här skulle det vara: Om det är luft i systemet så låter det som du beskrev, jag får till 3 startförsök per nollställning , ibland startar den på tre - fyra försök, men oftast fler. |
|
|
OK, tack för de tipsen! Jag får nog göra fler startförsök. Vet iofs inte hur det skulle ha kommit in luft, jag har kvarts tank och har kört värmaren med mycket mindre kvar förut (lysande lampa). Trots den något låga spänningen har jag lite svårt att tro på att det är felet. Det hörs ingen avmattning när man ska starta motorn och jag har kört vämaren mycket mer med bara korta körningar mellan. Jag ska dock prova att ladda batteriet i natt. En annan sak som gör att jag tror på annat fel än låg spänning är att den inte startar vid kallstart heller, som den normalt gör. Tog lång tid innan värmen kom idag. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har den låst sig så gäller detta även när den ska köra som stödvärmare. Är det låsningen som är felet så måste den bort först. Har du inte luft i systemet så kan det ju vara en massa fel. Min förra la av helt, så jag satte i en ny. Björn |
|
|
Tyvärr är det väl så att BMW inte reparer dessa värmare överhuvudtaget utan det är bara utbytes som gäller. Elekotroniken i värmaren brukar ofta ge upp och då är det inget annat att göra än att byta ut hela värmaren om man inte är händig och kan felsöka och fixa själv. Dock är det inte ovanligt att helt felfria värmare med glödstift som är slut eller andra småfel byts ut för att BMW inte orkar/kan laga. Glödstift är förbrukningsvara. Om pumpen tickar som den ska bör det lukta diesel från avgasröret annars är det luft i systemet eller trasig pump. Pumpen brukar ofta kärva ihop om man slarvat och inte kört värmaren under sommaren. Lite 2-T olja i dieseln någon gång och köra värmaren (pumpen) är kanonbra. Annars kan det ofta gå att motionera igång pumpen genom att tycka med en pinne på kolven. Tur att BMW inte byter ut bilmotorn bara för att ett glödstift gått sönder =) Går att köpa glödstift samt packningsats hos en Webasto återförsäljare för några hundralappar. Ska man ändå ut med den är det inte så dumt att ta isär och sota ur den. Själv var jag en dålig människa och lät BMW byta min värmare men det var enbart för att jag hade blocket försäkring på den när jag köpte den och 1500:- för en ny värmare monterat och klart kunde det vara värt att slippa skruva. |
|
|
Tack för tipsen Ubbe! Jag planerar att ta tag i det här till helgen. Det blir till att demontera och felsöka, nu när jag vet var den sitter. Ska man få något gjort rätt är det bäst att göra det själv. Ingen idé att lämna felsökning till en "reservdelsbytarverkstad". Radion som jag bett dem kolla två gånger hittade de inte felet på, fortfarande kass mottagning. När det läckte vid flexslangarna tyckte de att man skulle köpa nytt främre rör för 8000 kr plus arbete. Byte själv med hjälp av en svetskunnig kompis på under fyra timmar, utan lyft och med höger arm nästan ur funktion efter en skidolycka. Materielkostand knappt 1000 kr. De hittade dock felet när bilen inte startade och byte bara en insprutare oh en givare. I fjol lagade jag värmaren i båten, men det var ganska lätt. Det var en ventil på trycksidan som läckte, vilket gjorde att det inte byggde upp ett riktigt tryck så att dieseln sprutades in i en fin dimma. Igår testade jag lite igen. Efter att haft batteriet urkopplat en stund startade jag och körde en kort tur. När jag ständge av motorn hördes att värmaren försökte gå, men inte gick igång. Jag tolkar det som att det finns visst liv i systemet och mycket väl kan vara t.ex. glödstiftet som är problemet. Jag har även laddat batteriet, men det gjorde som väntat ingen skillnad. Jag som sagt ta isär och undersöka på lördag. På måndag ska jag till Göteborg, förhoppningsvis kan jag hitta ev, reservdelar där. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har samma fel på min, den är stendöd. Fungerade för några veckor sedan dock. Hade in bilen på BMW idag för felsökning och de kom fram till att det var en tempgivare inne i värmaren som låg och "sade" att här är det 120 grader varmt. Därför tror alltså värmaren att den inte behöver starta. Givaren i sig går inte att byta (finns ej som reservdel) så BMW kunde bara erbjuda en helt ny värmare till den tråkiga eftersmaken av nästan tio loppor...+ arbete. Hörde med en annan firma som är haj på webasto mm. De hade svårt att hjälpa mig då det tydligen är så att originalmonterade värmare har lite av BMW-special inbyggt i styrenheten. En styrenhet går annars på kring 4t på eftermarknadsprodukt. Om det går att köpa BMW:s styrenhet vet jag inte än. Är ej heller säker på att min felaktiga givare verkligen sitter inne i styrenheten, firman var inte riktigt 100 heller. Får försöka fortsätta att luska. Har inte provat ström-tricket än, kanske vore en idé, man vet ju aldrig. Är värmaren förresten svår att demontera, nån som vet? Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
Den är inte svår att demontera. Lyft upp vänster fram, ta bort hjulet Skruva loss innerskärmen, så ser du den, in mot kupén. Köp tänger på biltema och kläm åt kylvattenslangarna. sen är det bara att skruva loss bränslerör, avgasslang, ta loss elkontakten, kylvätskeslangarna och själva brännaren. Var försiktig så det inte droppar ner kylvätska i elektronikpaketet. Det underlättar om du tar bort plastskyddet under bilen rakt bakom vänster hjulhus. Ännu bättre om du kan lyfta hela bilen... jag är ganska säker på att det inte finns reservdelar, jag tror att det beror på att elektroniken är anpassad till BMW. Jag skrev ett ganska ilsket brev till BMW:s huvudkontor och fick faktiskt 30% rabatt på en ny, sen monterade jag den själv. |
|
|
Hej! Ska kanske inte göra reklam här ;-), men "Nye" BMW-återförsäljaren i Kalmar (ja, det får ni klura ut själva) lämnar 25% rabatt på service & reservdelar månaden ut (även reservdelar "över disk" utan service!!!) !! Kan kanske vara till hjälp i så'na här ärenden ;-). Mvh/Saij |
|
|
Sådär, nu har jag ”lagat” min värmare, alldeles själv och helt gratis! Eftersom jag egentligen inte hittade något fel kanske det är för tidigt att känna glädje, men det verkar inte vara så allvarligt iaf. Efter att ha läst här om hur dyrt och omöjligt att laga det antagligen skulle vara så var jag inte det minsta sugen på att börja greja, hatar att behöva skruva på bruksbilen; den ska bara fungera. Satte mig och läste i princip hela verkstadshandboken och blev lite inspirerad att börja felsöka. Letade reda på ett par knäskydd att stoppa i arbetsbyxorna och tog tag i det hela, det var faktiskt inte så kallt och tråkigt ute. För att komplettera ovanstående tips tänkte jag berätta hur jag gjorde. - Hissade upp bilen VF så högt det gick med orginaldomkraften, tog av hjulet och la det under motorn som säkerhet. - Lossade bakre halvan av innerskärmen. Liten skruvmejsel för att trycka in stiftet i plastpluggarna längs skärmkanten. Mejsel och ev. tång för att få bort plastplugg längst in vid krängningshämmaren. 8 mm lednyckel för övriga skruvar. Vek sen ihop skärmen upp i hjulhuset så att jag såg värmaren. - Lossade skyddet bakom hjulhuset. Avbitare för att för pluggarna längs tröskel, 10 led för ett par muttrar, stjärnmejsel (Ph2) för en skruv. - Tittade på grejerna en stund. - Lossade bränsleledningen vid värmaren. Det är sådana där klämda slangklämmor, går att pilla isär i sidled med en mejsel. Det var bättre förr när små klämmor på bränsleledningar hade en stjärnskruv. - Hämtade en burk och böjde ner röret men slang mot den, startade värmare och konstaterade att det inte kom nån diesel. - Lossade slangen bakom matarpumpen och förväntade mig att det skulle rinna där, det gjorde det inte. - Torkade rent och blåste i slangen, det bubblade i tanke. Det gick lite trögt, men det är en smal ledning. Sög till jag fick diesel i mun, inte gott men man får ju offra sig lite. Dagens diesel smakar inte så mycket ändå, det var inte bättre förr! Sköljde munnen med vatten. - Kopplade på slangen och startade värmaren igen, det kom fortfarande ingen diesel framme vid värmaren. - Hämtade en dunk diesel och en smal slang. Kopplade slangen till pumpen och ner i dunken, körde värmaren, det kom inget. Ställde dunken på verktygslådan så den kom upp lite, det kom fortfarande inget. - Tog loss pumpen, letade reda på en gammal högtalarkabel för bil, klippte bort den stora flatstiftshylsan och klämde dit smal till, anslöt på pumpen. Kopplade på batteriet och konstaterade att pumpen gjorde ett slag varje gång man kopplade på, den styrs allstå ed pulser från värmaren. Kopplade slangen till pumpen och dunken, riktade utloppet ner i en burk. Körde genom ett tag genom att pulsa själv med kablarna mot batteriet. Det kom diesel i burken. - Satte tillbaka pumpen med slangen kopplad till dunken, som stod högt nu. Startade värmaren, nu kom det diesel ur ledningen där fram. Gjorde så ett par gånger. Hämtade ett mätglas och bytte ut det mot burken under ledningen. Startade värmaren och tog tid från första till sista pumpslaget, det tog c:a 120 s. Då hade det kommit c:a 8-9 ml, glaset var bara graderat i cl. Enligt verkstadshandboken har de mätt upp 14 ml på 152 s, tiden kan dock variera beroende på programmering. Verkar som det kommer lite för lite ur min pump då, men det svårt att säga på så liten volym. - Kopplar slangen på värmaren och startar, den går igång som den ska! Kör c:a 10 min med matning från dunken. - Blåser bak till tanken en gång till och suger fram diesel igen, inte gott nu heller. Kopplar på slangen och startar igen. Den tänder inte som den ska, kommer en del vit rök, typiskt när den inte får ordentligt med bränsle. Tänker att det är nog fel på pumpen i alla fall. - Försöker få tillbaka slangklämmorna, går inte värst bra. Till slut lyckas jag få till det med hjälp av en smal näbbtång (Leatherman). Finns det nåt specialverktyg för de här klämmorna? - Skruvar tillbaka skyddet under bilen. Startar värmaren, nu går den igång som den ska! - Skruvar tillbaka innerskärmen och hjulet, sänker ned och packar ihop, värmaren går hela tiden. Låter den gå hela halvtimmen, inga problem. - Åker till byn och tankar, det går på drygt 60 liter. De ska alltså funka även med lite i tanken, ville kolla det så därför tankade jag inte tidigare. Nu vet jag ju inte om jag ska vara glad egentligen. Den funkar, men jag hittade inget fel; det kanske kommer tillbaka. Det kanske är så att matarpumpen är dålig, även om den funkar. Tacksam för tips kring detta. Ska nog försöka kolla med någon Webasto-expert också. Tack för alla tips här i tråden! Nu har jag även försökt bidra med lite felsökningstips. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Härlig beskrivning! Gillar mest "sköljde munnen med vatten". Hoppas det ordnar sig för dig och återkom med mer info när allt funkar. |
|
|
Det är ju skrivet med viss glimt i ögat! ;-) man får ju inte gräva ner sig bara för att det krånglar lite.... Kan för övrigt meddela att det inte går något vidare, idag startade den inte. Eftersom det inte kommer fram diesel men pumpen går så tror jag att pumpen "tappat orken". Jag ska kolla denna teori med någon kunnig i ämnet och antagligen köpa en ny pump för att testa, den kan inte vara så fruktansvärt dyr. Ska ner till Göteborg i kväll så jag kollade på KGS:S webbplats och hittade tre firmor som jobbade med Webasto i BMW. Två av den ligger på samma gata i Hisings Kärra och jag ska bo hotel i närheten i natt. Tänkte besöka minst en av dem i morron bitt. Någon som vet om den ena är att föredra? Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Kan tillägga att jag bara får ett startförsök per nollställning. Har kommit fram till att det snabbaste är att bara lossa minuspolen på batteriet ett par sekunder. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Bra/kul beskrivning... Hoppas att det löser sig. |
|
|
Hej, måste tyvärr meddela att det lilla pumpskrället tyvärr är fruktansvärt dyrt, åtminstone i Sverige i alla fall, priset är 2152,50:- hos autoexperten som säljer alla webastos reservdelar. Men det finns lösningar, på ebay.de så finns nya pumpar som "köp direkt" från 40 Euro. Med 20 euro i frakt sedan hamnar män även på ett betydligt bättre pris. Sök på "webasto dosierpumpe". / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
OK, det var ju ett väl tilltaget pris... Tack för tipset! Då är frågan: Kan det vara så att pumpen är dålig, även om den fungerar? Är det någon som haft loss ledningen före pumpen och sett om det rinner fram diesel på sin bil? På min fick man suga för att det skulle komma. Tyckte att det gick lite trögt, men det är ju ett rätt smalt rör. Är det såpas troligt att pumpen är felet så att jag ska chansa och köpa, eller är det en sån grej som "aldrig" går sönder? Känns väldigt bra att själva värmaren funkade iaf! :-) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Här har inte hänt så mycket mer, arbete fördärvar mycket fritid.... Besökte en firma i Gbg som jobbar med Webasto. Fick väl inte så värst mycket nya uppslag, men om pumpen gick så var det nog inte fel på den. Fick tipset att om pumpen krånglar så kan man "motionera" membranet genom att sticka in en ståltråd i inloppet och tryck lite fram och tillbaka. Fick även bekräftat att pumpen kostar drygt 2000 kr, finns även modell för 3000 kr; men jag vet inte om den var till E39. En kompis som har haft lastbilar berättade att ha hade en värmare som krånglade en gång och då sög den tjuvluft vid bränsleanslutningen vid tanken. Jag hissade upp min bil och kollade men kunde inte se att någon anslutning såg dålig ut, diesel brukar synas om det läcker det minsta. Men det kan förstås dra tjuvluft utan att det läcker.... Hade även ur baksätet för att komma åt övre delen på tanken men jag lyckades inte se anslutningen för ledningen till värmaren, måste man tar ner vänster tank för att se den? Eftersom värmaren funkar när jag kör med slang i dunk och jag tycker att det går tungt att suga fram diesel så känns det som felet ligger bakom pumpen. Nån som har koll på vad som finns där? Sitter det nån form av sil vid anslutningen i tanken? Funderar på att lossa slangen vid pumpen igen och blåsa lite med tryckluft bak mot tanken och se om det går lättare att suga fram. Börjar känns väldigt kallt utan värmare nu! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Tjena, Erik har en Opel Vivaro jag kör i tjänsten med standard monterad värmare, på den fanns det en backventil monterad vid utgången från tanken, den strulade när bilen levererades så den bytes, borde sitta nåt liknande på din bil också. MVh Johan |
|
|
Det var ett bra tips Johan, tack för det! Då är frågan hur man kommer åt denna? Det sitter inget synligt mellan pumpen och där ledningen går upp på ovansidan tanken, backventilen måste alltså sitta på ovansidan vid anslutningen på tanken. Måste man ta ner tanken för att komma åt den? Med tanke på hur pumpen fungerar borde det sitta en backventil här. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har du kollat här: Länk Jag gissar att det är en sån värmare du har. Hittar ingen backventil, men jag kan ju se fel. Lycka till i alla fall. |
|
|
Nej, jag har inte tänkt på att kolla där, även om jag den sidan med bland mina bokmärken. Sökte på min egen bil och fick en identisk bild, ville kolla om det var skillnad med annat drivmedel. Länk Det syns visserligen ingen backventil, men det känns inte otroligt att det skulle kunna sitta en i position 16 "Fuel offtake". Om man lyfter på baksätet och tar loss gummiproppem med kablar till bränslenivågivaren ser man en sån, men vad jag kunde se var det själva matningen till motorn. Det är möjligt att jag misstagit mig, får undersöka det vidare. Känns jobbigt att plocka ned tanken.... Tack för tipset! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.