|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Undrar lite. Vad är det som gör att bmw har svaga toppar? Så fort nån skall kolla på min bil så står de o säger hur fin den är men att toppen kommer väl pajja inom kort..... så bara är det. Jaha? Varför måste det vara så då? Vad ska man göra då? Om toppen pajjar och man köper ny så får man ju samma kassa topp igen. Bara nyfiken på vad man kan göra för att undvika att toppen ska pajja. |
|
Låta bli att överhetta motorn. Svårare än så är det inte. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
| Ha, ha. Låt bli att överhetta motorn. Jag har svår abstinens. Måste ut och överhetta toppen nu genast. ;) Helt seriöst, allt har begränsad livslängd. Även topplock. Så är det bara... Vad du kan göra är att se till att allt som kan förutsaka haveri är i toppskick. Alltså: vattenpump, kylare, termostat, slangar, remmar med mera. Samt att ha ren och fin olja i bilen. Men det är ingen garanti, toppen kan spricka lik förbaskat. Och packningen kan hälsa hem när som. Samt slitage av rörliga delar är oundvikligt med åren och milen. Fact of life. | |
|
Tycker nog PowerMac överdriver en hel del! Så länge man inte överhettar motorn (läs: har fungerande kylsystem, vattenpump, vatten i systemet etc.) slår sig inte toppen normalt sett. Att BMW:s toppar är "ökända" beror troligen på att det är långa toppar (raka sexor) som är gjorda av lättmetall och som har relativt lite gods för att hålla vikten nere: resultatet är att en sådan topp är betydligt mer känslig än en kortare topp (typ rak fyra eller V6:a) av t ex. gjutjärn... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så länge man håller kylsystemt i bra skick tror jag inte man behöver bekymra sig så mycket. När det däremot går fel med kylningen så verkar bmw's toppar ligga dåligt till om man jämför med andra gamla bilar. Att det sedan går åt en massa toppar för killarna med turbo och 2 gånger originaleffekten är väl kanske inte så konstigt. På en schyst orignalbil tror jag inte det är något större problem. //Magnus |
|
| Toppen kan visst spricka utan "överhettning", likaså kan topplockspackningen hälsa hem hux flux. Mekanisk slitage av rörliga delar kan väl du knappast ifrågasätta? Även fyrcylindrare spricker och slår sig. Jag har haft en fyrcylindrad M43 som sprack utan överhättning. Nåväl, den kanske vart överhettad någon gång innan mina sex år som ägare. Men det är knappast troligt att det visar sig så pass sent. Har även haft en M10 fyrcylindrad med blåst toppackning. | |
|
När det gäller defekter i kylsystemet, är det inte bara att stänga av motorn när man ser att temperaturen går upp? Det kan väl knappast smälla till och på en sekund så är den överhettad? Mvh Johan |
|
|
Visst är det skrämmande att inte bilen varnar och stänger av sig själv med tanke på hur mycket elektroniskt jox det finns i en sjua. Men en sådan funktion skulle bara påtala bilens dödlighet. Inget man vill veta av när man just skall pynta upp över halvmillen för kärran. Min gamla fyrcylindriga M10 från Hedenhös med en konstruktion som anses vara okänslig för det mesta, råkade ut för ett uppkok i låt säga 5 - 10 sekunder när en slang gick sönder. Och det räckte visst för att blåsa packningen. Men antagligen så pajjade slangen på grund av övertryck. Så felet fanns där redan innan skulle jag tro. |
|
| BMW toppar har ett delvis obefogat rykte om att vara dåliga, som har sitt ursprung ur tidiga M30 toppar. Även dessa blev mycket bättre i början av 80 talet. men ryktet lever kvar bland de okunniga och drabbar alla toppar det står BMW på. | |
| Fast visst är det en hel del topp haverier på BMW. Tycker att man allt som oftast får höra om ett och annat. Men visst, problemet finns givetvis också hos andra märken. Fenomenet är nog inte helt oavhängt med antal körda mil. Och det blir mycket av den varan i våra vagnar. Ingen rök utan eld som man brukar säga. Icke att förglömma att röken även kan även komma från en tändsticka. ;) | |
|
PowerMac: Klart att du hör om traisga toppar. Om alla som klarat sig från trasiga toppar skulle skriva/säga det så skulle det bli ett fasligt liv :) Precis som powertoy säger så var det dom tidiga topparna på dom raka 6:orna som startade ryktet. Sen förbrukar ju överladdarna toppar på löpande band också. Inget som direkt hämmar ryktet om BMWs toppar. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Ja jag tycker att det i många fall är överdrivet en del ser bara problemen och då verkar det vara det enda som fastnar dom kanske inte har förstått det hela med att äga en v12 tror att man skall köra som idioter och då händer det snabbt en olyka med vilken bil du än har .. sköter man dom kollar vätskenivåer kontunierligt så tror jag inte denna bil har svagare toppar visst den är ju rätt långa motorer så vid en överhettning om man råkar ut för det så kanske risken är stor.. men många gånger är det avundsjukan som gör att dom säger en massa negativa saker Bimmer |
|
|
Ja det är klart att förslitning blir på motorer men som en del trycker sig är ju att det verkar vara skräp .. alla motorer har väl sina svagheter Bimmer |
|
| Det me 6 eller 4 cyl top är väl inte så säkert. Även jag pajjade toppen på min förra BMW 4a. En uppebar sak var att förra ägaren inte hade direkt koll på vad service innebar.... Min E34a nu har jag servat och vårdat som ett barn och den går som en KLOCKA. | |
|
Tja...kan väl bara som referens säga att jag har mig veterligen originaltopparna i mina M30 motorer efter dryga 37000mil(M535) och över 29000mil på 7:an..Så sköts maskinerna om så är det sällan problem med att "toppen far" på t.ex M30 iaf efter 1980 som bl.a. "powertoy" skrivit också.. Se till att termostat,vattenpump,kylarslangar,kylaren är fräsch mm.mm...M.a.o. se till att kylsystemet är ok,då spricker/"vindar"/strular inte topplocket eller topplocken på en BMW. Däremot så kan väl en o annan topplockspackning blåsa efter cirkus 25000mil eller så om man har lite otur med att t.ex någon kylarslang spricker sönder pga "ålderdom" pga lite "slarviga" f.d. ägare och att man inte stannar direkt vid varmgången som då följer i dess fotspår.. Eller att man kan råka ut för att behöva renovera sin topp efter liknande miltal på t.ex M30 för att uppnå dels ursprunglig prestanda och feeling+att minimera en ev. ökad oljeförbrukning som ev. kan ha uppstått vid flertalet år av hård och ibland omild behandling av "överentusiastiska" användare..t.ex. BMW's motorer och toppar håller en hög kvalité, men skötsel krävs som med allt annat+att varva inte "ihjäl" maskinen innan drifttemperatur uppnåtts.. Mvh Janne. |
|
|
Om det va dom gamla raka sexorna som var värst känns det ju extra tryggt att ha två av dem under huven.... =( /mvh j |
|
|
Mitt eget problem då: När startade de? Detta hände. Motorn blev jävla varm och det såg jag ju inne i bilen. Det fanns nästan inget vatten kvar i systemet. Fyllde på vatten o körde hem bilen. Kollade efter läckor, kollade vattenpumpen, kollade så slangarna blev jämt varma till kylaren, kollade även så att termostaten funka. Glömde jag att checka nått? I vilket fall så har packningen börjat läcka på bägge sidor, det syns tydligt på några av stiften. Det dåliga är ju att jag kört omkring med bilen efter detta i tron att det trots allt inte var nått som var fel eftersom jag inte sett nått på tempmätaren i bilen. Kan det bli en luftficka eller nått annat just där givarna till temp sitter? Så att man inte kan läsa av i bilen eller märka att det är för varmt i kylsystemet? Har även tänkt i banorna att kompet kommit ut i kylsystemet och orsakat att vattnat trycks ut genom övertryck... är detta en möjlighet? Men vad orsakade läckan från början och varför kokade bilen första gången? Även om jag nu renoverar toppen är jag orolig för att det ska hända igen då det uppenbarligen är nått mer som inte mår som det ska. Missade jag nått i kollen av kylsystemet, vad kan jag mer kolla? mvh jocke /mvh j |
|
Paap Reeder |
... ett så allvarligt fel som att kylsystemet tömmer sig kan väl inte vara "intermittent" s a s. Det innebär enligt mitt förmenande att felet först måste faststrällas till 100%. När min stos till den extra vattenpumpen gick av för nått år sedan bidde det en riktig ångbastu i motorrummet. Låg på låst M1 med 3,91 och samtidigt som jag lät M2:an gå i alldeles innan varvstoppet ... sprack rörhelvetet. Rakt av! Hade då just kommit upp jämnsides med någon som skulle knäckas så jag tänkte ... det får kosta en helren av M70 men jag ger mig inte före nästa rödljus. Hade kanske 500 m kvar på racet och kollade tempmätaren ... den började krypa uppåt betänkligt så jag lugnade ner adrelinet och ställde mig på Shellmacken för en mugg kaffe. Kunde bara fylla upp vatten till stosen för sedan rann allt ut. Körde hem ... kanske 3 km ... varvid tempmätaren åter började gå mot botten. Svalnade, lagade och har kört sedan dess u.a. Min uppfattning är att topparna i sig inte är mer känsliga för överhettning än andra men- men- men- däremot är iaf M70:ians toppar veka när det gäller förslitning. Styrningar och ventiler blir för varma tror jag så "skiten går ner sig fort". By the way så sitter tempgivaren alldeles bakom hö topp så så länge den indikerar så finns det ngn skvätt vatten i nått utrymme. MVH /// Paap R |
|
Vad jag förstått så skall det vara ett ganska högt tryck i kylsystemet, men hur hänger det ihop med att det är automatisk luftning? Jag fastställde nämligen att när jag blev av med vatten ur systemet så var det för att det pissade ut genom det skvallrör som går till expansionskärlet. Skulle för varm motor eller övertryck kunna vara ett skäl till detta? Måste ju i så fall vara dålig snurr på vattnet som gör att det kokade? Eller för högt tryck pga komp ifrån läcka i toppackningen? Snälla paap r ge mig klarhet... =) /mvh j |
|
|
Trycket är inte så högt, bara cirka en bars övertryck innan ventilen i påfyllningslocket öppnar och släpper ut övertrycket genom skvallerröret. Med självluftande menas nog bara att luften automatiskt ska hamna i expansionskärlet så man kan slipper hålla på och krångla med luftning när man fyller på ny vätska. //Magnus |
|
Paap Reeder |
Supernallen. Har du rätt kylarlock? ... d v s BMW original. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.