|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur får man bort detta? Tänkte testa Bmws läderrengöring men efter ha läst i forumet finns det delade åsikter om det är bra el inte. har tidigare använt bmws produkt men då på svart läder och det funkade utmärkt då iaf. Kan jag ta det lugnt eller är det bråttom? Risk att fläcken ska sjunka in? PS, slängde byxorna direkt efter detta. :) | |
|
Vi har lite problem med gamla byxfläckar på 530'n som har beige skinn, första jag gjorde var att köra hela BMW's rengöringsortiment på hela inredningen och det blev inte sämre utan faktiskt lite bättre. Vill man ha bort allt får man dock färga om skinnet på det drabbade stället. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| Jag testade läderrengöringen och det fungerade utmärkt. Nu hade jag inte den bästa belysningen så jag ska kolla närmare imorgon men jag tror att det gick bra. | |
|
Soki, Vad är det för bil? Min erfarenhet är att BMW's läderrengöringsskum och läderlotion funkar absolut bäst på bilar med mjukt skinn, exempelvis Montanaskinnet i E38 och E39. Till bilar med lite styvare skinn, exempelvis E34 har produkterna inte lika bra rengörande verkan - däremot så fyller läderlotion:en sin funktion med att återfetta och vårda lädret även här, men jag upplever inte att den har samma utmärkta rengöringsförmåga. Läderrengöringsskummet och gnugga med en mjuk svamp - börja där. Annars sägs Gliptones skinnprodukter vara de allra bästa - har själv inte provat än. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Kalle: Styvare skinn ?? Va menar du !!! Bmws läderskoj är värdelöst tycker jag funkar kanske för en 05 a med 1000 mil på mätaren, men inte för riktigt smutsiga inredningar då får man ta i ordentligt !!!! Har jobbat med bilvård i 6 år bla på BMW i Solna så det har blivit några Bmw inredningar !!!! |
|
| pimpen: Vad rekomenderar du då? jag har också några fläckar som inte går bort med BMWs vanliga läderrengöring | |
| Är det jeans som ger dessa fläckar? | |
|
pimpen, Om du känner på skinnet i en bil med montanaskinn (ex. E38), och därefter på en bil med nappa (ex. E34) förstår du vad jag menar med "styvare" skinn. BMW's skinnprodukter fungerade superbra på min E38 med 12 000 mil och ganska smutsigt beige skinn. Det blev natt/dag efter rengöring. Det kändes mer som att produkterna var framtagna för detta mjukare skinn. På E34 med sportskinn känns det inte som att medlet kan "penetrera" porerna i skinnet, utan mer som om man smetar det utanpå. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Kalle: Det är ingen Bmw men det är finnappa läder, grövre än montana om jag minns rätt. Hade samma medel till min gamla E38a samt fd. Vw Phaeton båda med olika sorters kvalitet av läder men märkte ingen större skillnad. Fast då var båda inredningarna svarta. Nockenwelle: I mitt fall så var det ett par svarta chinos (med 95% säkerhet) men även jeans färgar av sig. |
|
| OK, det kan vara bra att känna till. Jag har beige läder nu (utan fläckar) och det lär bli detsamma på nästa bil. | |
| Stämmer Kalle !!! | |
|
Pimpen: Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter. Vilken produkt fungerar bäst? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tvål o vatten, det klockrent bästa rengöringsmedlet för skinn! Tvätta ORDENTLIGT, med grov svamp, o var inte rädd för att blöta ned inredningen, för det gör inget alls! Torkas med trasa, o kupévärmare. Sedan smörjes skinnet in med avsedda produkter! Som NYTT!! Du kan även använda denatuerad sprit, men torka efter med rikliga mängder vatten, för att ta bort den uttorkande effekten! Efterbehandla sedan enl. ovanstående! Leathermaster är den TVEKLÖST bästa produkten som finns! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Säger som "KRAFTWERK" men jag använder Meguiars medallion premium leather care luktar himmelskt gott och med extremt bra resultat har provat så många märken och kommit fram till att detta är bäst !!! tips Meguiars.se |
|
|
Håller med Kraftwerk där!! Ljummet vatten och tvål........använd nån typ av trasa och se till att det ej finns små grus i stolarna bara(kan rispa annars) Gör om proceduren flera gånger och skinner är väldigt smutsigt Slutligen när skinnet är rent och torrt smörs det in med ett anpassat läderfett. Tänk oxå på att läder behöver fettas in ett par ggr. år så att det ej blir torrt. Det är ju tråkigt att få sprickor i skinnet i onödan. Lycka till!! |
|
|
Vad kan man göra för att minska synliga sprickor på lädret i en e34?? Börjar bli några så nu vill jag fina till det:) Säljer leather master produkter på jobbet men vet ej om detta funkar på bilar(används mkt till möbler).. stefan |
|
|
Finns en speciell lädertvål som funkar väldigt väldigt bra. Köpte min hos skomakaren. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Stefan, Leather Masters produkter fungerar utmärkt till din skinnklädsel i bilen! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag har beställt en 120d med Alaskagrå läderklädsel. Den är ju rätt ljus och jag blir lite orolig när man läser att det blir fläckar av kläder. Jag använder nästan alltid jeans och kommer troligen att använda bilen varje dag. Hur stort är problemet egentligen? Räcker det kanske att man är "duktig" och tvättar lädret en gång i halvåret? Jag har haft andra bilar (Volvo) med svart läderklädsel och har tröttnat lite på att ha en sån mörk inredning. Därav så vill jag prova nåt nytt. Tidigare så har jag knappt brytt mig om att göra nåt med lädret, det har alltid varit fräscht. (Har dock bara bilarna i två-tre år och dom har varit helt nya). Vad är era erfarenheter? Är det värt att ha ljust läder? |
|
| Grått läder verkar inte vara lika farligt, däremot syns det rätt tydligt när det börjar bli skitigt. Men än så länge har det inte varit några problem för mig att få rent det iaf. Och jag använder också jeans 99% av tiden :) | |
|
Ok. Jag har läst runt lite här på forumen och tyvärr så verkar det vara alltför många som inte "vågar" välja beige, lemon och annan ljus läder, och då istället väljer svart, pga att ljust läder blir skitigt lätt. Det är ju inte fel med svart, men jag tycker att bilen blir alldeles för mörk (även om det är snyggt också). Men jag får se hur jag står ut med ljusgrått läder. Hur mycket skit det blir osv. Det finns massvis med bilar som har ljust läder och det borde inte vara ett sånt stort problem.. Men det visar sig väl om jag kommer att ångra valet av läder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.