AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.242

RS2 eller M5?

Sida 2 av 3
Jojje,

För det första så är det en BMW, för det andra så har den en racinginsiprerad sugmotor med relativt högt liter/effektförhållande, för det tredje så är M5 mycket snyggare och för det fjärde så är Audi fyrhjulsdriven vilket inte tilltalar mig.
Jag har aldrig påstått att M5 är "mycket bättre", det handlar nog om vad man själv föredrar. För min del kan en liten femma med stor turbo aldrig framkalla samma känsla som en M-motor. RS2 framkallar inte alls samma habegär eller passion som M5. Kanske beror det på att känslan av hottad standardbil känns relativt påtaglig hos RS2, medan M5 känns mer som en helgjuten produkt.

Har aldrig kört en RS2 och kan därför inte uttala mig om hur "bra" den är... men de känslomässiga aspekterna räcker för min del för att välja bort den. Det stämmer för övrigt att RS2 är svindyr att serva och äga.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
pa
46
pata
M5-95
540iAT-95
Jojje81:

Vet precis vad en RS2:a är för något, höll på med en senast idag (igår) som var RS-Blå. Har själv funderat på en som vinterpulka men den är faktiskt ganska liten och det blir trångt särskilt om man har familj.

RS2 är helt klart en brutal farkost inget snack om den saken.

Tänk på att 4hjulsdrift tar sig fram bättre i halkan men det är exakt lika halt när man ska stanna. :)

/Pata
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Jojje81:
Jo, RS2 ÄR en liten bil, helt jämförbar med 3-serien(om den den inte är även mindre utrymmesmässigt) Den äldsta Audi 80 kombin vann aldrig några priser för utrymmen, bagageutrymmet är tämligen litet, om den ska rymma mer än en E34 så måste du nog lasta upp till taket. Klart mindre än E34 touring iaf. Så om du vill ha en RS2 pga familjen så....
Helt klart en sällsynt bil med samlarvärde(skall man köra på vintern?) och sannolikt klart bättre framkomlighet på vintern jämfört med M5 dock inte speciellt snygg med det bulliga karosskittet och de buktande porschefälgarna-sen ser ut att vara på väg till att spricka! Det finns en tydlig eftermarknads-kit känsla i stylingen....

schnitzer:
Däremot vill jag inte skriva under att en E34 M5 är en dålig vinterbil, det är helt klart beroende på vad man är van vid. âr du van vid bakhjulsdrift och kör med huvudet på skaft så är inte ngt problem. JAG har kört en M5 i flera år nu, året runt och vill påstå att det är den bästa BAKHJULSDRIVNA vinterbilen som jag har kört och jag kör dubbfritt. Problemet med alla kraschade M5:or på vintern är nog inte ffa bilrelaterat, det är nämligen lätt att bli lite ivrig och "utnyttja" kraften som finns, då kan det gå fel. Men i grunden så är den MKT stabil med diffbroms och god viktfördelning. lättkontrollerat.
Den går naturligtvis inte att jämföra med fyrhjulsdrivna bilar, men med nog så många framhjulsdrivna (bara man använder vridet i motorn och inte ligger vid varvtalsstopp hela tiden).

Så jojje; den frågan är svår att svara på. Men om du söker en familje+vinterbil= ingen av dom, kanske audi S4 eller vol¤* T-någonting.
Söker du en kul bil som klarar att transportera familjen= E34(touring?), och söker du en kul bil som är bra på vintern och klarar familjetransport någorlunda =RS4

MVH:
Sakke
DrSakke:
instämmer: Världens bästa och roligaste och mest balanserade vinterbil= M5 e34, har aldrig haft så roligt så som med mina m5or å vintern helt underbart att åka på LÅNGSLÄPP hela tiden bara att vicka på ratten och bilen ställer upp sig i vilda häng, stod vid ett tillfälle och snurrade runt min brors bil med fronten mitt emot honom varv på varv med total kontroll underbar känsla kan jag lova. Kan inte sätta fingret på vad det var som gjorde bilarna så underbara på vinterväglag direkt !! rolig känsla att skrämma andra bilister med att vicka till på ratten och åka på tvären en lång bit och känna hur diffbromsen jobbade för att i sista sekund räta upp kärran, eller ännu bättre om man skulle vända var det bara att vrida till och nudda gasen så vände bilen på sin egen plats,
Dom som tycker bilen är dålig på vintern vet inte vad dom pratar om kan jag säga, har kört det mesta som rullar på våra vägar så jag har "jämfört lite "
kan man säga som sagt jag tycker bilen är den roligaste bakhjulsdrivna bil som finns klarar man inte av en bakhjulsdriven bil på vintern ska man överväga att lämna tillbaks kortet till den myndiget man lånar det av !!
Kalla mig gärna barnslig men jag tycker det är kul att använda bilarna på alla underlag, tavlor tittar jag gärna på men inte på vanliga bruksbilar som m5 dom finns ju i varenda stad ,dom använder jag hela året inte står jag och tittar på den 6 månader om året Nu får jag nog kritik för detta men det ska bli kul

Mvh Marc som kör V*l*vo för tillfället

Det blir nog åtskilliga som får lämna tillbaka kortet i vinter isf....det är samma visa varje år och få lär sig.

Flåklypa
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Håller med Flåklypa! Sladda runt med bakhjulsställ slutade jag med när jag hade kört Volvo 140 i två veckor, sedan var det måttligt roligt. Tycker man det stora nöjet är åka på bredsladd med en bil så kanske man ska anmäla sig till närmaste folkrace-klubb. Då har man både utrymmet och bilarna avsedda för ändamålet. På hala trafikerade vintervägar hör väl inte sånt hemma?!!?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Flåklypa, Tomas:

Håller med er båda. Vi verkar spela i samma division. Jag är personligen extremt trött på att se speciellt M5 E34 komma på bredsladd på våra saltvägar och då bryr jag mig inte om jag är den enda som tycker det.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag tycker Rs2an kändes betydligt större än min 325a iaf!

När jag ändå tänker på det så är just en M5 -95 det bästa valet!
Den har allt utom fyrhjulsdriften. Men vem behöver den? =)

Synd att det inte finns så många -95or till salu bara =/

Mvh Jojje
Jojje81; Då har du ju svarat på din egen fråga, ut och leta efter en M5-95!Dt finns ett antal till salu, varför inte denna Individual Ascotgröna Touring? Länk

Det är mycket svårt att hitta en lika fin RS2 till M5:ornas priser, bara ett litet åpekande.

Mvh Stephan
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om du ska köra vinter så måste du vara medveten om att du förstör 1 av 404 tillverkade :)

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Schnitzer,flåklypa,thomas:

Låt mig bara precisera att det jag snackade om för min del handlar inte om bredställ. ja det är lätt å leka med bilen vintern om man vill, men jag tycker inte heller att det försvarbart i ngn större utsräckning bland andra trafikanter.

Det JAG snackar om är att M5 har faktiskt väldigt goda vinteregenskaper pga viktfördelning, diffbroms och motorns vrid. Jag påstår inte att den är den ultimata vinterbilen, men den hävdar sig väldigt bra bland tvåhjulsdrivna bilar. (t.ex hade jag inga problem att komma upp till hotellet på kittelfjäll på vintern mitt i en snöstorm- ganska brant och lång bakke ca. 3-400m, då hade jag 5 år gamla dubbfria däck. Körde en SAAB 9000 med lika gamla dubbdäck samma dag och hade problem att ta mig upp- bilens ägare klarade inte mer än 30m så jag fick köra SABBEn upp bakken.

Sedan kan man tycka vad man vill om om man ska använda en M5 på vintern, men det har ingenting att göra med huruvida den är bra eller dålig som vinterbil. Att det finns ett överskott av kraft är inte ett problem, snarare en fördel, man måste bara vara medveten om bilens resurser.
Kan tillägga att min flickvän övningskörde en god del på vintern med min M5 när hon skulle ta lappen (hon var 31 då) och hon är inte vad man kallar en bil/körkunnig person och hon hadde aldrig några problem att hantera bilen(med dubbfria däck) Och upp i norrbotten fanns det en hel del snö och is (bodde i Piteå då)

MVH:
Sakke(som inte kan fatta sig kort)
Sakke.
Framkomligheten tror jag inte är problemet utan snarare att hålla bilen på vägen med kombinationen 340hk, diffad bakhjulsdrift och utan elektroniska hjälpmedel. Jag tror att kvinnor klarar sig bättre därför att dom kör med en större säkerhetsmarginal, även om dom hanterar bilen sämre.

Detta är en het potatis bland ägare till bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna bilar.

Flåklypa
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Flåklypa:
I princip så kan väl säga att jag är enig med deg, MEN det som jag försökte illustrera med exempel var att M5 är INTE en svår bil att leva med på vintern.
Exemplet med framkomlighet var bara en del av bildet som jag försökte få fram. Det är klart om du försöker köra på samma sätt som du kör på sommaren så får du problem, men det får du med vilken bil som helst.

Och nej, om en bil är "svår" att hantera så blir det inte bättre av att chauffören är oerfaren och/eller inte kan bilhantering, växling och användning av gaspedal.

Säkerhetsmarginaler är alltid bra, Men har egentligen ingenting med bilens egenskaper att göra, kör du "på gränsen" så har du problem med vilken bil som helst.

Diffen är 25% så den ger inga märkbara problem.

Det var vinteregenskaperna som oroade mig när jag köpte bilen 4 år sedan iom att den skulle vara min enda bil. Min tidigare bil var 323i E30 utan diffbroms. jag kan säga att M5 var 100ggr bättre och mera stabil på vintern (nu har ju inte E30 fått några priser för vinteregenskaper men ändå),

Jag vill inte säga (och har aldrig sagt) att bakhjulsdrift är definitivt bättre än framhjulsdrift heller, jag har sagt att en del av framhjulsdrivna bilar är sämre än t.ex E34 M5. (har kört en del -80 tals och 90 tals japser + saabar etc, vissa av dessa är ganska otrevliga på vintern- ffa vad det gäller chassibalans och stabilitet på halt väglag)

M5 E34 är en tung motorstark bil, så kör du som en idiot så blir resultatet idiotiskt. All vinterkörning handlar om att köra på rätt sida av säkerhetsmarginalerna. På en m5 så ligger marginalerna ganska högt på grund av den fina balansen, men det ÄR lätt att gå över om man inte tänker sig om. Jag har flera kompisar med i bilen på halt vinterväg, och folk som har testat bilen på vintern och varit förvånade över hur bra den går på halt underlag.

Man ska helt klart vara medveten om vilken bil man kör man man ska testa gränsrna men i normal körning är det inga problem.

Diskussionen skulle väl egentligen inte vara om vinteregenskaperna, mitt ursprungliga kommentar var egentligen bara en reaktion till att ngn påstod att en M5 är i princip obrukbar på vintern och att risken att vira den runt en stolpe är överhängande hela tiden.
Det jag säger är detta är för det mesta inte bilens(eller dess egenskapers) fel

MVH:sakke(som fortsatt har problem med längden på inläggen)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Dr Sakke>>
Det var inte ditt inlägg jag avsåg. Det var det som Pimpen skrev. I hans inlägg kan man läsa saker som :
"rolig känsla att skrämma andra bilister med att vicka till på ratten och åka på tvären en lång bit och känna hur diffbromsen jobbade för att i sista sekund räta upp kärran, eller ännu bättre om man skulle vända var det bara att vrida till och nudda gasen så vände bilen på sin egen plats"

Att skrämma livet ur sina medtrafikanter genom att ställa bilen på bredsladd är väl både dumdristigt och livsfarligt!
Kalla mig gärna moraltant, det kan jag ta;-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skule vilja påstå att diffbroms knappast gör bilen säkrare, båda hjulen släpper samtidigt och bilen vill gärna slada ioch med detta.

Men framkomligheten blir bättre.

Racerbilen: Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Helt riktigt Björn!
Jag vill minnas att till Volvos turbomodeller av 740 kunde man inte få diffbroms monterat som tillval. Av just den anledningen du beskrev.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Länk

Vad vet ni om denna bilen då?
Jag har sett att den funnits till salu rätt länge nu. Både här på autopower och på blocket.

Annonserna har aldrig vart något vidare bra utförda. Dom "säljer" knappast bilen.
(Jag inte ringt å pratat med ägaren ännu.)

Mvh Jojje
Ser ruskigt fin ut! Ring å prata med säljaren nu på direkten :)
Jojje81; Läs tråden, där bilen avhandlas på e34m5.se Länk

Mvh Stephan
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Mycket intressant Stefan.

Nu vet man att man slipper besväret med att ringa till en ägare som e oseriös.

Men skulle ändå vilja se lite fler bilder. Du hade väl några st?

Mvh Jojje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.