AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.240

RS2 eller M5?

Sida 1 av 3
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Är sugen på en ny bil igen.

Har kikat på en del M5or men inte hittat d jag söker riktigt.
Har dock redan ägt en M5a innan.

Men nu har jag börjat snegla lite på rs2.
Har aldrig kört en bara åkt och jag tyckte att det var en trevlig bil.

Vad säger ni/erfarenheter?

Mvh Jojje
Evol-79
Har aldrig ägt en RS2 men kört dem en del. Den största upplevelsen är det galna draget i bilen. Både orginal och trimmad (ca 380hk) accelererade som om det var på liv och död. En annan fördel är att kvalitetsintrycket är mycket bra, kanske inte så snyggt men rejält och funktionellt.

I jämförelse med M5 E34? har jag ingen anning (ej kört) men allmänt så är det en grymt kul och diskret bil och faktiskt praktisk med kombi. Ett plus är att det står Porsche på bakluckan ;). (nu kör jag iofs själv porsche så jag e kanske inte objektiv..)
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag var sugen på RS2an som åretrunt bil redan innan M5an. Efter provkörning blev jag dock skeptisk att man kan leva med "det galna draget i bilen" som Evol-79 uttrycker det:).
Dock, med facit i hand, som allaround bil, skulle den kanske passa bättre, än M5an. Kom ihåg också att den baseras på 80 modellen som är 20 år gammal!
En RS4 dock...

Micke K. Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Låter lovande.

Den jag fick åka hade ca 400hk och den gick sjukt bra =)

Jag tror att RS2 är ett bättre val.
*Fyrhjulsdrift
*6vxl på alla
*lätt att trimma
*kombi (har familj)
*Bättre bromsar?

Men hur är reservdelarna till en sådan? Till M5an var priserna lite si å så. Att göra service var dock inte billigt. Inte heller försäkring!

Mvh Jojje
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
En av mina bekanta arbetar på Audi som mekaniker och han säger att det är svindyrt att lämna in hos dem. Delarna är dyrare än vad de är till BMW. BMW:s delar var väldigt dyra förut, men de har blivit billigare med tiden. Därimot så kostar det en del om man har en prestanda bil, som t.ex. M5.

//Schnitzer

-M5 '95 Limousine register (LHD)
Var på mantorp park för 2,5 år sedan och såg visserligen trimmade RS4or använda BMW M5 e39 som rundningsmärke. Ingen koll på hur RS2an är. När turbon laddade i RS4orna hade inte m5orna en chans även om de självklart också är snabba. Det är ju dock endast prestanda aspekten på det hela. Antar dock att du är ute efter brutala prestanda då du funderar på RS2...:)

Jag var på Nürburgring aug-02, då kördes en RS4, fram och tillbaka på parkering i lågfart, eftersom bromsarna inte tog, det gick inte att få stopp på bilen, en festlig syn;) RS2 ska vara den enda prestandaAudin med okej bromsar, dom är ju från ett märke, som kan bromsar.

b97_knl; E34 är bara ett år yngre än 80 Typ89/B4, men varför bry sig om ålder, Land Rover Defender byggs fortfarande, mot den är alla 80-talsbilar moderna, ändå överlevde den både 80 och E34.

Jag tycker inte man ska använda en RS2, till bruksbil, den är värd ett bättre öde, även om den har ett bra grundmaterial för Sverige, 4-hjulsdrift och helgalvadkaross, men bilarna förstörs ändå.

Mvh Stephan
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag hade nog hellre köpt en S4 Biturbo än en Rs2:a. Tycker dom är finare samt nyare bil. En småtrimmad S4:a med 320hk och 540nm lär ju röra på sig ganska bra. Däremot tycker jag inredningen ser hemsk ut på Audin. Men de e ju inte så noga kanske. Prismässigt skilljer de väl inte så mycket på dom heller......

Bilen:Länk

/Henrik

Håller med M3_LOVER, S4 avant med biturbo är snygg och mycket snabb.
Min personliga favoritt när dät gäller helårsbilar.

Tror också man ska ha tur om man ska hitta en RS 2`a som lågt miltal.
Håller med M3_LOVER, S4 avant med biturbo är snygg och mycket snabb.
Min personliga favoritt när dät gäller helårsbilar.

Tror också man ska ha tur om man ska hitta en RS 2`a som lågt miltal.
En god vän till mig har en RS2 som det är uppskattningsvis 340 hk i = lika med e34 M5b. Förra ägaren till min M5:a och han med RS2:an körde mot varann några gånger. De två bilarna var nästan exakt lika till 250, dock så kändes "draget" avsevärt mer och bättre i RS2:an, men det är antagligen turbon som luras.

Om jag ska välja så blir det RS2 på vintern och M5 Touring på sommaren :) Kvalitetskänslan upplever jag som likvärdig i båda bilarna. Försäkringen lika dyr. Driftkostnaderna talar till M5:ans fördel, svårt att köra RS2:an snålt.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Men om man ska ha en S4 så ska man ha från 00 eller nyare har jag hört.
Dom första årsmodellerna har haft problem med bla spruckna grenrör.

Visst dom e nyare men inte hälften så brutala som RS2an känns att vara.
Dessutom så pratar vi om helt andra pengar när det gäller S4 -00 och uppåt.

Hmm konstigt att ingen har sagt att M5an är ett bättre val än så länge.. Vad e ni för bmw entusiaster egentligen??? ;)

Mvh Jojje
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M5:an är värdelös på vintern (förutom de som gillar att köra sönder dem på våra saltvägar :) ) Finns en anledning varför det kommer in så många M5 som har åkt av vägen just på vintern. RS2:an är väl dessutom 4-hjulsdriven vilket är perfekt när det är hallkigt. Jag säger som Garvis, RS2 på vintern och M5 Touring på sommaren!!!

//Schnitzer

-M5 '95 Limousine register (LHD)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Rent prestandamässigt så är faktist M5 snabbare än RS2'an, så länge vi pratar originalbil, för det gör vi väl? Ska vi prata trimmat så finns det ju Svensktillverkade vagnar som är snabbare isf. ;-)
Jag hade som många tidigare konstaterat hellre kikat på en S4 2,7T istället. Modernare, säkrare, billigare i drift och sexan med biturbo låter gudomligt med ett riktigt friflödande avgas. Men gäller det nyare M5, E39 alltså, så är väl den i en annan division, V8 på 400 hk känns lite brutalare än S4 på 265.

Här är lite prestandajämförelse på gamla vagnar:

Audi RS2-1994
Motorart R 5
Hubraum 2226 ccm
Aufladung Turbo
PS - UMin 315 PS - 6500/Min
Nm - UMin 410 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams Jahrbuch 1994
Gewicht 1650 kg
0 - 80 km/h 3,8 s
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,6 s
0 - 160 km/h 13,0 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 23,0 s

BMW M5-1992
Motorart R 6
Hubraum 3795 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 340 PS - 6900/Min
Nm - UMin 400 Nm - 4750/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 5/manuell
Test in sport auto 05/1992
Gewicht 1711 kg
0 - 80 km/h 4,4 s
0 - 100 km/h 5,7 s
0 - 120 km/h 7,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 10,0 s
0 - 160 km/h 13,0 s
0 - 180 km/h 16,5 s
0 - 200 km/h 21,1 s
pa
46
pata
M5-95
540iAT-95
M5:an är en bil i den större klassen.
RS2:an är en liten och trång bil (Audi 80) och ska väll kanske jämföras med en liknaden storlek på bil som M3:an. Barnvagnen måste du montera isär om du vill ha med den i bak på RS2:an vilket innebär att du lika gärna kan köpa dig en M3:a, M5:a sedan eller varför inte en B10:a med V8.
Men det viktigaste är ju att du ska känna dig nöjd när du åker hem med bilen oavsätt vilken bil det blir.

/Pata
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Pata:

Det låter som om du inte vet vad RS2 är för bil.

RS2 har betydligt bättre lastutrymmen än en M5 sedan.

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Det borde du ju veta förresten. Du har ju en S4 avant.
Jag tycker iaf att man knappast kan gemföra RS2 med en liten M3a

Mvh Jojje
Bättre eller sämre val, det är speciella bilar, vilket som M5 E34 och RS2, däremot hade jag inte valt S4 biturbo, RS2:an har ju den klassiska Audi 5:an, den saknas tyvärr i S4 B5, i stället en känslig V6 som inte är direkt pålitlig, när den var ny hade den föga hedrande förstaplatsen i försäkringsbolagens lista över dyraste motorskador.

S4 Avant-94, är i motsats till dom yngre S4:orna, en fullstor Audi, en motorkraftig 100 C4, sommaren 1994, omdöpt/faceliftad till A6/S6.

Mvh Stephan
Jag tycker att Audi RS2 är en fin och ball bil, helt klart den Audi som har högst entusiastvärde. Jag skulle dock aldrig vilja ha en sådan istället för en M5, oavsett hur många hästar den har eller hur många hjul den driver med.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Förklara varför Kalle.

Vad gör M5an så mycket bättre?

Mvh Jojje
Kalle Hansen:

RS2 är en mkt gedigen vagn och en rarietet bland audi älskare kanske för att Porsche var med och tog fram denna vagn. Tror inte att det är lättare att hitta en sv-såld RS2 som en M5 eller???? Vet att det fanns en sv-såld bil i bromma för flera år sen säkert trimmad och förstörd sen länge sen.

M5:an är nog en större bil men en bättre bil för vinterfn är den inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.