AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.867

V8 erfarenheter

Sida 9 av 10
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tändstiften sitter lite dumt till men någon motor ska inte flyttas iaf. Man får eventuellt lite skavsår på händerna men annars är de lugnt.

Jag hade inte gjort bytet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Menar givetvis att jag inte gjort bytet mellan bilarna.

Tändstiften byter du själv, serva din 540 är inte mycket dyrare än volvon. Några extra stift och ett par liter olja mer.
Sitter tändstiften dumt ravve? Det håller jag ABSOLUT INTE med om, bättre kan det inte bli=)

540iA-93 ägaren bör betala pengar i mellan om den är i normalt Svenskt skick = rätt dåligt, priset varierar stort beroende på skick så det är svårt att säga mer än min gissning att den är i normalt svenskt skick, mätarställningen antar jag är falsk och lådan inte är åtgärdad = osäkert hur länge den håller.

Stephan
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja jag tyckte de va jobbigt att byta de innersta på min iaf. Speciellt jobbigt har de på höger sida sett frammifrån har jag för mig.

Om du va ironisk och menar placeringen av stiften rent allmänt så håller jag givetvis med. Dom ska ju sitta i två rader om fyra lite snett vinklade :-)
ravve, menar du att du inte bytt till volvon om du hade 540 eller inte bytt till 540 från volvon? iaf så är jag jävligt sugen på en 8a istället.. men kan tänka mig att 0-100 är ungefär samma som på T5an...
är det v12 som är jobbig att byta stift på då?
Länk
är det jag pratar om.. kanske nån som vet nåt om den bilen ?
Anders; Ska han ha 4500kr för åka till besiktningen?!, det kostar 300kr att besikta, det var en dyr timpenning han begär och snacket att den INTE är frontsmälld är lögn för varför är annars 540 bromsinsugen klistrade under en standard stötfångare i stället för korrekt ditsatta med urskärning i stötfångaren (sker på fabrik) se mina bilar för hur det ska se ut (hoppa dom med M Paket, dom har annan stötfångare) den är frontsmälld och inkorrekt lagad, jag skulle hoppa den bilen, att han sedan kör med plåtfälgar på vintern något som man inte får göra på en 540i gör intresset helt bottenfruset vad är mer fuskat med?

ravve; är tydligen annorlunda på E39 jämfört med E34, på E34 är det busenkelt, eller så är det skillnaden mellan M62 och M60 som gör det, när jag hör att tändstiftsbytet är jobbigt tänker jag på bilar som Ford Thunderbird-95 som om jag minns rätt är väldigt tidskrävande även för proffs.

Stephan
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det kanske inte sitter så mycket i vägen på E34 som det gör på E39.

Välj 540 alla dagar i veckan framför den gamla T5:an om du inte är i behov att lasta mycket och ha en allmänt trist bruksbil.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Stephan, varför får man inte ha plåtfälgar på 540? Själv har jag 15" alu som ser ut som plåtfälgar.
Erik; Har du läst instruktionsboken? Uppgiften kommer från BMW och gäller även 530i Touring, nåt bromsproblem kan troligtvis uppstå, på e34.de brukar dom varna om till salu bilar med plåtfälgar och skriva att händer det något blir det problem med försäkringsbolaget, nu är dessa uppgifter inte kända i Sverige i tillräcklig omfattning så det ställer till det.

Låter som du har lättviktsfälgarna från E39, dom bör vara ok.

Stephan
Scheckheft
Hej
Två teorier har jag hört: sämre kylning av bromsar samt fel vikt/belastningsfförhållanden. Enligt instruktionsboken ska man använda alu.

Mvh
Scheckheft
Scheckheft
stephan var snabbare. Stämmer i Tyskland kan det bli riktigt besvärligt med försäkringsbolagen vid ev olycka och tyska besiktningstjänstemän är heller inte att leka med vad det gäller stålfälgar på 540 eller E38 t ex.

Mvh
Scheckheft
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej. I min instruktionsbok står det att man inte får ha 6 1/2 J x 15 H2 plåtisar på 530it, men att det skulle gå bra med 7 J x 15 H2 plåtisar och 20 i inpressning.

Chrille
Här har vi en 540i ägare som skulle fått problem i Tyskland... Länk

Chrille och ni andra; Har läst för snabbt 530iT får ha plåtfälgar men bara 7x15".

Stephan
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej. Ursäkta en dum fråga, på vilket sätt skulle den bmw:n få problem i Tyskland? Både 530i/it och 540i/it får ha 7x15 plåtisar om jag har förstått instr.boken rätt. Men jag kan ha fattat fel då jag inte kan tyska så där bra :)

Chrille
Chrille; Så här står det i instruktionsboken;

Observera:
För BMW 540i/touring är endast lättmetallfälgar godkända.

Stephan
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Jahopp, där ser man, jag som kör med plåtfälg. :/
Ni
32
Niclas J
540ia -93
Igår sa backen upp sig på min 540=(
Efter lite efterforskningar så verkar det ju vara dom beryktade plastkulorna som åkt åt helvete.
Men jag hoppas ju (som vanligt) att det ska vara nåt lättare problem.
Kan det bero på nåt annat?
I övrigt funkar den perfekt och växlar kanon,även backen har funkat perfekt tills den helt plötsligt var borta.Har aldrig slirat eller nåt..
Det är en -93 ia.
Motorn går upp lite i varv när jag lägger i backen,men inget mer händer..
Enligt vissa kan det bero på för lite olja/för gammal olja,men det tycker jag låter långsökt,men men.......Några tips eller råd?

540 är en perfekt vinterbil!
om du nu ändå funderar på att byta oljan så är det väl inte många kronor mer att byta plastkulorna antar jag, oljan är väl det dyra i sammanhanget så lite mera jobb och ett par kr. till så slipper du ju fundera på det igen + att det antagligen är mer lättsålt och det är väl aldrig fel. i övrigt så har jag väl inga ev. tips ifall det skulle vara nåt enklare fel som går att åtgärda
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
När bör kamkjedjespännaren bytas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.