AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.741

V8 erfarenheter

Sida 1 av 10
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
Hej tänkte starta upp en forums inlägg om BMW:s V8:or, och jag valde just den här rubriken - V8 erfarenheter, inte för att härmas på 318 is erfarenheter utan att den rubriken har gett så bra gensvar så man hoppas på att denna kan bli lika intressant.

Själv har jag nyligen köpt en 540 -93 (e34), jag har länge gått och sugit på en 540 men inte tagit steget förrän nu, kan säga att jag är mkt nöjd med mitt val men det finns ju baksidor på allt, vad man än köper!
Vad jag läst här på forumet så finns det mkt att läsa, men det är så utspritt så det kan vara svårt att hitta vad man söker om just sin modell.
Bilen jag köpte var i gott skick men , när man fick bilen började man med att serva upp den så man visste att vissa saker var frächa tex ett olje byte..,
Men man började kolla saker som man läst om på forumet att det finns en del viktiga punkter en måste kolla upp på just v8:an tex,oljepumps bultar, skicket på automatlådan,kam kjedjan ,kedjan som driver oljepumpen,packningarna runt ventiltopplocket som skapar fyllda tändstiftshål med olja och vatten som ofta kommer in efter motortvätt, som gör att motorn misständer eller bara vägrar starta, finns mkt att skriva om,så jag hoppas på att få en välfylld sida om just v8:an och dess knep och tips till alla som gillar denna motor grupp.

Finns inge finare än när hon går loss på alla 8/Deluxe
Ulke
Grattis till ditt val av bilmodell, kan lova att du kommer att få många roliga stunder i den bilen.....kanske främst till våren då man kan börja med finputsen o när däcken greppar igen!

Ser redan fram emot våren då min 8-cylinder nummer 2 skall få börja rulla sina första metrar i ett nytt land :o)

lycka till med bilen o ta det lungt i halkan....

mvh Ulke
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
ja de e nå bäst att passa sig då jag valde denna som vinter bil den här gången :)
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
kan ju tillägga att vi kan ju diskutera allt om 530/540, tex puts, trimning,bromsar, expriment med e85 0ch aceton o allt vad som kan tänkas komma på, allt e lika roligt och intressant, /Deluxe
Ulke
Ja det kan vara skoj med ett eget vatenhål för oss med 5-serien V8-modeller.....

BTW skall jag i dagarna byta ut min inredning till Sportskinn, men vet ej hur det kommer att bli ännu. Jag har i nuläget komfortstolarna i helgrått liksom övrig inredning, och skall byta till svart -men ej dörrsidor o panel, hoppas att det bryter av på ett bra sätt, har fiskat lite efter bilder på en bil med grå inredning o svarta stolar, men det verkar vara svårt att uppbringa....

//Ulke
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
att byta över till en sport inredning, kan ju inte bli sämre, dels att det är snyggt och sen så sitter man inte så dumt i dom heller, själv så försöker jag söka på om jag kan få tag på en frächare förarstol i vitt skinn eller om det är ljusgrått kan vara så att det är fortfarande lite skitit sen förra ägaren,har provat att få det frächare men det var inte det lättaste att få det snyggt igen med tanke på att det är så ljust, men snyggt e det...
Äger faktiskt likadan bil som deluxe, 540 e34 från -93, en iA. Grym på våran/sommaren men inte speciellt säker bil när det är halt ute. Fast kul ifall man gillar att sladda... =)

Ang. oljepumpbultarna så bör man kontrollera att dem sitter ordentligt åtdragna och inte skakar loss när motorn är igång. Kan lätt ställa till det utav bara helvete har jag hört.

Någon som vet ifall man kan byta den fula, svarta klumpen som sitter på växel-lådan. Den är hiskeligt ful och i dåligt skick dessutom. Finns det någon M-variant på växelspaksknoppar till aut-lådor?

Att byta stolar är också en tanke. Vilken föredrar ni? Sport eller komfort? Just nu sitter det vanliga skinnstolari min bil vilket inte är direkt sköna stolar.
Ulke
anderslindahl

Automatväxellådsspaken kan du byta ut utan problem, finns exempelvis AC-Schnitzer i svart/aluminium som är skitsnygga, eller trä+mycket andra...Ebay är att rekommendera....

Sportstolar i skinn tycker jag är tveklöst snyggast samt att jag tycker om att man kan dra ut lårstödet i framkant på dem, siter skönare i dem, i alla fall jag..

mvh Ulke

ps. funderar själv på att byta ut min träknopp till automaten mot en schnitzer och sedan chroma växelkulissen i min 540... :o)

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ulke-
Hur ser en Schnitzer hantag ut till en E34 automat? Har du någon bild?

DANNE
Min bil: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kommer jag in med den lite mindre V8:an :)
Men måste fråga er som kört med automat ett tag,har ni inte tröttnat på den och vill ha en manuell i stället? själv börjar ja känna så i alla fall...
Ulke
Haas

Klart att du platsar här, vi har ju alla 8 cylindrar.......

Ang. automatlådan, jag stormtrivs med automaten. Jag har i och för sig bara haft denna i cirka 6 månader, men kommer troligtvis inte att tröttna på den. Jag skulle däremot föreslå att du provade den Adaptiva lådan en gång, den anpassar sig på ett förnämligt sätt till din körstil med upp/nedväxlingar och kvarhållande av växel vid aggressiv körstil, tror den upplevs lite mer åt det manuella hållet....

Mvh Ulke
Ulke
Automatväxelknoppar som är sjyssta

Länk

Länk

Länk

mvh Ulke
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
javisst, även ni som kör 7-serien med v8:an kan ju hoppa in oxså så blir det hela lite bredare , Häls. deluxe
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
ulke

ja gillar den silver matta med m emblem på, verkar bryta mönstret helt, men den kan ju bli svår att passa in i den övriga träpanelen,man får väl pilla bort trä inredningen och lacka den i svart piano lack..... det är mumma :=)
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
någon som har en erfarenhet utav att byta den här berömda insugmembranet som verkar spricka och påverka tomgången bla.
vill helst inte riva ner i onödan och kolla detta så om nån har något tips om detta så skulle ja och flera kunna dra nytta av det, iomed att alla mer eller mindre kommer att bli drabbade av detta nu när bilarna börjar bli lite til åren...
Ulke
Insugsmembranet bytte jag ut på min bil....

Fanns ett diagnospapper med i bilen när jag köpte den som visade att insugsmembranet var kass, tidigare ägare hade lämnat in den för ojämn tomgång och diagnosen visade att det berode på en kass tändhatt och detta membran.

Köpte ett nytt på bmw, det kostade 360kr+ en packning för 45 och en pluggningshatt för ett slanguttag för 12kr. Själva bytet var lite bökigt då man skulle lossa själva membranet som sitter på insuget längst mot torpedväggen.

Det som gjorde det hela än mer besvärligt var att de 7 bultarna av insexmodell satt som bara den och var ganska grunda i godset vilket innebar risk för runddragning.

Det hela gick dock utan problem och tog cirka 1 timme allt som allt....

Finns bra beskrivning om man söker på insugsmembran....

M-knoppen är ganska sjysst tycker jag med, men som sagt träpanelen passar ej så bra till den....

mvh Ulke

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag köpte ett nytt svart skinn hantag till bilen. Det tyckte jag blev kanon. Förut hade jag det tråkiga trähantaget... Ni kan se hur hantaget ser ut på bilderna nedan.

DANNE
Min bil: Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
En sak jag reflekterat över när jag tittat på 540 är att träplattan vid växelväljaren ser ofta väldigt tråkig ut. Ser ut som nåt ljust trä, nästan lite som en tråkig plywood-skiva. Har sett det på flera stycken 540, inkl. min egen.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Magnus18:

jag håller med dig ang. träplattan. den är bedrövlig! säkert var den fin när bilen var ny men den slits ju allteftersom. känns verkligen som en plywood-skiva...

någon som har några ideer vad man gör med den? Kanske lacka den i pianosvart den också?

Riktigt snygga knoppar till växellådan! får bli en sådan ifall man kommer över en! =)
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
ulke

tack för ditt inlägg, verkar inte ha det symptomet på min bil iallafall som tur är, men jag har 2 st störande problem med min 540, det första är att den dricker alldeles för mkt bränsle,(vet att det är en dyr bil att köra men ) pendlar mkt , och på motorvägen snittar runt 120 och det ej går att få ner nålen under litern ,ligger typ på 1,1 -1,2 som lägst, gjorde en fulltankning o nollade trippmätaren-körde 20 mil, 17 på motor väg och 3 i stan fick i 28 liter vid lugn körning, har dock bytt olja +filter+luftfilter och nya stift, vad mer kan man göra, bilen är inte slö på något sätt.... tips önskas gärna.

nr2: är att automat lådan som växlar mkt mjukt och behagligt, kan plötsligt mellan 2 o 3:an bara slå i växeln när man smyger med bilen typ 50-60 km/t- händer inte jämt vid dessa växlingar,men ganska ofta, en ordentlig smäll så det känns i kupen, olja o filter bytt för ett tag sedan, förra ägaren hade frågat bmw ,men de sa bara att det kunde bli så på de här lådorna, någon som märkt detta fenomen och kanske har något tips ....

tack på för hand /deluxe
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
anderslindahl:

Absolut kan man lackera den, det kan inte vara fel.
Själv tänkte jag göra som så att jag byter plattan samt alla andra trädetaljer, vill ha lite mörkare trä eftersom bilen har svart inredning.

Träet på dörrarna och instrumentbrädan påminner i färg och skicka om plattan så det ser inte så kul ut.

Liknar lite inredningen i husvagnar från sjuttiotalet.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.