AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.876

V8 erfarenheter

Sida 8 av 10
Visa användare
69
Robban_73
Bmw 528iA Touring -99
Bmw X5 sport -02
Hej Anders. Tack för svaret och jag ska genast kolla upp detta. Robban.
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Jag har börjat få problem med min 540i och återigen är det tomgången som är ojämn. Hade tidigare detta problem och åtgärdade då det genom att byta kattar (som var helt igenkleggade). Det var för 5-6 månader sedan och nu börjar tomgången vackla igen. Mellan 480-550 varv/min. Normal ligger på 650. Förstår att det kan bero på många olika saker, men är det något speciellt som ni tror att det kan röra sig om? Bilen har gått 20000 mil och är en 98:a. Tacksam för svar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sök på forument om insugsmembran. Är högst troligt att det är det som spökar i ditt fall.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
jag har adaptiv låda på min nuvarande bil och jag kan inte säga att det är ett plus precis. Oftast vid normal vardagskörning så kör man ju ganska lugnt och ekonomiskt, säkert upp emot 90% av all körning är så. När man sen vill dra på någon gång så är inte lådan med på det riktigt utan det får bli kickdown hela tiden. Man kan ju inte köra som en biltjuv hela tiden för att lådan skall bli snabbare och sportigare. Jag tycker nog att det är bättre att kunna trycka på en knapp och väja ekonomisk eller sportig körning.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Spider: Det kan du ju. Bara slå växelspaken åt vänster för att få sportläge.

///Jesper
J.Dredd!

Jag har inte BMW längre :) Jag har triptronic låda.
Kan bara välja mellan automat eller manuell. Kan ju välja att växla manuellt då men det var ju inte därför jag ville ha automatlåda lol.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Spider: Då kan man ju undra varför du skriver om det på ett BMW-forum och i en tråd om BMWs V8-bilar. Särskillt som BMWs adaptiva lådor har sportprogram :)

///Jesper
J. Dredd
Förut hade jag en 540 93 med val för ekonomisk eller sportig körning, jag tyckte detta var jättebra.
Jag trodde inte att bmw:s adaptiva lådor hade sportprogram. Jag trodde att det slopades med dom adaptiva lådorna. Men tack för att du talade om det.
Man vet ju aldrig det blir kanske bmw igen någon gång.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Spider: Då förstår jag :)

///Jesper
ri
28
rigi
bmw 540im-01
köpte min 540i-01 för 2-3 månader sen och nollade färddatorn 10.8.... i snitt på denna tid
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Tjena har mystiskt el fel på min 740ia -95 köpte nyligen bilen stod på laddning när jag skulle provköra så allt var ok men när jag hämtade bilen så startade den inte fören jag satte start hjälp på motor polerna.

Felet kvarstår efter 10 timmars fel sökning batteri och jordfel har uteslutits den går ingång när man tar plus från batteriet till pluspolen på motorn men då vibrerar motorn mer på tom gång det gör den inte när jag sätter extra batteri och startar mystisk och det är säkert inte bra.

Så mycket tacksam för tips vad det kan vara
Jo det är så att min bror har en bmw 540 93. Den beter sig väldigt skumt,låter man den stå ett par dagar o startar så går den bra kanske en halv minut sen börjar den misstända o går in i nödprogramet man får en känsla av att den blir sur för den ryker som fan och där är inte heller någon tomgång,jag plockade väck kontakten till lmm då blev där tomgång men den bluddrar vid gas.batteriet är laddat så det kan man nog utesluta.
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
535iA - 2000 (11.000 mil)
Har bara beröm att ge mina 535or (verkar vara den enda här med V8 3.5 liter?)

En grej som dykt upp är dock Check Engine lampan tändes, lämnade in för felsökning (vill förresten köpa en kabel som jag kan kolla felkoder med själv, säljer någon?).

Lambdasonderna varnade för att värdena låg för högt.
Jaha tänkte jag, det är väl 3 möjligheter.
1. Troligast är de insugspackningen, jag blåste startgas men vet inte vart jag skall blåsa. Lyckades inte få den att frusta till på tomgång.
2. Luftmassemätare (LMM) ... denna vill jag inte byta. Dyr är den.
3. Lambdasonderna, men det är osannolikt att dem skulle pajja båda två på en gång.

Nollställde felkoden och den återuppstod igen efter 2-3 dagar.

Tips?

Förbrukning på maskinen: 1,15L/mil i snitt sedan köp. (lite i staden och mest motorväg 120-150km/h)
Rekordnotering: 0,87L/milen men då jäklar hade man huvudvärk och ångest och kramp i hela kroppen.

Jag har ju automat och alltid ACC påslagen. Orginal utväxling så jag ligger omkring 800 varv lägre än många andra. (2600-2700 i 130km/h)

DetÄrInteFartenSomDödar,detÄrSmällen EllerSomVi Cowboys Säger,Its not the fart ThatKills ItsTheSmell
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag köpte nya lambdor från USA på nätet. Original Bosch, billigt blev de. Runt 1500 med frakt och allt för 2 stycken.
Minns ej adressen men söker du lite hittar du nog, o2sensor nånting hette den tror jag.

Snabbt och lätt att byta, tål att provas. Jag hade inga problem innan jag bytte men gjorde de som en "service". Har nu 0 på alla värde på besiktningen.
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej. tänkte byta min 540 och har kikat på e46, men så var jag ute och åkte med v8:an och jag väntar med att byta :) Gu´va gött den går och man åker i dem. Och på tal om varv, min varvar 2000 vid 110 men det gör nog fler. Och tyst går den med, mjukt men biter tag i asfalten vid gaspådrag :)

Bayerische Motoren Werke
kj
12
kjelle530
530i Touring -96 (540)
Jag är nybliven V8-ägare och måste säga att detta är den mest ultimata, fantastiska bil jag någonsin upplevt. Underbar att köra, åka, eller bara lyssna på. Finns det ingen driftig person som kan tänka sig att starta en BMW V8 Power-förening. Det vore kanon om vi hade egen hemsida och vilka välljudande träffar vi kunde ha.

Mvh

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Bumpar tråden!

Vad drar era 530 v8?
Körde på 7.9l/100 idag med 50% etanol 50% bensin i tanken...
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
"sunscreen" När min lmm fick bytas så sa felkoderna att den fick för mager blandning. Vet inte om de e de du menar med att "värderna låg för högt"

hoppas de hjälper lite

Peace=)
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
hmm... jo "skorpionking", jag är själv osäker på om "höga värden" innebär för lite soppa, rimligtvis bör väl höga värdern innebära fet blandning.
Men jag var in idag och fick lampan släckt då jag ändå bytte effektsteget till kupéfläkten. (ingen fläktfunktion alls, dock fungerar AC´n) Detta efter 11670 mil... men ok de gick "bara" på 1500:- ink. arbete.
Tjena, nu syndar jag lite i tråden genom att nämna en 5cyl Turbo :)
tänkte bara höra om det kan vara värt att byta min "Volvo 855 T5 -95 19000mil. import.. fint skick och lätt värd 37000kr, mot en 540iA -93 med m-chassie läderklädsel mm. ungefär samma utrustning jag har idag.
som gått ca 17000mil iaf vad annonsen säger. han begär ca 32000:- kontant eller bytesvärde 37000,
frågan är om jag byter ner mig eller upp mig ?
väldigt sugen på affären men vet inte om jag vågar, han kanske blåser mig totalt.
också hört nångång att bmw´s v8 är dyr att serva då innersta tändstiften sitter så dumt till att man får lyfta upp och fram motorn lite för att komma åt dom. låter rätt otroligt att dom skulle trycka ner den så dumt faktiskt, men är det sant ?

/Mvh Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.