|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
| Kanske lite OT, men när jag tittade in under motorhuven idag så upptäckte jag att ett fäste hade spruckit och att en del satt sönder. Undrar nu vad det är som är löst. Den stora röda ringen Länk visar vad det är och den lilla var det gått sönder. Tacksam för svar. | |
Amethyst |
Det är behållaren för ditt oljefilter. BOOM BOOM BASS |
|
jag kan bara gratulera till ditt inköp, det är en helt underbar bil som man åker hur bra som helst i.. //norda |
|
robert pentén |
Har lite frågor. såg att någon hade gjort detta. "Bilen är chippad utav Claus på Turbocenter. BMWs uppgraderings chip till växellådan är också monterat. Skillnad blev det allt!" vad kostar chipp på TC samt detta till växellådan? och undrar hur man får bort listern i bilen tänkte lacka dom svarta hur får man bort den runt växelspaken /automaten + dom andra givitvis :) vilka i sthlm har tonat era rutor på bilarna och vad kosta det? mvh robert |
| Runt växelspaken så lossar du på skinndamasken och lyfter den rakt upp. Du lyfter även upp det som ligger runt spaken som dämpning(?). Sedan skruvar du bort skruvarna som sitter längst upp i högra resp. vänstra hörnet. Sedan sitter det en precis vid nedersta kanten av "hålet" efter damasken. Efter det så ploppar du upp varningstriangel-knappen och låsknappen. Under varningstriangeln sitter det en skruv. Lossa sedan sladdar från de två plus en till. Även en längst fram till vänster som du får dra uppåt för att lossar ur fästet och sedan koppla isär. Efter det får du öppna armstödsfacket och försöka lyfta upp "skålen" inuti, vilket du gör med en skruvmejsel precis där gångjärnen sitter där bak. Skruva loss de två skruvar som håller fast myntfacket. Sedan är det bara att lyfta upp panelen framifrån. Lossa efter det 8 skruvar som håller fast den svarta plattan med träpanelen. | |
| Jag kontrollerade oljepumpsbultarna idag.En satt lite löst och de andra hårt däremot var kedjan riktigt slapp så den fick justeras rejält.En tråkig sak som hände var att jag drog sönder gängorna på oljetappningsbulten så jag ska försöka gänga till en större storlek imorgon.Det var riktigt svårt att få bort den söndriga bulten , får se hur det löser sig. | |
| Och den där jäkla packningen :( Den satt verkligen fast på tråget, tog nog en timma att rensa bort. | |
robert pentén |
Tack M lindqvist |
|
Var hos en känd bmw mekaniker här i jönköping och så att e39 hade inga problem med oljepumpsbultar. Han sade att dom ersattes med andra bultar....om det var pinnbultar eller nåt sånt han sade. MvH Bmw 4-ever |
|
| Den högra muttern(framifrån) var lös på min och jag kan ju tillägga att nästan alla skruvar som höll ihop pumpen var lösa + att kedjan var ju slapp som en gubba*** så jag ångrar inte att jag kontrollerade. | |
|
Peter78w- Konstigt att en BMW mek sa så... Låter riktigt underligt med tanke på att det är ett lika stort problem hos E39 efter ca. 15.000 mil. Han kanske inte hade riktig koll ändå. Problemet gäller E39 me. :( MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
En fråga till er som har manuell 540 E34, eller andra som vet. Är den hållbar, alltså den manuella 540 lådan på e34 karossen? Har idagsläget automat men funderar på att det skulle vara skoj att kunna växla manuellt. Med tanke på att det inte finns så många manuella 540 !? eller har jag fel? Mvh beemoholist |
|
|
Tommyv6; Lådan är mycket hållbar, jag har hört en eller ett par som fått dålig synkring till 2 eller 3: ans växel, i övrigt helt fritt från fel, dock brukar kopplingen behöva bytas efter ca 150tkm något som kostar en slant, räkna med minst 7tkr på verkstad, byt i tid så svänghjulet sparas. Det byggdes; 797st vänsterstyrda Limousine och 499st Touring det är dessa bilar som kommer till Sverige med undantag av dom som saknar katalysator eller hamnat alltför långt bort, kanske 1100st sålda i Västeuropa, 1524st gick över Atlanten, 249st Limousine med ratten på höger sida + 72st byggda i Sydafrika, 62st RHD Touring = 3203st totalt, ytterligare 23281st 540i E34 tillverkades men med 5 stegs automat. Mvh Stephan |
|
|
Tackar Stephan 735i, till nästa sommar kanske jag har en 540 med manuell då:) Lite kul fakta också ! Jo tack, fick renovera automatlådan en vecka efter köp förra sommaren. Kostade 17tkr med alla oljor, delar osv.. Mvh Tommy beemoholist |
|
|
Bmw meken menade att bultarna blev utbyta mot andra och säkrare bultar som inte ska inte lossna dvs nån slags polmbering av dessa gjordes. Han hade visst aldrig träffat på någon e39 med v8 från 99 som har/hade tendens att lossna. Sen var han då osäker om alla e39 hade dessa bultar från själva början då bmw började bygga e39. MvH Bmw 4-ever |
|
| 540ia låter vackert mmmmm V8 Man blir så glad.... =) | |
|
Jag provade att tanka v-power häromdan men kunde inte märka någon skillnad på prestandan.Möjligtvis gick förbrukningen något men knappt märkbart.Jaja, nu har jag testat iaf. |
|
| Hej jag tycker mig höra ett litet knackande i från min underbara maskin och nu är men ju allt annat än lugn. Frågan lyder ju givetvis finns det någon där ute som skulle kunna ge mig nått tipps på vad det skulle kunna vara. Tacksam för svar . Mvh Robban. | |
|
Vet tyvärr inget om knackningarna. Skulle bara tala om att jag testade att koppla bort batteriet för att nollställa automatlådan, och jag märkte skillnad redan på första provturen efteråt.Växlingarna flöt på bättre och lådan tvekade inte lika mycket efteråt.Ska nog nolla lådan nån gång i månaden i fortsättningen.. |
|
|
Robban_73: Kamkedja eller vattenpump? Kolla dessa till att börja med! Kan ju vara nåt annat också, så kolla även alla remmar o spännare, såklart :-) /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.