AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.866

V8 erfarenheter

Sida 5 av 10
Ulke
Efter cirka 5km är min uppe i normalyemp på mätaren dvs på halva gradskalan, däremot om man har full värme på så blir den ju ytterligare lite hetare efter ett tag....

//ulke
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
sjöö:

Min är nästan uppe i full arbetstemp efter 8 km på landsväg. Jag tyckte det verkade långt då jag trodde att v8:an skulle bli varm snabbare än 6:an.
Anledninge till att jag undrade lite är att jag tycker inte värmen är så jättebra, kör nästan alltid på full fart på fläkten. Dessutom har jag blivit lite skum på bilen, för när jag stänger av motorn låter det som om det blir övertryck så det pyser lite. Jag kan dock inte hitta några problem under huven.
Men det kan ju vara termostaten som jävlas.

Ulke:
Är det fem km landsväg eller stadstrafik?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
ja jag tittade lite närmare på sträckan till jobbet och det ligger nog närmare 1 mil dit,inte 1,5. dock så har jag inte hört att det pyser nåt, men angående värmen så är det nog troligtvis termostaten på din då den är varm men inte trycker in värmen i kupén, det var stor skillnad för mig när jag bytte min (men köp inte termostaten på bmw 870:- spänn, 370:- på mekonomen )
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Angående bränsleförbrukningen tidigare är det ju inte farten som är den avgörande faktorn utan vägen upp till farten. :-)
Eftersom jag hittills aldrig tröttnat på känslan av en kickdown efter 100 km/h när trafiken så tillåter blir det en del sådana efter man kommit förbi de vilt krängande badbollsbussarna i vänsterfilen.
I stan är det inga som helst problem att komma upp i 3-4 liter/mil, garanterat. Testa att nolla förbrukningen efter tankning och dra fullgas vid varje rödljus, upp till 50 km/h räcker, och titta vad förbrukningen ligger på efter ett par kilometer. Detta kräver väl förmodligen en stad med åtminstone 100' invånare där rödljusen duggar tätare än politikernas taxiviftande.
Hej,

Har en 540-93, på den har jag:
*Bytt nästan alla bussningar i framvagnen, även de 2 stora i bakvagnen,
*Hardyskivan, stödlager i kardan är bytt,
*bytt membran,
*topplockspackningarna,
*Bytt till nya bultar för oljepumpen (en i tråget, en lös, en satt fast),
*Bytt olja och filter ett par gånger i Autolådan,
*Nya Motorfästen (ett var av)
*nya Autolådsfästen (bägge var av!!)
*Nytt membran (fan för de dumma insexbultarna, men det gick)
*Kondensor och även torkfilter(stenskott/ålder, gick oxå bra att byta själv, problemet blir ju när det ska fyllas på igen ;-) )
*Vajern till Antispinn/membran ( AST lyste ibland, + att den blev slöare och slöare...Vajern såg ut som på min gamla moppe, uppfransad. kostade bara nån hundring... men mycket pul att plocka bort grejor som satt ivägen).

Kanonbil på vinter tycker jag, bättre än fruns V70 Volvo.....;-)
Min blir fort varm, klarar sig fint utan motorvärmare.
Låg på 1.2-1.3 i förbrukning, tills killen som satte in larmet lyckades koppla ur färddatorn (nån som har förslag på hur jag får igång den, larmkillen vet inte....Skulle vart tuffare och lämnat in den igen....)

Såg i en tråd att man kunde uppdatera datorerna till växellåda mm...Stämmer det? Min "kastar" ibland i 2.an..
Nån som vet var säkringarna till färddatorn sitter? Baksätet?

Allt jag kommer på nu.....;-)
randrup
Mitt liv höll på att ryka tack vare denna motor, kraften är oerhörd och har ett lågvarvsvrid som helt saknas på BMW's sexor. En underbar motor.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Den där DEFA värmare för M60/M62, hur funkar den i praktiken? Verkar ju vara lite CPU-kylare, fast tvärtom. Lätt att ta bort igen i alla fall, då man inte behöver slå ut några frostpluggar eller liknande.

Jag åsyftar Elvärmaren, då förstås. Sedan undrar jag, finns det några integrations/styrningsmöjligheter, för dem av oss som redan har ett DEFA-larm?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Tja grabbar!
Jag vill bara meddela att nu har våren äntligen kommit för jag har lagt på sommardäck. Äntligen får bilen en möjlighet att göra sig själv rättvisa.
:D
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
min hinner värmas up förbi det blå fältet på ungefär den tiden det tar för mig att skrapa rutorna.
brukar bli klar med fram+förar sidans fönster då tillsats luftpumpen stängs av.
sedan tar den kanske runt 5-8 minuter för at få uppvärmen, beror iofs oxå på HUR varmt jag ställer in från början ;P

mi
10
micke_ollars
E34 530i Touring -96
E34 M5 Touring -93
E30 320i Touring -89
Kul med en V8 tråd! Har själv ganska nyligen inhandlat en 530iT med manuell låda. Riktigt trevlig bil med mycket utrustning och i väldigt fint skick.
Är du nyfiken så finns bilder och mera info på:
Länk

Har funderingar på att byta avgassystem till nåt som avslöjar att det sitter en åtta under huven då original sludämpare rasslar litet. Några tips?
Har själv för avsikt att köpa en Eisenmann slutdämpare till att börja med och om det inte låter tillräckligt, låta Ferrita göra en ny mellandel.

Andra planer inkluderar en Insp II på BMW verkstad i månadsslutet.

MVH /Micke
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej, jag undrar vad era 540 drar per mil?
Tycker att min drar på tok för mycket även då jag försöker att håla jämnfart landsväg.
Får den inte under litern om jag inte sätter ett ägg under mer eller mindre, men då blir man ju en trafikfara.

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
min vill ha 0,84-0,86 med farthållaren vid 110km/h

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Tjenare, köpte ett par veckor sen min pärla! En 540 (vad annars??)ia årsm 93 som rullat ca 17 000 mil, den är sänkt, med sänkningsats/sportfjädersats, 17" med 245/40-17 runtom, riktigt schysst och snyggt stuk. Sportratt och vita blinkersruntom är också lite tillbehör.
Bilen är svart och jag har alldrig känt mig så nöjd som när man går o kikar lite på bilen när den står på uppfarten nytvättad och nyvaxad =D.

Till det tråkiga, originalavgassystem sitter på alltså den låter som en symaskin.
Det andra, jag kanske inbillar mig att den går sämre ibland än vad den gör vid vissa andra tillfällen, t.e.x drar dåligt under 2000.. Kan det vara t.e.x insugsmembran? Eller gör den något åt hur bilen går? Har nån bild på insugsmembranet?

Beemer, a way of life.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
TP_

Här är bild på isuget: Länk

När membranet går sönder, suger motorn in tjuvluft och eftersom vevhusventilationen är inbyggd i insugslocket leder det till att trycket i vevhuset stiger, vilket så småningom resulterar i att ventilkåpspackningarna börjar läcka.

Typiska symptom på att insugsmembranet har gått sönder är:
- orolig tomgång
- ökad förbrukning
- trasiga ventilkåpspackningar

Du kan försöka tömma en burk startgas vid insugsmembranet för att se om motorn varvar upp något = bilen tar tjuvluft = läckande membran.

___
Bilbloggen: Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Ok tack för infon. Tomgången är oftast bra, ibland kan den ettra till sig lite men det är inte ofta..

Vilken del är det som är insugsmembranet? Har meckat o fixat, men jag har faktiskt alldrig kopplat vad ett insugsmembran är! Hur är det att byta det själv?

Beemer, a way of life.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Förresten läste om tempen på era bilar, min mätare står i mitten efter 4-5 km, fast det är ju nu på sommaren. Nått jag verkligen tycker e grymt är att värmen kommer efter bara 40-50 sekunder!

Beemer, a way of life.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Insugsmembranet är alltså den packning som sitter mellan insuget och insugslocket (den bakre). Det är inte speciellt svårt att byta den men det är förbannat trångt och pilligt, i värsta fall kan man tvingas lossa hela insuget för att kunna komma åt. Så bra med tålamod är alltid ett plus.

___
Bilbloggen: Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Jaha okej, men det kan nog lösa sig.

Men det känns som att bilen segar ibland.. te.x. på plan raksträcka, händer knappt nått när man trampar i ca 80-90 (under 2000varv, och sålänge den kör på högsta växeln).. Tycker det sk. bottenvridet nästan har försvunnit? Nån som känt liknande?

Beemer, a way of life.
mi
10
micke_ollars
E34 530i Touring -96
E34 M5 Touring -93
E30 320i Touring -89
Det låter långsökt, men kan det vara gummibälgen som ansluter filterboxen med plenumkammaren? Andra BMW brukar ju ha lätt för tt få såna med torrsprickor och skit.
MVH /Micke

Skåpbil ska det va ;)
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Ngn som vet hur många nm (286hk) en 540I Touring Aut.-95 har?
Köper ev en imorgon :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.