|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Gör en redig motortvätt så är det mycket lättare att se div läckage på motorn! Mvh Danne |
|
|
Mina erfarenheter kring 540:an är följande: Hur go som helst! Sköter och vårdar man den som sitt barn, så att den bara går och går... ja, jag kan då inte tänka mig ett mer trivsamt och häftigt åk. Har man rätt sportavgassystem upptill, jisses, då får till och med öronen sitt för den totala upplevelsen kring körningen. Min bil: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| köpte min när den gått cirka 17000mil , 300km kvar tills den slår över till 23000. det enda "som gått sönder" är vattenpumpen förra året. allt annat som har bytts är slitdelar.... | |
|
Imorron bär det av till bilhandlaren för att köpa en Bmw 535 -97 jag har lånat bilen över jul helgen för att kolla upp den lite! den har gått ca:25000 mil och är importerad men den har fullstämplad service bok och har 1 ägare i tyskland och det är bmw själv som har haft den! kan lova att den är i topp skick! förrutom 2-3 stenskott fram på huven! och telefonen är död! hoppas jag gör att bra köp .. har läst så mycket jag kan här på forumet och sen kollat på bilen! nääe faan nu måste jag sova så det blir morgon igen så man får känna på lite vrid igen! ;) och det är juh kanske hur bra vinterbil som helst när man slår på antisladden! //kUbbAS |
|
|
Har denna tråden somnat ;) Ingen som har mer erfarenheter att dela med sig av? Är på gång att köpa en 540i 95 6vxl, men sitter i valet och kvalet om jag har råd så kom igen och övertyga mig :D |
|
Amethyst |
Vet någon pris på nya dämpare och fjädrar bak? är nog dax att byta när ena fästet rostat sönder:) BOOM BOOM BASS |
|
Neues: bränsleförbrukningen är väl den största nackdelen. Om man nu har en V8 så ser jag ingen anledning till att man ska ligga på landsvägen och försöka få ner förbrukningen till något minimum. Pretty stupid, ungefär lika intelligent som att hoppa höjd med ryggsäck... ;-) Men som sagt, om man nu gillar aktiv körning får man ju räkna med lite mer förbrukning. Eller snarare runt 1,4 på landsväg och över 2 liter/mil i stan är absolut inga svårnådda siffror. |
|
|
Är medveten om förbrukningen och hur mkt man kör kan man ju påverka sj. Det jag är smått oroad för är det övriga kostnaderna, de som man inte sj kan påverka. Så, hur hållbar är konstruktionen? // Johan |
|
|
Stente; Det var rejäla siffror, 2l/mil i stan, hur gör du för att komma upp till det? Jag häpnar, 1, 4l/mil på landsväg, i 250km/h eller? Jag kan säga så här, det är mycket höga siffror, över 1, 4l/mil i stan, då är det enbart stadskörning, du lämnar inte Stockholm City, över 1, 1l/mil på landsväg då kör över 170km/h eller på låg växel. Enda sättet jag kommer över 2l/mil är vid körning på Nürburgring. En kompis körde Dalarna-Stockholm, oftast i 150-170km/h på 0, 98l/mil enligt färddatorn, som när jag har kontrollerat den, visar 2-5cl över verkligheten. Visst detta är 540i/6 E34, men är E39 med automat så mycket törstigare? Kompisens 535i drar mer än hans 540i/6, min 520i E28 drar inte mycket mindre än 540i/6, den vill dessutom ha 98oktan, så bränslekostnaden är densamma, dock blir det inga extra turer med 520: in, som det gärna blir med 540i, så det kanske lönar sig ändå?! Mvh Stephan |
|
|
Hur lång tid tar det för era V8:or att komma upp i full arbetstemp när kvicksilvret ligger runt nollan? Jag tycker nämligen min tar lång tid på sig och ger dålig värme. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Stephan: "Enda sättet jag kommer över 2l/mil är vid körning på Nürburgring." Det finns ett sätt till. Dock inte lika upphetsande som ringen. Åka från kista söderut på e4:an en måndageftermiddag vid 17-tiden. Då når man upp i bra mycket mer än 2l milen :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Kan tillägga för dom som inte kommer ifrån Sthlm att medelhastigheten ligger väl runt 3km/h på den sträckan vid den tiden. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Det är väl ingen hemlighet att en V8 är törstig i stadstrafik, samtidigt som den kan köras förvånansvärt snålt i snabbt motorvägstempo. Enbart stadstrafik med låg snittfart, många rödljus och därmed många accelerationer brukar kräva 1.5 l/mil, åtminstone hos de två 540 man 6-vxl vi har i familjen. Så till frågan från Neues..."Så, hur hållbar är konstruktionen?" Min 540 är den absolut bästa bilen jag ägt om man i benämningen hållbar lägger in ekonomi-driftsäkerhet-lågt reparationskonto. Min morbror har en likadan, samma årsmodell, och det är precis samma mönster för den bilen. Jag har varit på väg att sälja min 540 flera gånger men tack och lov ångrat mig. Samma sak med min morbror, han har iofs köpt en nyare bil så han kommer väl sannolikt att tvingas sälja sin 540.... En 540 innebär mycket bil för pengarna...den är tillräckligt snabb för att vara en riktigt prestandabil och nog bränslesnål för att kunna användas som vardagsbil. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Låter ju positivt, helt klart. Börjar dock nästan få kalla fötter, ett hjärnsläpp som gör att jag tillstår mig att funderar på en kompromiss iform av en 525'a. Hjälp mig på andra tankar :) Jag tänker jobba kommande året, men därefter ska jag förmodligen börja plugga igen vilket gör att jag går i dessa tankar. För inte har man råd att ha en 540 när man pluggar? Usch, jag vill ju ha drömbilen =) |
|
|
Har precis köpt mig en 540 igen efter att ha varit utan några månader, nu mår man som man ska igen..... //Roger BmwCS #5251 |
|
|
Hehe, antar att v8 power är beroendeframkallande. Vet med mig att om jag åker och provkör bilen ifråga kommer jag köpa den. Men jag har väl kommit över mitt hjärnsläpp så smått, har jag inte råd får jag väl sälja :D Näe fan, livet är kort man måste passa på att njuta :D |
|
|
Livet är kort.....varför inte njuta av det under tiden!!!??? Ägde en del jänkare på 80_talet.....trots en hel del mera krut i dem än i 540....så är den ett skönare åk. Så lycka till och njut om du köper den. Stone |
|
|
Du missförstod mig nog, menar att jag nog trots allt provar en 540. Just nu är det en jäkla väntan på att ägaren till bilen ifråga ska besiktiga den vilket vi kom överens om. Hoppas allt är så bra som påstått och jag snart är 540 ägare :D |
|
| klart du ska ha en, som en kille sa i en annan tråd...man vill väl inte sitta på hemmet om 40 år och räkna alla 0.5l/mil bilar man haft :) | |
| det tar ganska så lång tid innan bilen går upp i temp, ungefär 1,5 mil på motorvägen för mig, bytte termostat för 3 dar sen... innan dess så tog det riktigt lång tid innan den gick upp i temp, kanske är det som är bekymmret med din "Magnus18". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.