|
Sida 10 av 10
|
|
|---|---|
|
Har en annan låda nu. Då slipper jag leta felet,skönt! Undrar precis som Erik...hur vet man när det är dax att byta den? Nåt annat förutom oljepumpsbultarna man bör kolla? Har ganska nyss köpt 540n så man vet ju inte så mycket om dom... 540 är en perfekt vinterbil! |
|
| funderar på att byta den bakre ljuddämparen på min e39 540. har kollat på magnaflows, är det någon som har någon erfarenhet av märket både ljud o kvalitet? | |
|
Niclas J . Min back la också av 2 ggr, renoverade lådan båda gångerna..sista gången var det mitt eget "slarv" den fick stå hela vintern samt att jag inte bytte olja i automaten efter cirka 2-300 mil efter renoveringen. Man måste tydligen göra detta för att det kommer metallflisor av dom nya dreven med mer.. Beemoholist javisst! |
|
|
Så tråden dog nu? Får liva upp lite.. Åkte igår och tittade på en 530i -93 (V8 såklart) och jag blev så kär. Liten motor, men ändå bra bottendrag och inte svår att köra runt eller lite under litern. Ägd av en 75-årig präst i flera år. Helt orginal och går som en dröm. Ingen rost någonstans, trots sina ~22.000 mil. Nu ska jag bara få sålt min Volvo 850 T5 så jag får pengar till BMW'n :) |
|
| Härligt med inlägg om v8 or men varför allt snack om förbrukningen? Dyrt i drift är allt som är roligt speciellt om den har v8:a. Köpte min för att åka fort och säkert och sponsrar Shell varje gång jag besöker dom. Finns väl inget härligare an att trycka knappen framåt och kasta sig ut på motorvägen(det heter faktiskt accelerationssträcka) med vetskapen att jag kommer i alla fall inte bli påkörd bakifrån! Bra forum förövrigt med massor med erfarenheter som man vill slippa uppleva och fixa innan det händer. | |
| Påkörd bakifrån och påkörd bakifrån....det skulle väl va om Steve med Lloyden (Sven Melander) kommer då...haha | |
|
JA HEJ PÅ ER ALLA V8 LOVERS!!! vill bara säga att efter att nu ha skaffat min första bmw v8 så vet jag inte om jag någonsin kommer att ha någon annan bil som putts å njutbil.. anledningen till 540 blev intressant va att en gammal polare ringde mig å va måttligt road av att blivit slagen 3ggr från 0till200 i sin m5 3,6a av en 540iat-99.. då tänkte jag att går dom såpass gott måste jag provköra en å det gjorde jag blev såld direckt va bara att köpa liket å börja fixa till den.. men men nu e det bara att börja spara så kanske man vågar testa en e39a...=) 6cyl=3/4 av 8cyl=) |
|
|
Tjena Tjena alla. Snart är våren här och ska då byta tachometern', spedometern på min 540. Ett tips till alla nyblivna 540 e34 ägare att kolla, sitter i bakaxeln. Jag bytte instrument förra gången men felet kom igen efter ca 200 mil. Och det är bara hastightesmätaren som lägger av och lever sitt eget liv. Hoppas att det är detta felet, nu ligger den i vinteride (bilen, inte jag:) Mvh Beemoholist javisst! |
|
|
En fråga: Bör jag byta automatoljan på min 540ia-93 efter att den stått över vintern? Känns som att jag vill det..men bör jag göra det så att inget skadar lådan? Beemoholist javisst! |
|
|
Tommyv6: Nei det skal du ikke behøve å gjøre...Men visst du aldri har bytte olje så kan det jo være lurt å gjøre det. Jeg har nettopp byttet kamkjedjespännaren på min, men fortsatt så "ristar" motoren noe veldig, ikke sånn som en v8 skal gå på tomgang. Har kjøpt 4 nye plugghetter da jeg vet ett par av de er dårlige, så var jeg og fikk lest av feilkoder og tempratursensorn til innsugsluften va visst gåen, så det kan hende det er den som tuller og gir motoren feil blandingmed bensin. Men det er jo en fantastisk bil, selvom den ikke går like godt som min forrige bil en m5 3.6liter. |
|
|
Tomter guttn: Ok, jo jag har bytt flera gånger förut. Senast bytte jag förra våren då automatlådan blev renoverad. Jo, kan vara att det blir fel blandning på bränsle. Jag tänkte göra en kontroll på min också i vår. Skönt att slippa byta automatolja då:) Den är ganska dyr... Ska köpa nya däck och lite annat kul :) Mina jag har nu är ganska blanka, går ej genom besiktning , hehe. Jo, 540 är en j...ligt härligt bil. Går bra och ligger skönt på vägen, både racer och landsvägsbil. Vad betyder pluggehetter ? Mvh Tommy Beemoholist javisst! |
|
|
hej tomter guttn om du menar att motorn går ojämnt på tomgång så kanske det e det där insugsmembramet eller va de nu hette står något om det i begagnatguiden mvh Robban 6cyl=3/4 av 8cyl=) |
|
|
Hei igjen, plugghetter er de som står på coilene og ned i pluggen. Vet ikke hva det heter på svensk. Nå har jeg byttet ALLE coilene og alle "plugghetter" og alle pluggene, innsugsmembran er byttet, men fortsatt rister den på tomgang. Men selve tomgangen er stabil på 600o/m. Lurer på om den ikke går helt rent, at en sylinder som ikke henger med. Har tatt komp test og det så bra ut. Når jeg kjører merker jeg ingen ting. Blir ikke klok på det :-/ Motoren bruker ikke olje, og helt vanlig med bensinforbruk ca 1.25 ligger den på. |
|
|
Hej på er i sommarvärmen. Är det någon som bytt den bakre ljuddämparen för en billig peng och det funkar bra? Funderar på att köpa en mindre ljuddämpare på Biltema (79-8563 ) istället för original för att få lite mer muller. Ha en god sommar |
|
|
Hej! Är det någon här på forumet som kör 540 E39 som kan berätta lite om dom? Gärna med manuell låda. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.