AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.510

Problem med centrallåset E30

Sida 1 av 2
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Idag när jag skulle öppna bilen så var låset helt dött. Igår fungerade det utmärkt. Det som hände var att man kunde låsa upp skiten manuellt på förardörren. Sen hörs ett svagt ljud i nederkant av dörren, som om låsmotorn inte orkar dra upp låsen eller något. Och man kan inte öppna de andra dörrarna eftersom låset är spärrat. Så nu står jag med en bil som inte går att låsa på förarplatsen och som inte går att öppna någon annanstans. Så vad kan ha hänt då det hände helt plötsligt? Ett svagt ljud hörs som sagt när man försöker låsa upp dörren men det händer inget.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
vet ni nån nödlösning man kan låsa bilen på btw?
svintoleffe
Det är baar o plocka isär dörren o kolla, men väldigt vanligt är att kontakterna i dörrr stolpen i den vita plasten ergar väldigt fint,

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
har fått tips om att det kan vara styrenheten för centrallåset som krånglar?
vart sitter den iaf

Länk
Länk
Länk
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Den sitter i vänster A-stolpe bakom/nedanför högtalaren. Lossa huvspaken, tag bort högtalargallret och högtalaren, så sitter enheten skruvad på en eller två skruvar. Man drar upp hela enheten på en plåt, stor som ett ciggpaket ungefär. Mycket vanligt fel, det kommer fukt i den och lägger av...
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hehe ok. skulle du kunna bekräfta om det är något på bilderna som är styrenheten?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
här är en bättre bild. är detta styrenheten?
Länk

kommer massa ljud från den iaf
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Sitter längre ner i stolpen.
Sprängskiss:Länk
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nummer 17 glömde jag säga.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
monterade bort den nu :)
vad tror ni om den??

Länk
Länk

det är där ljudet kommer ifrån. en massa surrande men det händer inget. kan man på nåt sätt mäta om den är pajj eller se på bilderna?
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Nu vet Du ju hur den sitter iaf!!=) Det va väl inte så svårt, när Du väl hittade den? Ingen aning om det går att mäta någonstans, troligen om man är kunnig. Men Du kan ju alltid låna en box av någon kompis så vet Du ju iaf att det är den som är kass. De är ganska dyra hos BMW (minns inte exakt) så försök köpa på en skrot till att börja med. Det är ju ganska lätt att se om bilen är utrustad med c-lås - bara öppna tankluckan och se om där finns någon låstapp. Skrotaren vet inte vad det är, så det behöver inte bli så dyrt...=)
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
aha ok. nä det var enkelt när man väl såg vart den satt =) ja jag får väl kolla runt. men det skulle va skönt att veta om det är det som är felet. för vad skulle annars kunna vara fel om man har dom symptomen?
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Tja, visst kan det vara brott i dörrstolpen också, men med 99% säkerhet kan jag säga att det är den boxen. Jag har bytt 2...=/
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
ok cool. låter skönt för jag hatar allt som har med elhelvetesfel att göra :p
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag va precis ute o kollade på min donatorbil och den boxen satt kvar och jag vet att c-låset funkade innan jag började slakta den, om Du inte hittar någon på skroten. Maila mig isf. Kollade på realoem.com vilka bilar som har samma box: Länk
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
kolla din mail christian :)
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
vill iaf köpa den om du inte fick mejlet. vill inte ge mig ut till en skrot i den här snöstormen och frysa ihjäl mig.
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
uppdatering: köpt ny styrenhet men det fungerar fan fortfarande inte. EXAKT samma fel fortfarande och jag vet inte vad jag ska göra nu? kan kontakten till boxen som ni ser på bilden vara dålig och orsaka felet?
Jag har haft samma trubbel med min E30 i ett par års tid; ibland fungerar det utmärkt månader i sträck för att sedan plötsligt lägga av. Precis som för dig hör man då ibland ett "surrande" nerifrån boxen. Jag tror att det är ett relä som inte drar ordentligt. Jag har rivit ut boxen flera gånger och putsat på kontaktytor etc. men problemet kvarstår. Jag tror att det är glapp någon annanstans då problemet ofta kommer i samband med tvätt eller regn. Jag har även haft isär dörren två gånger, men inte kunnat hitta eller mäta mig till något fel.

Men jag tror iaf att det är någonstans i dörren felet ligger.

Någon som har ett schema över detta mörker?

/Klaus
svintoleffe
Har ni kollat så det inte ergar i dörrstoplarna då, för dte är vällkännt fel, betyderligt mycket mer fel i dörrstoplarna än data boxarna.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hmm. dörrsstolpar..menar du då typ där gångjärnen sitter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.