|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Japp, det måste vara världens bästa M70.... | |
|
Jag får också en förbrukning under litern under samma driftförhållanden som komfortnissen testat. Det som drar upp förbrukningen är kallstarter och tomgångskörning. Även många starter typ korsningar mm. Nollar man förbrukningsmätaren efter att man kommit ut på landsvägen så visar den låga siffror. Jag körde från Borås till Jönköping en gång i laglig hastighet (nästan åtminstone) och då låg jag under 0,9 när jag hade nollat mätaren efter att jag kom ut på RV40. Så fort jag kom in i Jönköping började mätaren stiga direkt... Mina två mil till jobbet ger 1,22 i snitt nuförtiden. (mest 90 väg) Men jag märker ändå av tändmissar på tomgång så det borde finnas lite till att göra. /Mats J |
|
|
Iwarsson, jag noterar en lätt ironi...:-)) Betedde inte du dig också som en nästan sprickfärdig nypappa när du precis blivit med 750 ? Och ville frälsa hela världen till insikt !? Jag ser det som inlägg i debatten för att främja bevarandet av våra bilar och förhindra att de förgås i kokainträsket allihopa. Låt världen se att man inte måste pantsätta huset för att färdas med stil ! Mats J:s måste ju också vara världens bästa 750 och då har vi två st. Det måste vara fler härinne som kör världens bästa 750.... Stån upp, bröder ! mvh,komfortnissen |
|
|
Komfortnissen; Ja du har helt rätt det var ironi. Klart att vi som färdas E32 måste ha någon slags kärlek till våra fordon. Det finns inte mycket annat ur andra synpunkter som talar för dem än just det... Kokain är inte min grej och BMW 7serie har jag kört i många år. Ville inte vara tyken mot dig då det är endast du och jag (mig veterligen) som kör Highline på forumet (kan ju behöva din hjälp någon gång). Men 0,88 jag skriver det igen 0,88! Det finns inte en liknande M70 i Sverige, inte ens Paaps tokrenoverade. Och jag har läst och följt trådar här långt innan jag ens registrerade mig 2004-02-26. Jag gratulerar dig till din bil du har all anledning till att var nöjd, men förstå gärna min skeptisism. För att inte var helt ute och segla provade jag själv att köra som du. Dock 89,9 km/h, farthållare, LU i 235/18 och 265/18 däck ingen AC på. Fick siffrorna (OBC) 10,6/100km vilket jag är mycket nöjd med.... Håller förövrigt med dig om E32ans förträffligheter (läs har ägt följande BMW i min profil). No hard feelings bara lite skeptisk... |
|
|
Jamen , tror du då inte att du kommer ner i mina siffror om du kör med snälla original 15tummare ? Det tror jag, utan minsta skepticism.... Nu är min fabulösa Highline ett troligen ganska udda exemplar då den haft samma ägare sen ny, dokumenterat servats enl. bok på samma verkstad i 16 år samt i stort bara körts flerhundramilasträckor mellan sommar och vinterbostad. Aldrig vinterkörd i Sverige.. Visst låter det som en säljannons med råge, men det är dagsens sanning ! De flesta 750 man ser har haft ett betydligt grymmare liv och är förstås roten till myten att de är bensinslukande monster. Oj o usch, nu börjar jag igen....ska försöka stilla lovsången... mvh,komfortnissen |
|
|
Komfortnissen, du har uppenbart gjort en extremtbra affär... Men som du säger så beror förbrukningen mycket på däcken. Dessutom får inte bromsar ligga på det minsta och inga hjullager får gå tungt. /Mats J |
|
|
Jag kom på en sak, det bästa är att jag och Iwarsson kommer och kontrollkör bilen en sväng för att se så allt stämmer. Vet du någon bra grusgrop/grusväg eller stormarknadsparkering i närheten som vi kan låna för proven? ;) /Mats J |
|
|
Jag har det perfekta stället ! Bor nästan granne med en motorbana för moto- och rallycross. En snirklig grusbana med backar i 25-35 % lutning. Kan de´va´nå´ ? Ni är hemskt välkomna ! Vi kan t.o.m. dra en tävlingsrunda. Tre BMW 750 i rallygropen, det måste provas ! p.s. har jag berättat att jag gav 13500 för bilen....? d.s. ok, hit me with your irony..... mvh,komfortnissen |
|
|
Låter bra, vi får inte glömma att nolla förbrukningsmätarna först, så vi kan jämföra soppaförbrukningen. Ditt bilköp är bättre affär än att få en Rolls gratis... /Mats J |
|
Paap Reeder |
komfortnissen! Innan jag tar seriöst på detta vill jag att du lägger ut de senaste tre utdragen ur körjournalen. Full tank - full tank i vardagstrafik. Hjulomkretsen är avgörande för vad hastmätaren/vägmätaren visar och detta relaterat till verklig körd sträcka. OBC ger varierande värden +/- ca 10 % och det kommer sig av dess "konstruktion". Om du tankar full och ställer den på tomgång kommer den att visa 0 l/mil. Olika felvisningsvärden mellam tankningarna är beroende av antalet varv motorn snurrat utan att hjulen rört sig. Körde ToR Hudik konstant 120 och det blev 1,13 med mätmetod kontra 1,15 med OBC. Kört denna tank huvudsakligen i stad och det gav 1,65 i OBC men 1,91 i verklighet. OBC´s värden är mest en plojgrej ... som att på krogen beställa en 6:a Gordons ... beroende på hur bartendern håller glaset kan det se ut som en 4:a eller 8:a. MVH /// Paap |
|
Ja, jag har ju mätt upp tankmetoden en gång och då fått 7 % siffran. Du har säkert rätt i att man inte kan lita fullt ut på OBC och jag är den första att böja mig inför större erfarenhet. För att säkerställa att jag har världens bästa 750 måste jag därför utföra samma fiskörning enligt tankmetoden istället. Återkommer senare i detta ärende ! mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
... nej! Ta och redovisa tre "vanliga" tankningar. Inga semestertripper, släp av grävmaskin (då tar min >2,5) eller andra "onormala" körningar ... utan vad tar den i vardagstrafik s a s. Hudik -> Harmånger k:a (ca 30 km) 1,22 men Harmånger - Hudik 1,02 i 110 blås. ToR i ett svep med farthållaren. Varmstart från Hudik. Vad säger det? ... inte så värst mycket. MVH /// Paap R |
|
....och nej ! Värdet av att jämföra "vardagsnormala" körningar är ringa. Förklara gärna för mig hur en sådan kan vara ett opartiskt instrument för att jämföra olika bilars förbrukning ? Som du säger...Vad säger det ? Jo, det berättar mer att olika människor gasar olika, kör olika många mil, har olika mycket backar, använder farthållaren olika o.s.v.. Jag vidhåller att det mest rättvisa sättet är att leta upp en given sträcka vågrät väg. Vindstilla, torrt, given temperatur och med en mack i början. Tanka fullt, nollställ datorn, kör med LU precis i under ett par mil, gör en usväng, kör tillbaka till samma mack och tanka fullt från samma pump. Det saknar naturligtvis värde för en vardagssituation, men som instrument för att t.ex. svara trådskaparen är det enda sättet att förutom provbänk få till så lika förhållande som möjligt. Jo, att nån gång emellanåt upprepa mitt test säger ju i varje fall något om bilens kondition som helhet, tändning, insprutning o.s.v.. Kanske kan det avslöja kommande dyra reparationer också ? Själv ansluter jag mig till Kraftwerks filosofi i vardagskörningen = tanka, kör och njut, skit i vad det kostar. När jag letade objekt hörde jag allt från "tar en liter i snitt" till "omöjligt att komma under 1,4". För potentiella köpare och bevarare av våra bilar ser jag också ett värde av en opartisk mätning. Alla kanske inte kör med Kraftwerks filosofi och även om bensinen bara är en del av alla kostnader så kan en överdrivet hög förbrukning vara det som hindrar en potentiell bevarare från en 750. Tänk om han köper en Audi istället, hemska tanke, och så står det ytterligare en ledsen 750 på gårdsplanen och kärvar ihop.... Tja, det är i varje fall så jag resonerar... mvh,komfortnissen |
|
|
Den förbrukning som verkligen märks när bensinräkningen kommer är de ju den man får enligt Paaps metod, och är de ju den som har betydelse. Jag förstår inte man skulle ha nytta av att mäta upp förbrukningen på en kortare sträcka med idealiska förhållanden, eftersom den låga förbrukning man då får kommer man aldrig märka "in real life". När jag kör min 750i E38 helt normalt, utan snålkörning eller liknade, ca 30% stad och 70% landsväg/motorväg får jag ett värde på mellan 12.5-13.5 liter/100 km enligt "tanka fullt"-metoden. Samma körning med de 750i E32 jag har haft har gett mellan 14.5-15.5 liter /100 km, vilket också kan stämma med uppmätt "blandad körning" i tester i motorpressen när bilarna var nya. BMW CS #5139 |
|
|
För att jämföra vad två olika bilar drar i soppa kan man inte jämföra två personers olika körning med olika bilar. Då måste man köra plan väg med konstant fart för att åtminstone få en hum om det skiljer i förbrukning. Men jag har nu summerat nära två års körning: 2004-09-30 till 2006-08-19. 2930 mil, har gett en medelförbrukning på 1,38 Liter per mil. Jag har egentligen siffror längre tillbaka men där hade jag missat att skriva upp någon tankning. Det ingår en del tomgångskörning och liknande när jag hållt på och grejat med /felsökt på bilen mm så den verkliga förbrukningen blir ju något mindre per körd mil. Jag kör året runt, ingen motorvärmare och bilen står ute. Övervägande del tvåmilskörningar. Under sommaren körs den inte så mycket för semestern blir i fruns bil. 1,28 är det lägsta jag kommit på en hel tank. En tankning tog över 1,5L/mil: 1,56. Så jag tror nog att 1,2 är möjligt att komma ner till för mig om alla grejer är friska. Bilen känns bättre nu efter att jag hällde i injector cleaner. /Mats J |
|
320-325 |
hmm konstigt att ni kommer ner i såna otroligt låga bränsle förbrukningar. min vill inte under 15.1 /100km enligt den dära färddstorn eller va det är. min maskin är hyffsat frisk men den har ju gått 29.000mil och jag gör ju en o annan kickdown m.m ifs. men jag tycker det är bra med tanke på storleken på bilen samt maskinen o ålder m.m. min e34 525 automat 90a´´ ville ha ca 1.25. och det är ju lite skillnad på bilar. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
320-325 |
hmm jag äger oxå en BMW 750 91a´´ ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
Ett litet tillägg vad två olika personer kan göra är att när min fru körde barnen till skolan för nått år sen 7 mil ToR så drog 525an 0,95 i snitt. De tillfällen som jag istället körde sjönk förbrukningen ner till nästan 0,8. Skillnaden i körsätt framförallt att hon ligger och "pumpar" med gasen i jämn fart istället för att hålla ett jämnt tryck. Alltså åker hastigheten på 90väg upp och ner mellan 85-90 hela tiden. Ingen tanke på om LU är i eller inte - "vadå LU ?". Om vi båda hade kört 750an blir förmodligen skillnaden minst lika stor, kanske mellan 1,0 och 1,2. Mats J, på vilket sätt känns den bättre efter injector cleaner ? mvh,komfortnissen |
|
|
Känns som att den svarar bättre på små skilnader i gaspådrag, förut fick man trycka mer på gasen innan den ökade. Så den blev trevligare att köra faktiskt. Bilen har ju gått 26000 mil, så det behövdes tydligen. Är man seriöskan man ju ta ur spridarna och ultraljudstvätta dom, men det är rätt mycket jobb och så gör man säkert sönder något på vägen... (torra packningar mm) Det jag funderar på att byta är fördelarlock rotorer och tändkablar, även med sniklösningar så blir det väl 2000sek i delar om man köper tändkablar till sexor och flyttar över givarna. Inget ser direkt dåligt ut men det är troligen originalgrejerna. Jag skall nog först investera i delar för att laga rådjurskrocken tidigare i sommar. /Mats J |
|
|
Vilken typ av cleaner använde du ? Dosering ? Hade tänkt att köra lacknafta/tvåtaktsolja blandning men inte kommit dit än så det hade kanske varit lika bra att pytsa i ( jag antar två fl.) färdig cleaner. Kul att det märks så tydlig effekt ! Har du också de berömda avgasplupparna på tomgång ? Nån skillnad där isåfall ? mvh,komfortnissen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.