AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.141

e32 m70 motor bränsleförbrukning?

Sida 1 av 3
wv
16
wve7
750ia 90a
Den går ej under 1.6l i snitt, i normal motorvägs
fart 90-120 km testade igår 15 mil,
tycker det är för mycket, vad göra??

Tacksam för alla svar Mvh wve7.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du förlitat dig på färddatorn, eller du har räknat själv?
Börja med att göra en mer exakt test av förbrukningen, alltså tanka och se hur långt du kommer på bensinen. Är det så att färddatorn visar fel går den att kalibrera...

Något lägre förbrukning än så bör du kunna uppnå, men inte mycket. Någonstans mellan 1 och 1½ liter milen får du nog räkna med på motorväg...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
... läser du på nått av mina inlägg i tråden V-power så körde jag 5 mil i 122 kmh på E18 med farthållaren och kom ner i ca 11,5.
Allt enligt br.mätaren men den har aldrig visat mer än en 10-del fel
i f h t full tank-full tank-metoden.

Den tar mer med TRX 240. Nu körde jag på 225:or. Den tar mer med takluckan på svaj - mätaren rör sig en aningens aning i a f.

... men din förbrukning låter väl mycket.
Vad vill den ha i stan??

MVH /// Paap R
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Min vill ha runt 1,4 l/mil vid snabb landsvägskörnining, snittfart 98 km/h (enligt datorn) i 15 mil och en del omkörningar med sportläge och kick-down.
Körde Gbg-Malmö t.o.r i veckan med min E38:a med M73 motorn. Låg i stort sett på farthållare hela vägen båda sträckorna, satt på 110km/h på färddatorn (=ca 120km/h mätarfart). Kör nu på Michelin Ivalo dubbade 225-breda vinterdäck runtom.

Färddatorn uppgav för detta 1.06 ner, och 1.09 upp. Kollade inte noggrannare med "full tank" metoden, men även om datorn skulle visa 10% för lite är jag ändå helt nöjd med denna motorvägsförbrukning.
Tyvärr är min körning annars mest kortare sträckor inom stan, och där är M73:an betydligt törstigare, jag snittar på ca 1.7, men har vid enstaka tillfällen hamnat över 2.0... :-)

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
... helt OK enligt min uppfattning.
1,06 med dubb i 120- mätarfart är inget att knussla om tycker jag.
Hade du kört utan farthållare - och "hyvlat av backkrönen" - hade du kommit ner ytterligare.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Min bil dvs 735.an, drar mindre sås vid farthållarkörning än om jag skulle gasat själv..."Hyvla av backkrönen" fungerar kanske i teorin, men är nog svårt att i praktiken få det att fungera :)
Dvs att släppa gasen tillräckligt mycket efter krönet och gasa "lagom" mycket innan krönet ;)

Ok,jag kör ju en annan variant av E32,men det bör inte vara någon skillnad i uppträdande ang. bensinförbrukning mellan bilarna..

Mvh Janne.
Eftersom det är lite riskabelt att leka racerförare med M73:an (för körkortet menar jag;-) brukar jag ibland faktiskt istället roa mig med att "supersnålköra" genom att hyvla av alla höjdförändringar och allmänt se till att se långt fram så att man aldrig behöver "ta ny fart". Det lägsta jag kommit ned på är 0.87 på sträckan Gbg-Stenungsund, men då kör jag i knappt 90, vilket jag genom lite jämförande mätande kunnat konstatera är den billigaste hastigheten med min kärra. Går jag lägre vill lockupen gärna gå ur, och då är det ett par deciliter upp med en gång...
Jag har också på skoj labbat lite med att stänga av AC:n och större elförbrukare vid snålkörning, men jag har inte lyckats få några säkra siffror på att detta ger någon bränslebesparing även om det teoretiskt borde bli det.

Kör jag som till Malmö med farthållaren på 110, men lite mer aktivt snålkör som Paap säger brukar jag utan större ansträngning komma nedåt litern. Tycker detta är uppseendeväckande bra med tanke på både motorns storlek och bilens vikt :-)

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
Lyfter litet på tanklocket till denna tråden.

Alltså ... min M70 anser jag nu vara i "toppskick". Har nu fiskört (Max 10 kmh moms ) i ca 100 mil. Städer har passerats och parkeringar har gjorts och några 10-tals mil gick det på grusväg.

Kommer att ligga på 1,20 i snitt på den tanken.

Har nu också kört en tank blandad ... = 1,70 med tyngdpunkt på stad men mest 70 vägar.

Är litet missnöjd trots allt med en litet för hög förbrukning ... eller är det placebo??

Skall man i konstant motorvägsfart (laglig) komma under litern med en M70 ... ToR Stockholm - Hudik?? (= 60 mil).

(Nu talar vi inte om OBC-värden utan "full tank <-> full tank" är det som gäller)

(Min OBC visade 1,25 vid en verklig förbrukning på 1,20)

MVH /// Paap R

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Lustigt att din toppskicksrenoverade kortmodell drar mer än min helt orenoverade tomgångsbluppande 24´mils långHighline, Paap ?
Se länk nedan igen för siffror:
Länk
Första tanken på resan låg jag ganska konstant på 120 med bara ett par
"Stau" och motvind. Den mätte knappt 1,1 l/mil. Har aldrig mätt nån längre sträcka med lägre hastighet men relativt färddatorn är det ingen direkt skillnad mellan 95 och 120. Den här bilen verkar väl optimerad för autobahn sträckkörning i hög hastighet då det är så liten skillnad när man väl gått över i lockup. Han blir så glad när han får sträcka ut....

Tycker att det verkar ohyggligt svårt att inte använda farthållaren eftersom minsta lilla onödiga mm tryck på pedalen får mätaren att åka upp direkt. Farthållaren jämnar inte av backkrönen men är bättre än min fot på att inte använda onödigt mycket gas när det inte behövs. Vid jämn fart verkar det som att det finns ett spel, d.v.s. man kan med foten trycka ner lite mer utan att farten ökar. Ligger man och fothåller då och slappnar av i uppmärksamhet med foten hamnar mätaren nån dl över = farthållare i = mätaren åker ner. Har du märkt samma ?
Tror alltså att farthållaren gör ett bättre jobb än "ett ägg". Dessutom, hur kul är det på en skala att sitta och koncentrera sig på pedal och mätare med en 750 ? Nej, man ska glida fram, avkopplad, Beethoven pianosymfoni = farthållare.

Det sägs ju att M73 ska dra ett par dl mindre än M70, men det stämmer i varje fall inte på mitt ex. Tror att den skrönan kommer sig av att en misshandlad äldre M70 drar mer än en välskött nyare M73 och det är ju inte direkt förvånande. Möjligen är M73 en bättre konstruktion och kanske tål lite mer misshandel ?

mvh,komfortnissen
Paap Reeder
... vilka däck kör du på?
Dunlop SP 225:or har jag.

MVH /// Paap R

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu har jag inte kommit lika långt som Paap i mitt renoverande av min M70a men drömmålet ligger att komma under liter på landsväg vid konstant körning med de 18" som sitter på. Nästa detalj som skall göras är att Claus på Turboteknik skall få montera in sina modifieringar. Det skall göra goda ting på både gång och förbrukning enligt de referenser jag har, bla Tobbe på NFs och Perre på Bil&Motorteknik. Sedan är något av mian EML-spjäll inte helt 100.
Paap: känns som jag får avlägga ytterligare ett besök hos dig framåt hösten om du har tid...
Min nuvarande förbrukning är 1.06-1.82l/mil beroende på körsätt och typ av väg. Kör på 99 oktan Vpower.
Mvh
Asken
Decibel
Lyckades få ner min 750 till 1,2 efter motorvägen i... för mycket, senaste servicen är inknackad i runsten så det var ett tag sedan :), inne i stan vill den däremot ha 2,7 på fredagskvällarna och en halvliter mindre om det är nattkorv på statoil som gäller med ett ärevarv runt "raggen" :), tankas (tankades) bara v-power.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker att Paaps sifror låter helt normala, och att komfortnissens siffror låter för låga. De är min erfarenhet efter ha ägt 4 st friska 750i E32.
Under litern har jag aldrig lyckats hamna, men strax under 100 km/h när lock-up har gått i kan man klara sig på nästan exakt litern. Sedan fortsätter de uppåt, tex. 120 km/h 1.2 , 140 km/h 1.4 160 km/h 1.6 osv.
Snål kan man aldrig kalla M70, inte ens när dom var nya. Däremot min M73 tycker jag faktiskt är snål i förhållade till effekt/motorstorlek. Uppmätta testvärden i motorpressen när vagnarna var nya bekräftar min teori, M73an var 3 deciliter snålare i alla lägen än M70, enligt teknikens värld.

BMW CS #5139
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Paap, jag kör på 225 Nokian NRVI.

Vilken tur då, att jag har för låga siffror....hellre det än för höga !
Om T.V.:s siffror skulle stämma med 3 dl i alla lägen, borde miniförbrukningen på en M 70 vara ca 1,3-1,4 oavsett körsätt.
Är det någon M 70 ägare på Autopower som håller med om det ?
Nej, jag tror faktiskt mer på min egen verklighet än ett tidningstest d.v.s. miniräknare, mackens mätare och bilens vägmätare vilken f.ö. är ganska överens med GPS:ens.
Men förstås, allt är möjligt. Mackens mätare kan visa fel och räknaren kan ju vara felkalibrerad....skämt åsido, jag är ingen glädjefilosof utan en halt vanlig torr, ibland "grinig gubbe", drömmer inte om Chameleontsiffror och sprängda dBgränser.
Mina siffror stämmer.
Innan Tysklandsresan trodde jag att den skulle gå enl. J.L.s stegskala men verkligheten ville annorlunda. Däremot, om man drar på 255 18" kan jag tänka mig att förbrukningen ökar rejält. Tycker från andra bilar att det har varit ganska stor skillnad beroende på både däcksdimension och fabrikat.
Mest skillnad var det när jag en gång bytte till Michelin Energy på en Turbo II:a och sänkte förbrukningen med 1 dl/milen.
Låter mycket, men det är också sant.

mvh,komfortnissen
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
1,6 vid 90-120 kan vi nog konstatera är lite i överkant för långkörning.

Har en frisk 850 som vid samtliga gånger (4st) hamnat på 1,25 på långkörning längs E4:an Sundsvall-Söderhamn, både OBC och "verklig".
Körkortssäker hastighet har efterföljts, dvs 30 upp på vad skyltarna och trafiken tillåter (mest motortrafikled). Däcken är 235 och 265. Har inte testat att följa skyltarnas angivelse med denna bil, dock ett 10-tal gånger med andra på samma sträcka:

M5 -90
Körkortssäker hastighet 1,0-1,05 (Sommartid med 235,265)
Skylthastighet 0,87-0,9 (vintertid med 205:or, vissa 110 är 90 skyltat)

540Ti -94
Körkortssäker hastighet 1,0-1,1 (Sommartid med 225:or)
Skylthastighet 0,91-0,94 (vintertid med 205:or, vissa 110 är 90 skyltat)

Detta är mina sanna förbrukningar som jag brukar relatera till. Skulle tro att 850:n skulle kunna gå ned till drygt 1,1 vid skylthastighet på denna sträcka.
Paap Reeder
Tester idag:
Körde efter kallstart 10 km - fiskörning. = 1,68
Körde så samma sträcka åter med varm motor - fiskörning. = 1,28

Hat redan tidigare noterat att vid kallstart drar den "jäkligt" mycket. Den kan även lukta litet oförbränd soppa ibland.
Skall DIS´a och köra ett HC igen sedan skall jag kika på om den inte skulle klara sig med mindre under "kall"startperioden genom att "tjuvkoppla" tempgivarna så jag kan styra dom.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... är inte nöjd med min br.förbrukning.

Noterar att LU går i vid ca 95-97 vilket är en väldigt olycklig gräns. Innebär att egentligen all körning på 70-väg sker utan LU.

Nu skall man inte gnälla om detta men jag tycker att "alla investeringar skall ge utdelning" - både vad gäller fondplaceringar likväl som bränsleförbrukning.

Skall nu börja kika på detta med tempgivarna.
Vi har ju motortempen på vattnet samt insugslufttens temp att laborera med under varmkörningsfasen.

MVH /// Paap R

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ett tillägg, med risk för att inte bli trodd:
Det går att köra under en liter !
I helgen åkte jag till stan och hade gott om tid så på en sträcka om en mil, med 22 C utetemp, i princip vindstilla och mycket lite backar lurade jag in lockupen och släppte sen ner till 92 km/h, alltså precis innan LU går ur igen, nollställde datorn och väntade:
0,95 utan AC
0,97 med AC
Värden enl datorn som tankbevisat säger 7 % för mycket så sanna värden blir
0,88 utan AC
0,90 med AC

Visst, så fort backarna nalkas åker värdena upp en bit, men genomsnittet på den fiskörningen ( samma LU-lur )under 15 mil med ca. en mil stadskörning i mitten blev 1,02.Och det är lite ballt att komma under en liter bara för sakens skull, tycker jag.

mvh,komfortnissen
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Under litern med en 750 tycker jag är mycket imponerande oavsett årsmodell. Min kärra har jag nog aldrig fått ner under 0.98 eller så - förvisso stänger jag aldrig av AC:n. ;)

Wilhelm Svenselius
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Jag är själv imponerad och samtidigt förundrad efter allt man hört om bensinslukande M 70. Antingen kör jag ett unikt exemplar eller så beror allas höga förbrukningar på 18-tummare breda som lagårdsdörrar och gasfötter tunga som en oljetanker. Den här bilen drar ju inte mer än min gamla Granada med hälften så mycket hästkrafter ( och plats och komfort o.s.v. ).

mvh,komfortnissen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.