AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.062

bromssträcka låsta vs. olåsta hjul...

Sida 2 av 2
Dr: du vet väl att ca 80% av bilförarna i Sverige anser sig kör bättre än genomsnittet medan endast 5% anser sig kör sämre än genomsnittet... så tack gode gud för ABS bromasr...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Dr Tinnitus: Jag är lite osäker på om du menar att jag funderar mycket?

I mitt fall är jag helt säker på det faktum att jag bromsade på kortare sträcka utan ABS inkopplat än tvärtom.

Om det gör mig till en duktig förare vet jag inte, men du får ta mitt ord på att jag talar sanning. ;-)

Loggfunktioner där man tar grafer på sin körning är intressant, jag har dock inte bestämt mig för om det är värt pengarna för min del. Jag kör fortfarande för att det är kul. :-)

/Anton
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
När vi diskuterar bromssträcka med respektive utan ABS måste vi hålla isär begreppen lite.

En bil UTAN ABS har kortare bromssträcka eftersom man TEORETISKT kan ligga på gränsen till låsning och därmed få mest effektiva inbromsningen.

I graferna som Dr Tinnitus länkar till jämförs bromsning med ABS mot bromsning med låsta hjul och då är säkert många ABS-system effektivare.

Man måste också vara medveten om att det finns flera generationer av ABS-system. Förutom detta lägger olika biltillverkare ner olika mycket tid på att kalibrera sina ABS-system. T.ex. verkar Porsche ha väldigt välkalibrerade ABS-system medan t.ex. Ford Focus från -00 har ett dåligt ABS-system (egen erfarenhet). Även med en Volvo S40 från senare hälften av 90-talet kan man utan större problem bromsa effektivare UTAN ABS, så länge man inte låser hjulen (också egen erfarenhet).

I PRAKTIKEN finns det två viktiga faktorer som spelar in:
1. Förarens skicklighet.
2. Hur välkalibrerat ABS-systemet är.

I en Porsche måste föraren alltså vara mycket skicklig för att bromsa effektivare utan ABS medan de flesta skulle klara det i en Ford Focus.

I PRAKTIKEN är dock ABS-bromsar en klar fördel, speciellt på halt underlag, trots att bromssträckan blir längre eftersom styrförmågan bibehålls. Iof har detta redan nämnts några gånger redan.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Anton.

Det var inte just dig jag menade utan mer generellt.

Jodå, jag tror på det du säger.

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ztephan.

Diskussionen var väl just mellan låsta och olåsta hjul från början, men gled sen över till ABS vs. utan ABS tror jag.

Visst har du rätt i mycket där, men det man måste komma ihåg är att sannolikt få personer är kapabla att i en överraskande situation (inte full panik) kunna klippa till på bromsen och på kort tid finna rädd pedaltryck som ger rätt bromskraft för att få hjulen att rulla nära låsningspunkten, och se hålla det under hela bromsningen.

Alltså kan man nog med fog säga att det du betonar med TEORETISK, i de flesta vardagsfall stannar just i teorin.

En duktig förare i en bra bil kan givetvis göra bättre ifrån sig än Tekla Karlsson född -48.

Med ABS så är det bara att blixtsnabbt tokstampa max på bromsen och trampa så det knakar i bäckenbotten ända tills det stannar, utan att behöva fundera på hjullåsning.

Dr Tinnitus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.