AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.061

bromssträcka låsta vs. olåsta hjul...

Sida 1 av 2
po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Tjena alla!

Jag och mina kompisar hade en diskusition om bromssträckor...
Kompisen tyckte att man får kortast bromssträcka med låsta hjul. men JAG anser att man uppnår maximal bromskraft precis innan låsning..

Någon som har några konkreta bevis på vad som gäller?
ABS hjälper att styra, men det är utan ABS vi diskuterade...

///Fredrik
Bromssträckan blir kortare med olåsta hjul. När hjulen är låsta använder du bara en väldigt liten del av den friktion som finns mellan däck och vägbana!

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
sise
bäst bromsverkan är innan låsning , prova låsa hjulen på blött väglag o köra utan låsta hjul så ser man hur de blir ,, de samma gäller tort

Man uppnår bäst bromsförmåga strax innan låsning men eftersom ABS:en pumpbromsar snabbt så är det inte riktigt samma sak.
Jag har hört att en tvärnit har kortare bromssträcka men vet inte själv.

Flåklypa
Flåklypa,

Men nu gällde det bilar utan ABS... I övrigt så stämmer det att maximal inbromsning erhåller precis innan hjulet låser sig, då friktionskoefficienten är som störst.

Mvh,
Kalle
Oj, missade det.
I så fall är det solklart precis innan hjulen låser sig som man har bäst bromsverkan. Samma sak gäller ju omvänt, vill man iväg snabbt ska man undvika hjulspinn.

Flåklypa
po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Frågan avser torr asfalt...

///Fredrik
Fredrik,

Det spelar ingen roll, bromssträckan blir ändå kortare utan låsta hjul.

Mvh,
Kalle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns faktiskt undantag!

Vid lösgrus eller lössnö blir bromssträckan kortare med låsta hjul. Det beror på att då byggs det upp en kil av material framför ett låst hjul, som ökar friktionen.

Den stora fördelen med ABS är inte själva bromssträckan, utan att man har full styrbarhet under maximal bromsning!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Anledningen till att de går snabbare med rullande hjul är att vilofriktion är större än glidfriktionen. har man ett diagram så ser man de tydligt.

Så pom, du kan ju ta upp de fysiska lagarna till din fördel så får du se vad kompisen kommer med.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Till att börja med kan man nämna att en bil UTAN ABS får KORTARE bromssträcka än en med ABS.

Nu var det ju inte det tråden handlande om så över till det väsentliga:

De flesta verkar vara överrens att kortast bromssträcka fås strax innan låsning av hjulen. Vi förutsätter fast underlag.
pom vill ha konkreta bevis så jag ska försöka förklara varför.

Det finns två typer av friktion, statisk och dynamisk.
¤ Statisk friktion finns mellan två stillastående föremål, t.ex. en låda som står still på marken.
¤ Dynamisk friktion uppstår då vi börjar skjuta lådan utefter marken, dvs när de två ytorna rör sig i förhållande till varandra.

Den statiska friktionen är alltid högre än den dynamiska. Det kan vara jobbigt att få en tung låda i rörelse, men när den börjat röra på sig behöver man inte styra på med lika stor kraft.

Ett låst hjul hasar mot underlaget (slip) vilket innebär att vi har dynamisk friktion.
Ett roterande hjul på gränsen till låsning hasar inte mot underlaget. Hastigheten i kontaktpunkten mellan hjul och underlag är 0! Därmed får vi statisk friktion.

Eftersom den statiska friktionen är högre än den dynamiska får vi en effektivare bromsning strax innan hjulen låser sig.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Undrar om det verkligen gäller generellt att en bil utan ABS får kortare bromssträcka än en med. Det kan skilja en hel del mellan olika ABS-system. En del är väldigt väl programmerad och reglerar ingreppet riktigt bra. Då undrar jag om ens en driven förare kan matcha dem. Det finns å andra sidan en hel del ABS-system med ganska klumpig reglering, där en skicklig förare säkert kan korta bromssträckan.
Tyvärr är ju standardbilars bromsar ganska diffusa i sin känsla, vilket gör det svårt att ligga exakt på gränsen till låsning. Med racingbromsar är det kanske annorlunda.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Nockenwellw:
Jag var lite diffus gällande ABS. Som du säger finns det många ABS-system (tror att de är uppe i version 9 eller kanske ännu högre).
Det jag skrev gäller vad jag vet till ABS-system senare hälften av 90-talet. Hur det är med modernare ska jag inte uttala mig om.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Automobil har ju ganska bra redovisningar av bromsförloppet hos de bilar tidningen testat på senare tid- Även hos helt nya bilar finns det exempel på illa utformad reglering av bromstrycket, som speciellt i inledningsfasen kan först låsa helt, sedan släppa trycket helt. Porsche 911 Carrera S verkar däremot ha synnerligen välkalibrerat ABS, som nästan hela tiden håller retardationen kring 1,2 g. Bromssträckor på 34 meter 0-100 km/h och 136 m 0-200 km/h är talande exempel.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att en bil utan ABS ska få kortare bromssträcka än en bil med ABS förutsätter att man har en förhållandevis skicklig förare, för gemene man medför nog ABS:en kortare bromssträcka, oavsett version. Men den stora fördelen med ABS är som tidigare nämnts att man fortfarande kan styra bilen med full bromskraft ansatt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Tackar för alla svar!

Mycket bra förklaring av friktionen där Ztephan!
Det börjar nästan komma tillbaka lite flashbacks från teknologilektionerna för 10 år sen...

///Fredrik
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Har för mej att Formel 1 förarna inte ens vill ha ABS-bromsar p.g.a att de skulle gå långsammare att bromsa då, men för en annan så tror jag att man tjänar på att ha ABS-bromsar 9 av 10 gånger, speciellt på blött underlag...

hutz1975
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
hutz1975, ABS är inte tillåtet i F1!

Visst kan en extremt duktig förare (vilket exkluderar i princip alla vanliga bilister som inte har tävlingsföraryrke) prestera kortare bromssträcka utan ABS i de flesta fall, än med....men skillnaden är inte stor och ABS bromsar lika bra gång på gång på gång..!

Även på torrt underlag är låsningsfria bromsar helt överlägsna eftersom man fortfarande kan STYRA. (Tyvärr har många personer problem med att de fokuserar blicken på "problemet" i en nödsituation och därmed omedvetet styr dit - försök hitta "utgången" i en nödsituation, vilket lätt att säga men svårare att praktisera eftersom de flesta aldrig nöter in detta beteende i ryggmärgen...det måste komma instinktivt för i nödsituationen har man inte tid att tänka)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag fick, under min halkkörning, testa att utföra maximal inbromsning med och utan ABS inkopplat.
Jag klarade tämligen enkelt att bromsa på kortare sträcka utan ABS inkopplat.
Självklart spelar det faktum att jag var beredd och medveten om vad som skulle ske in. Men det var klar skillnad så underlaget var halt.

Har man någorlunda känsla inom sig själv och för bilen så är jag övertygad om att gemene man klarar av detta på samma vis som jag gjorde.
Samtidigt så har Johan B rätt i att det är svårt att fokusera på rätt utväg om det brakar iväg åt fel håll. Där ligger nog den stora boven tillsammans med det faktum att man oftast inte är beredd på den nivå som krävs.

Jag vet själv hur det när man är uppskärpt och med på vad som händer, då vill man ogärna att ABS-systemet skall träda in och störa när man ligger precis på gränsen.
Detta pga av funktionen i de flesta moderna system. Oftast är de inte avsedda för att vara bra på gränsen, de ska ju som sagts här tidigare avhjälpa nödsituationer.

/Anton
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är mycket funderingar på detta ser jag.

Givetvis kan en duktig förare bromsa bättre under vissa förhållanden utan ABS än med, men det är nog inget man ska ta för givet i vardagslivet av medelföraren under plötsliga överraskande inbromsningar.

Ta er lite tid och kika in på denna länk och skrolla ner till till de första fyra graferna, så kan ni se i klartext att ABS ger kortare bromsträcka på både torrt och vått än utan ABS. Just av den enkla anledningen att ABS ger högre genomsnittslig friktion under hela förloppet.

Länk

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Återkom sen gärna med funderingar och kommentarer på det ni kan se i graferna.

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.