AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.687

130 och kurvor?

Sida 1 av 2
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Läste något om att 130i saknar diffbroms. Tänkte med fasa tillbaka på tiden med 323-E21 där innehjulet spann i varje kurva så fort inspirerad körning skulle utföras. Hur fungerar detta med en 130i med över 100 kusar mer?
Det fungerar inte alls. Inget har hänt inom chassieutveckling de senaste 30 åren :)
Betydligt mer avancerade hjulupphängningar, stötdämpare och så vidare gör förstås sitt till. Om inte detta skulle räcka så finns DSC som förhindrar hjulspinn.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
BMW övergav diffbromsen mer eller mindre totalt när dom ABS baserade antispinn systemen började komma i mitten/slutet på 90 talet , ASC+T ( eller DSC) bromsar lite lätt på hjulet som börjar tappa greppet och där igenom fås en "diffbromsliknande funktion" som gör att även ytterhjulet får kraft hela tiden

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Okej, så man litar helt till att ABS'en bromsar innehjulet? Detta är ju funktionellt sett i princip samma sak som en LSD-diff. Jag trodde att inte att DSC och allt vad det heter hjälpte till att öka farten i kurvorna utan enbart bromsade den samma för att inte åka av vägen. Men fungerar det på så sätt att det bromsar det slirande hjulet för ökad G-kraft så känns det ju helt okej. Men 3-seriens 330 använder väl sig fortfarande av diffbroms? Jag tycker det är svårt att hitta sådana här tekniska uppgifter om bilarna. På BMW.se kan man bara läsa om "DSC med utökade möjligheter" eller nått i den stilen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har ingen diffbroms på min 330i och vid bankörning stänger jag av DSC helt. Det är sällan jag saknar diffbroms. Om banans beläggning är ojämn kan ibland inre bakhjulet lätta och börja spinna. Då fortsätter det att spinna ett tag även när guppet passerats. I sådana fall skulle jag ha önskat en diffbroms, men annars knappast alls. Med vettiga däck och bra spårval fungerar det väldigt bra. Nu har i och för sig 130i lite mer pulver och väger kanske något mindre, så behovet av diffbroms kan möjligen vara mer accentuerat där, men det beror på många andra faktorer också.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nockenwelle>>
Hur fungerar det om det är blött? 231 st 330-muskler på ett lättat bakhjul i väta måste väl spinna på åtminstone dom 3 lägre växlarna?
No
5.161
Nockenwelle
Ja, i väta kan det kanske vara annorlunda. Jag har bara kört på bana en gång i regn, en kortvarig skur på Gelleråsen. Eftersom det var första gången i regn på bana lät jag DSC vara aktivt. Det fungerade bra, men i regn på bana gäller det ju att köra mjukt. DSC gick in och reglerade ibland, men inte så ofta.
Å andra sidan blir viktförskjutningen mindre i regn, pga det sämre greppet. Skillnaden i belastning på inre resp. yttre hjul blir därmed närmare den statiska viktfördelningen.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Klart att det går att köra bilen utan diffbroms men det går inte att köra tillnärmelsevis lika fort ut ur en kurva som med diffbroms.

DSC kommer aldrig kunna ersätta en diffbrpms och den funktion där DSC (och ASC-T) går in och bromsar det hjul som spinner fungerar bara vid låga farter, i lite högre farter (typ över 50) så stryper systemet gasen och om inte det skulle räcka för att förhindra eller häva sladd så försöker systemet (DSC) reda ut situationen med att bromsa ner ett eller flera hjul för att få bilen på rätt kurs igen. Med andra ord så hjälper systemet inte till att öka farten ut ur en kurva tvärtom.

Jag sticker ut näsan och påstår att de som inte störs av DSC vid bankörning helt enkelt inte kör fort nog. I trafiken är det dock mest ett störmoment om man vill åka och sladda lite. Förvisso är kan då slå av systemet med avsaknanden av diffbroms gör det hela lite trist i min mening då det mest spinner på innerhjulet. M-bilarna är i detta avseende roligare då de har både diffbroms och DSC.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Att DSC-systemet hindrar vid bankörning håller jag helt med om. Jag tror jag skulle tappa flera sekunder med det aktiverat, på torrt underlag. Körning på bana i regn har jag så lite erfarenhet av att läget blir annorlunda för mig.
Sedan tror jag också att diffbroms är en fördel, men hur stor fördel man har av det är kanske något som varierar, både beroende på bil och körsätt. När jag körde E36 stördes jag avgjort mer av hjulspinn på innehjulet. Ett exempel är ut ur Torparsvängen på Sviestad, där jag alltid plågades av hjulspinn och säkert tappade en hel del tid ute på den efterföljande rakan. Omedvetet kanske man då lägger om körstil och börjar anpassa spårval m m för att minimera problemen med grepp för innerhjulet.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Konstigt att det inte är mer vanligt med diffbroms på 330, för det finns väl som tillval? Tom. gamla 325-E30 hade ju detta som tillval trots ganska moderat effekt. Undra om det inte tom. fanns som tillval till 323-E30, en bil med nästan 100 hk mindre än 330-E46.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har inte sett att diffbroms finns som tillval. Jag tycker också att det är lite märkligt. M-Paketet kunde hellre få innehålla t ex diffbroms än aerodynamikkomponenter med ringa inverkan på köregenskaperna.
852
Sörpan
325xi -02
Det är väl knappast politiskt korrekt att slänga dit en diffbroms istället för DSC? Tänk bara vad Teknikens Värld skulle skriva... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Diffbroms i kombination mdc DSC måste väl vara det ultimata?

Konstigt att BMW inte ens erbjuder det till icke-M-modeller. Personligen skulle jag hellre köpa en bil med diffbroms och DSC än att ha en massa annat lull-lull.

//Stenback
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker alla form av hängslen i bilarna är ett förbaskat otyg, det förtar körglädje och känslan. Jag kan ha förståelse för att vissa människor vill ha dom, precis som att vissa måste ha PDC för att kunna backa eller glasögon för att se. Man kan ha åsikten att "tänk när älgen kliver ut på vägen då är det bra med ESP", men många gånger så glömmer man av att det är föraren som kör bilen. Har man några tusen mil bakom sig och vet hur bilen uppför sig häver man en sladd omedvetet, det sitter i ryggmärgen. Det är likadant med ABS-bromsarna. Jag blir lika irriterad varje gång det kommer lite snö och man ska bromsa så känner man det där surrandet i pedalen och så tar inte bromsarna, knappast optimalt för kort bromssträcka, möjligtvis för att tant Berit 78 år ska kunna väja för trottoarkanten i en kurva. Usch, jag vill ha en röd knapp som det står OFF på, där man stänger av allt tjafs.

Nog om det;-). Detta med att ett hjul bromsas istället för en diffbroms tycker jag är helt galet. När man bromsar så blir bromsskivor och belägg varma, värme är effekt. Så när man kör lite hårdare och systemet ligger och bromsar ett hjul för att förflytta drivkraft dit är ju vansinne. Man bromsar ju bort effekten istället för att ta till vara på den!
No
5.161
Nockenwelle
Jag tycker nog att DSC är ett utmärkt system, men visst skall det vara urkopplingsbart. Och att värmen i bromsarna ställer till problem visas ju bland annat på X-serienbilarna. Vid avancerad körning i terräng kan dessa ABS-baserade "diffbromsar" bli så varma att systemet automatiskt kopplas ur, för att bromsförmågan inte skall gå förlorad.
Att se DSC som ett substitut för diffbroms är förledande. Systemen har olika användningsområden och i inget dera fallen kan man låta förarens omdöme stå tillbaka.
Eftersom det går utmärkt att kombinera DSC med diffbroms Tex M3E46 tycker jag det är svagt att det inte erbjuds på övriga 3:serien.

Som jag förstått det är det samma med E90, Kommer kanske på m3 e90 då.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Tomas
Med din 320 så har du väl en tjafsfri bil =)

Kanske sparivern har slått ut diffbromsen? Ett kretskort extra och lite kod är (samt en ny förkortning) billigare än transmissionsdetaljer.....

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
mageng>>
På 320'in finns inget tjafs, helt korrekt;-)
Men visst känns det lite fjolligt eller vad man ska kalla det. Kolla som på Porsche 997, tom. Agda 78 kan ju ge fullt i kurvan och bara styra emot och bakvagnen driftar perfekt genom hela böjen alá Walter Röhrl när elektroniken sköter det hela. Annat var det när Ruf kom med sin "Yellowbird", då var det full frihet för alla hästarna och man var tvungen att vara mycket duktig på bilkörning för att utnyttja effekten. Precis likadant med M3-E30. Men det är väl ett led i nån utveckling. Popstjärnan som just signat ett skivkontrakt vill kunna köra lika fort runt ringen med sin nyinköpta sportbil som M. Skomakare.

Men självklart är det ju pengarna som ligger bakom diffbromsens frånfälle på dom billigare bilarna. Undra vad VW/Audi menar med EDS (Elektronisk Diffbroms), är det så man benämner ett bromsande bromsok för att få låsverkan på diffen?
No
5.161
Nockenwelle
Man får väl ändå konstatera att antisladdsystem och ABS hör till de lösningar som verkar betyda väldigt mycket för säkerheten ute på våra vägar, så nog har systemen sitt berättigande (med råge). Men visst är det synd att det inte alltid går att koppla ur dem, eller att de tränger undan lösningar som diffbroms. Jag tycker också att det är lite fånigt av BMW att erbjuda ett M-paket till 3-serien för mellan 32000 och 42000 (beroende på motoralternativ) när det mest innehåller kosmetiska saker och knappt något som förhöjer köregenskaperna (förutom sportstolar, sportchassi, ratt och växelspaksknopp, som ändå kan väljas till separat för mycket mindre pengar). Ett M-paket borde innehålla saker som verkligen gör bilen sportigare att köra, gärna mer bananpassad. Alltså in med diffbroms i M-paketet, andra hjulvinklar, riktigt styvt chassi, osv. Skippa i stället kosmetiskt bjäfs som andra instegslister, Shadowline, annat innertak m m. Tyvärr är det väl kunderna som styr och de frågar mer efter kosmetik än riktigt vassa köregenskaper.
Coupén
Instämmer ang. M-paketet även på 130, är det lite 80-tal att sätta på "spoilers" och annan plast samt lite dekaler för att få ett "fräckare" utseende? Kanske attraherar en och annan 18-åring, men allvarligt talat M-sport borde handla om mer hästar och mer räjsing.
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Är DSC systemet i 130:an fullkomligt urkopplingsbart!?

//Bo

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.