|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter och räknar på komp på en M50B25 som ska sugtrimmas, skulle vilja ha hjälp med att kolla om jag har räknat rätt! Eller om nån som har mätt upp volymen i toppen med vätska kan tala om vad det blev. Har räknat fram volymen i toppen baserat på original komp. Så här har jag räknat iaf: 2494/6 = 415,63cc slagvolym/cyl. Kolven vänder 1,4mm under blockplan (mätt med skjutmått), plan kolvtopp, 84mm borr; (42x42 x pi x 1,4) / 1000 = 7,76cc i cylindern vid öd. Toppackningen: 85mm hål, 2mm tjock; (42,5x42,5 x pi x 2) / 1000 = 11,35cc. Original komp 10,5:1; 415,63 / (10,5-1) = 43,75cc totalt ovanför kolven vid öd. 43,75-7,76-11,35 = 24,64cc volym i toppen. Antar att allt stämmer och räknar vidare: Specen på motorn är tänkt så här: Borrad till 84,5mm, 328-vev med 84mm slag, 328 stakar, 135mm länga. M50B25 Vanos öd kolvar 84,5mm, alltså lika som ovan förutom diametern. Slaget ökar med 9mm, kolven kommer alltså 4,5mm högre, 5mm kortare stake à Koven vänder nu 1,9mm under blockplan. (Gamla veven hade 75mm slag, gamla stakarna 140mm långa) (42,25x42,25 x pi x 84) / 1000 = 471,07cc slagvolym/cyl. (42,25x42,25 x pi x 1,9) / 1000 = 10,66cc i cylindern vid öd. Volym i packningen 11,35cc, 24,64cc i toppen; (471,07+10,66+11,35+24,64) / (10,66+11,35+24,64) = 11,1 Nytt komp blir alltså 11,1:1 Any comments? | |
|
Låter bra, men kan du inte hitta en tunnare toppackning eller decka blocket & få upp kompet till 11,5-12 nånting? Borde gå med 98 oktan ändå... När du ändå håller på, menar jag. mvh fredde |
|
|
Tycker kompet känns farligt högt redan, men det kanske är jag som ä en kärring? Blir nog V-power sen, har köpt ett par kammar från US M3 3,2 som jag tänkte stoppa dit ihop med ett Jim Conforti trimchip för US M3. Blir ju lite högre tändning med chippet så hmm nja.... Det är 10,5:1 i US M3 och de rekommenderar 91+ jänkeoktan, tror att V-power ligger lite över 93 oktan PON, så kanske. Har haft lite funderingar på 1,8mm MLS och ARP-bult men det blir ju så in i h-e dyrt!!! |
|
|
Jag har en 1.2mm packning till salu billigt! En MLS. Kostar bara 1500kr. |
|
|
bmw-andreas: Ingen risk at det blir för högt komp då tror du? 86mm hål i den packningen va? Verkar bara vara 1,8mm som har 85mm hål? |
|
|
Trevligt! Beräkningarna ser ut att stämma. Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag har 12,5:1 i komp och kör på 98 oktan utan problem. _______ //Niklas |
|
|
Det var ju gött att ingen har sagt emot om beräkningarna än, vågar väl tro på att det är rätt då. Får väl ta och räkna lite på vad det blir med 1,2mm MLS... Känns som att det skulle kunna bli lite stabilare i blocket med en sån packning också? Sätter sig väl mindre än en orig kanske. Fast 12,5:1 vete fan om jag vågar mig på Vad är det för motor du kör med 12,5:1 koni? 320:n? |
|
|
Det är en S50. _______ //Niklas |
|
|
Tjena!! Ang. dina uträkningar så Om man räknar borr x slag blir det totalt 2492,5cc alltså 415,422cc per cyl. kanske inte mycket att orda om, menmen... Enligt mina uppgifter skall std-packning vara runt 1,7-1,8mm tjock monterad, antar att du kanske mätte tjockleken på även denna (lös) med skjutmåttet? om man räknar med detta i åtanke blir ju siffrorna lite anorlunda men slutresultatet snarlikt.... //Flaxis |
|
|
Tjena Flaxis! Får det till 2494cc hur jag än räknar, tror att du avrundar pi till 3,14 ?? 2,0mm tjock är min gamla packning som varit monterad, noga mätt med skjutmåttet, 1,8 är den definitivt inte. BMW anger ju 2mm i ETK, 2,3mm är den för planad topp och då rekommenderar de samtidigt att man planar 0,3mm. Då drar jag slutsatsen att måtten de anger är för monterad packning. Fan, du får inte skrämmas så där, beställde ju kolvarna igår!!! ;-) Men det blir plus i kanten ändå för att du räknade, var ju det jag ville. |
|
|
Koni: Du verkar ha mycket godsaker i din spis? Du har inte varit å bromsat den? Kanske berätta mer vad som är i? (Ursäkta markus om jag lånade tråden lite där) Mvh Uffe |
|
| Dom är 1.8mm monterade. 2mm lösa | |
|
Jo det stämmer nog, mätte just på den nya packningen som följde med sotsatsen. Den var 2mm (en Elring) Trodde att min gamla packning var "död" men den har nog gått isär lite. Konstigt hade det väl varit annars iofs, höll ju tätt... Får väl räkna med 1,8mm, kanske landar på 11,2 eller så i komp då, känns som att det blir rätt lagom, ska ju inte ha så värst tokvassa kammar heller. Man får tacka för supporten! |
|
|
Ursäkta offtopic. Wufee: Har inte bromsat den ännu men motorn ska i bromsbänk nu i vinter. Listan i grova drag. Block: Smidda Wössner kolvar, 12,5:1 i kompförhållande. Standard stakar som är lättade och polerade (Vi har Verdi på 3.2:an i rallycrossen och dom var så tunga så jag kör på original) Krysshonat block Honat till överdimension. Original vev, balanserad, polerad och lättad. Standard vev och ramlager 3.2:ans tråg och oljepump Topp: Just nu orörd men jag har en till som håller på att portas 304° kammar med 13,4mm lyft, specialritade av Highspeed racing Arrow Precision solida ventiltryckare Bortplockad Vanos Ställbara kamdrev Standard topplockspackning Standard ventiler med utflyttad anliggningsyta Hårdare ventilfjädrar. NGK DCPR9EVX Insug: Putsade spjällhus Schnitser grupp-A kolfiberinsug Volvos gröna R spridare Avgas: Supersprints rostfria extraktor och hemma byggt 3" med SBF kat. Motorstyrning: Haltech E6X inlött i en skrotad styrbox så att original kabelhärva går att använda. _______ //Niklas |
|
|
Vad tros förresten om ARP ihop med en standard packning? Gillar inte originalskruven, ser ut som leksaker på nåt vis... ARP måste väl kunna hjälpa även en vanlig packning att hålla tätt?? (För snål för att betala för en 1,8 MLS och för feg för 1,2mm a 1500:-...) |
|
| ingen fara me OT wuffee och koni, lika nyfiken på specen jag :-) | |
|
Fy tusan.. Tänkt att försöka köra ifrån Tiger? ;). Ska motorn sitta i projektbilen? Bör väl hamna runt 360 - 370hk eller? Ja den motorn hade tusan i mig varit mumma! Lyckatill och hoppas de går bra i bänken då. Mvh Uffe |
|
|
ARP hjälper bra. Vi har kört 1.8 bar med bara standard packning och ARP. |
|
|
Ok, låter ju fint. Lär ju hålla bra till min mopedmotor också då! |
|
|
Tjena Markus! visst är det där det diffar, att jag avrundade pi till 3,14... gällande packningstjockleken fick du ju svar av Bmwandreas... //Flaxis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.