|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Blir ju lite skrajj att det är toppackningen eller dåliga kolvringar"-Erki87... du köpte ju bilen trasig.. samt . du var ju med och gjore komp provet... så det kan väll inte vart någon överaskning att du måste riva motorn..? Måste fråga igen.. även om soppa pumpen är trasig.. så återstår fortfarande den dåliga kompritionen.. för del lär ju inte bli bättre komp för att det kommer soppa??? "Kan kanske detta levnadssätt vara orsaken till haveriet?" - syftar inte direkt på 318is när jag varvar ur 5:ans växel.. såvårt o tro att den orkar det... jag syftar på min andra bil.. sierra Cosworth /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Nu ska ni inte tro att strengbohm här på forumet har lurat mig... det ska ni inte tro. jag köpte bilen vetandes att det var det här felet. =) hehe. men men. ska kolla på bilen idag o se vad som kan göras... det regnade kraftigt helavägen hem från karlshamn när vi hämtade bilen så det kan mycket väl vara kondens eller fukt på kontakter osv. återkommer med vidare rapport ikväll. mvh Eric BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
Om du inte får liv i bränslepumpen så börja med att felsöka/byta ut bränslepumprelät innan du river ner något. Min gamla 320i-87 förbrukade ett par stycken sådana under sin livstid. |
|
|
Vi kollade om det kom någon soppa.. vilket det gjorde.. sedan börja vi kolla på batteriet.. som var sten dött.. efter ha bytt det så stoppa vi i tändstiften och vred på nyckeln.. Bilen starta! När bilen var igång tog vi bort olje på fyllnads locket... där kan man säga att det flåsa.. man kan lätt säga att det läkte komprition dit... en hel del.. vad kan det vara.. otäta ventiler?, dåliga kolvringar? eller är det "bara" topplockspakningen som är slut? - Sotnings sats är beställd samt bultar /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
gör olja ner i stifthålen mer än marginell skillnad i kompet så är troligen inte ringarna jättefräscha. otäta ventiler kan du testa när toppen är av. lägg den upp och ner utan kammarna i och häll i t-röd och se om det sjunker. häll gärna i i alla förbränningsrummen samtidigt så du ser ev. skillnader. så gjorde jag. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Eller häll i diesel istället så kostar det hälften så mycket som T-röd! | |
|
Hur många mil har bilen/motorn gått? Bottendelen brukar hålla minst dubbelt så länge som toppen. Om du skall behålla bilen skulle jag beställa fler delar än bara en sotningssats, nu när du ändå tänker riva toppen. Kolla gärna de hyrdraliska lyftarna. Kamkedja, spännare, vattenpumpen?? -finns fler delar att kolla. Det är alltid enklare att fixa och byta delar när man ändå har allt nerrivet. Kolla även alla slangar, såväl vakumslangar som bränsleslangar. Dessa brukar torspricka med åren. E |
|
|
japp tänkte börja med att lyfta toppen o se hur den ser ut. motorn går skitfint förutom det att den flåsar ifrån locket... det blir en total genomgång av motorn så att allt står rätt till. skönt att den går så man slipper ha en massa mardrömmar hehe. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
Sååå. toppen är nu lyft checkad och tillbaka satt igen. de små vatten hålen som går närmast cylindrarna var igentäpta. Det blåstes rent. Kylarvattnet såg förjävligt ut verkligen. Oljan var kolsvart. Ventilerna verkade täta. Packningen såg inte skjuten ut Fast den flåsar fortfarande från oljepåfyllnads locket. Blir nog till att plocka ner motorn i molekyler och renovera den helt. men nu kommer frågorna: Motorn går skitfint förutom med vevhusventilationen. Tror ni den går igenom besiktningen så? tänkte på avgasvärden osv. tror ni det är någon fara att köra med bilen i några månader? killen innan mig gjorde ju trots allt det. mvh Eric BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
här är lite bilder från när vi skruvade på bilen: [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk så säg till om ni ser något dumt. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
[IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk så nu funkar det nog :P BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.