AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.927

318is motor problem!

Sida 1 av 2
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Köpte min 318is -90 i kalskrona nydligen.. kolla in allt.. allt funka fin fint.. oljan var bra, vettennivå bra i kylare etc. körde hem bilen till e-tuna (50-55 mil) gick fin fint. skulle starta bilen dagen efter.. motorn går runt men tänder inte.. lät hel mysko.

Gjorde nyss ett komp test
1. 4,6 bar
2. 9.0 bar
3. 4.0 bar
4. 5,0 bar

.. inge bradet där, kan man ju säga.. då är frågan. Vad är felet? kolvringarna?..

Bilen gick klockrent när jag sist parkera bilen. Ingen olja har gått åt (fortfarande fin desutom) vattnet har samma nivå.

ja, vart börjar man?

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
troligen körd toppackning mellan cylindrarna låter mest troligt iom. att du har så dåliga värden på kompressionen

___
Mvh
Patrik N.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Förlåt om jag sabbar din tråd din tråd, men jag blev lite nyfiken.. Är den röd och reg-nummer FSM*** ?? I såna fall stod den granne med min E28 i garaget hemma. Var själv lite sugen på att köpa den.
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
ja, jag tror det är det reg.nr... men jag vet inte vad förre gägaren har gjort med bilen... bilen är ju inte direkt servad... samt lagad på äckmäck vis om du förstår..(Ex.avgassytemet är upphängt med ståltråd(grov) och slang klämma) så det är lite jobb med den.. men den gick bra..

till baka till ämnet.. kan det vara kolvringarna som har gått... eller skulle det inte gå alls?

/Strengbohm
Free your mind, E30

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
testa att hälla i lite olja i tändstiftshålet, är det kolvringarna så brukar det ge lite jämnare/bättre kompvärden.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Jag gjorde som du sa.. hälde lite olja i tändstifthålet. Gjorde nytt komp. prov.. det blev betydligt bättre komp..
tex. 1:an hade 4,6 bar.. nu 11 bar

vad gör jag nu.. river motorn?

/Strengbohm
Free your mind, E30

Har du gnista från samtliga stift?
Kommer det fram soppa hela vägen?

Riv inget förrän du vet säkert att du inte behöver är mitt tips.

/Anton
parolof
"Har du gnista från samtliga stift?
Kommer det fram soppa hela vägen?" vad har det med kompprov av göra??

Låter mycket riktigt som att kolvringarna inte tätar
Hälge
Kan kanske detta levnadssätt vara orsaken till haveriet?
"Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel"

Hur körde du egentligen hem med bilen ? som en formel 1 ;-)
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Eftersom bilen gick bra när du körde hem den, så ska den ju kunna starta! Så jag tycker att du först ska kolla så att soppan kommer fram till samtliga spridare, samt att det är gnista på stiften.
Kolvringarna kan ju naturligtvis vara dåliga, men dom blir inte så dåliga över en natt!
parolof: Trådstartaren skriver att motorn går runt men inte tänder.

/Anton
parolof
det stämmer, ursäkta. Jag stirrade mej blind på kompressionen, eller brist på;-)
Visa användare
56
erki87
318is -90

hejsan...

jag har köpt bilen det handlar om.

vi kollade stiften igår och det var mycket bra gnista på samtliga stift.
och dom hade en fin gyllenbrun färg.
ska kolla soppan nån dag.

en bilmek sa att kolvringarna ibland kan sätta sig och han tyckte att vi skulle "skölja" motorn med diesel o byta oljan... ligger det någonting i vad han säger?

mvh Eric

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den...
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
hör du nåt från bränslepumpen ö.h.t?

min gick dunderfint i flera varv på anderstorp, in i depå för att kyla, pumpen tvärdöd!
lyft på baksätet och lyssna!

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Visa användare
56
erki87
318is -90

hmm bränslepumpen låter fint. men ska kolla det med.

vad tror ni om att skölja motorn med diesel som den där bilmeken jag prata med sa?
Alså hälla in diesel genom tändstiften och släppa ut oljan under så att kolvringarna släpper?
han sa att om man körde långt o sedan bara stängde av så kunde kolvringarna fastna.

//eric
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
När du köpte bilen stog den o gick på tomgång då?
Annars är det så att man alltid ska låta motorn knalla på tomgång nån minut efter lång/hård körning.Men den borde ju starta nu när oljan tätar.

Mvh/Micke

Visa användare
56
erki87
318is -90

killen jag köpte bilen av och jag var nere i karlshamn och hämta den (bor i Eskilstuna) vi sa innan att vi ville ha den kall när vi kom... men det hade gått hål i ett däck så dom var tvugna att åka o laga det. så den var ljummen när vi kom dit.
Men efter mycket om o men köpte vi den ändå i och med att vi åkt så långt.

jag har en 320 och när man vrider om nyckeln låter det som en pump går igång... borde det inte göra det på is:en också?
kanske är soppa pumpen som är pajj som gör att den inte startar för stiften var snustorra när vi tog ur dom.

mvh Eric

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
japp, pumpen låter lite när man skickar på tändningen!

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
erki87, det ska surra bzz på alla elektriskt driva bränslepumpar, tyvärr har min slutat låta då tändningen slås på (min 323a), vet ej varför?
Visa användare
56
erki87
318is -90

Blir ju lite skrajj att det är toppackningen eller dåliga kolvringar... kul o plocka ner motorn i molekyler det första man gör... :| men men.

håller på att flytta så jag har inte riktigt tid att felsöka på allvar...

men jag tror det kan ha hänt nått med bensinpumpen då när vi plockade dän stiften var dom snustorra (efter att han kört en bra stund på starten) och gyllenbruna...

hör av mig o rapporterar hur det går. =)

E
1.156
E
320 ci cab -04
Bränslepumpen är ett vanligt problem. Har själv haft det problemet. Lite kondens på fel ställe kan pumpen lägga av. Har varit med om det när jag tvättat lite för ambigöst undertill.

Bort med baksätet och allt annat skit så att du kan se pumpen. Kolla med ampermetern att pumpen får ström. Knacka lätt på pumpen med skruvmejslen och försök sen starta. Låter pumpen? Testa även att dra ut sladden och sätt dit den igen.

OM Ja

ta bort ingående bensinslag till motorn rikta den nedåt - försök starta. Kommer det soppa? Kan även vara stopp i filter osv.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.