AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.441

precis fått tillbaks bilen från rostgarantin

Sida 1 av 2
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej jag hämtade bmwn från plåtverkstan igår och konstaterade att det blev bra lack med i stort sett inga nyansskillnader...mindre nöjd med att få betala för ett nytt kofferthantag när det gamla PÅSTODS INTE PASSA TILL DEN NYA LUCKAN,jag tycker att det inte ska drabba kunden om dom gjort en förändring.
Fick vattenpumpen och oljan bytt som bestämmdes när jag lämnade in bilen det skulle gå på 3000:- + - någon krona, väl framme vid disken säger han 5220 kr med rabatt, det hade blivit dyrare för något dom bytt utan att fråga det var ju säkert jättebra men han kunde inte heller riktigt säga exakt vad som var bytt men att det inte var bra att köra med det påstådda felet...så där stod jag med 3000:- jag betalade det och killen sa att han skulle kolla med verkstan å se vad dom kunde göra...förövrigt efter bytet så kan man inte stänga koffertluckan utan ta i så de smäller och njurarna sitter löst när man öppnar huven så lossnar halvt ena njuren så man kan ju va mindre nöjd men iaf nu är det slut på gnället///TREVLIG HELG!!!
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Det känns som du har blivit illa behandlad!
Antingen ringer du PLUS(hehe) eller så står du på dig o inte betalar ett öre mer än 3k, plus att bilen ska kännas som förut, förutom rosten då;)

Var någonstans hände detta?

// Ronelov
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är det en MRF-ansluten verkstad ska dem ringa och ta ställning till det hur dem ska göra om priset inte blir det avtalade. Tror att de bör ringa om prisavvikelsen är >15 % på förutbestämda priset.

Tycker det låter riktigt dyrt att betala 5200 för v-pump och oljebyte, man vill ju veta vad exakt som har gått fel, eller om verkstaden har haft sönder nått och sen åtgärdat det samt debiterat?

Du ska kräva svar på tal. Var bestämd men trevlig, dem kan ju lika gärna ha bytt någonting som varit dåligt, t.ex. remskivor, rem, termostathus, kyarslangar, expansionkärl, kylare eller liknande. Men då ska det stå specifierat i kvittot, som kunden har rätt att begära.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Acceptera inte dettta utan reklamera skriftligt till chefen för verkstaden. Bed om ett skriftligt svar och motivering varför. Lämna tillbaka bilen omgående och vägra ta emot bilen då den inte är i skick som när du lämnade den. för åtgärd och ge dom en chans att bättra sig.
Lycka till!
Asken
Hälge
Nick 3: Du har blivit "Totalblåst" av värsta sortens skojare. Det är rent av kriminellt att ta betalt för arbeten/åtgärder som ej finns specifierade i detalj på fakturan. Tag omg kontakt med konsumentombudsmannen i din kommun så får du vägledning.

Det finns även lagstadgade regler för när verkstaden först måste kontakta kunden ang ev, prisökning på arbete/delar. Tror det gäller vid en ökning på 10% av delar eller arb.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som Hälge säger kan man göra extraarbeten som MAXIMALT ökar priset med 10%, de kan alltså "tvinga" dig betala 10% mer än överenskommet pris utan att kontakta dig, mao absolut inga 5200:-!

Mvh
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! nu har jag iaf rättat till alla missar som dom gjorde. Med justering av låset till koffert luckan satte dit njurarna i ordning för dom var helt lösa och till och med justerat huven samt vindrutespolningen, nu funderar man så här kollar den här märkesverkstaden aldrig bilarna innan dom lämnar dom till kunden.såhär är då läget nu jag betalade 3000:- när jag hämtade bilen och inget mer, han som lämnade ut bilen förövrigt delägare i firman sa att han skulle kolla upp med övriga vad dom kunde göra.
Sedan dess har jag då inte hört av dom något, men skulle det nu dimpa ner en faktura så blir de väl konsumentombudsmannen.
hade även fundering på att ringa BMW-Sverige och höra vad dom tror om detta...
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! nu j*lar är måttet rågat fick en räkning från bmw-stället som skulle fixa bilen, det skulle ju totalt bli 3000:- men blev helt plötsligt 5220:- + 689kr för ett nytt koffert handtag eftersom det inte påstods passa när dom monterade på nya koffertluckan...
Men för rättvisans skull monterade jag lös det nya och satte dit det gamla som dom hade skickat med och det passade ju visst...så alltså nu funderar man ska man ringa dit IGEN eller ringa BMW huvudkontor eller konsumentombudsmannen först????
///MVH
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vilken verkstad gäller det?

//Player
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Oj vad osmidiga dom var på din verkstad ! Kan du inte berätta vilken verkstad du lämnat bilen till.
Hälge
Nick3: Tror att du angriper problemet med verkstan's fiffel på fel sätt. Börja med att åka dit och be dem vänligt att förklara varför de överhuvudtaget bytte ut kofferthandtaget mot ett nytt? Visa dem att du själv fick dit det gamla utan problem.

Sedan ber du dem om en skiftlig specifikation på samtliga extrakostnader. (med avdrag för bl.a kofferthandtaget)

Erbjud dem 500:- för alla ev, merkostnader, mot löfte om att de slipper polisanmälan samt prick hos ARN.
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej igen nu har det hänt lite sen sist, jag ringde upp verkstan bmw i lule alltså.
Förklarade för dom igen att jag inte var villig att betala kofferthandtaget och den där extra sträckaren som det påstods läka vid (totalt2200kr utöver vad som sagts från början) då sa han igen om att man kunde dela upp betalningen, jag menade då att det inte var de som var grejen att det satt i pengar (fast än de är juletider) utan principen i sig att dom monterar dit grejer utan att säga till och sen ta betalt för det.Han säger då att det blev ju lite olyckligt och att det inte går att göra så mycket åt.
Då ringde jag upp konsument-rådgivningen och fick där svart på vitt och fick då rådet att ringa upp dom igen och återberätta allt som k-o, sa.
Sagt och gjort ringde jag upp och sa att om det överstiger över 15% från ursprungspriset så ska man inte behöva betala, jag var lugn och sansad hela tiden men nu kommer det bästa då säger han. Citat
-Jaha betala 450:- imorgon MEN DÅ VET VI JU VART SKÅPET SKA STÅ NÄSTA GÅNG DU LÄMNAR IN BILEN. Jag sa då bara att det är ni som gjort fel från början. då ringer han upp en stund senare och säger att dom har kvar gamla grejerna och att om jag inte tänkt betala så måste jag komma tillbaks så får dom byta till gamla sträckarn...Lite utpressning jag har då inte bestämmt mig ännu iaf så ringde jag upp Bmwgroup-sverige och berättade hela historien otrvligt bemötande mm.och menade att så vinner dom inga kunder han höll ju med och lovade att ringa och prata med dom...Jag far då inte tillbaka dit i första taget och hela bekantskapskretsen som kör Bmw vet om den här historien och det är rätt så många de så dom lär ju tappa fler kunder...
MVH///
er
192
erik83
318i -92
Nick3: har haft liknande problem som du,fast på min bil gjorde dom ingenting utan den stod bara på parkeringen i en månad å varje gång jag va där å fråga vad problemet var så kom han bara med ursäkter,till slut så tappa jag tålamodet å gick dit å sa att jag ville veta exakt vad problemet var och när dom skulle fixa de. då sa han att om de inte passade så kunde jag ta bilen därifrån! de gjorde jag också och jag lämnar aldrig in bilen där igen å inte dom jag känner heller.!

Hälge
En seriös BMW verkstad återmonterar ej tidigare demonterade skrotade delar.
Vet nu ej vad det är för sträckare den handlar om? är det tex, till kamremmen ? i så fall är det ren katastrof om de återmonterar den.

Vad är detta för en slags "Tomteverkstad" du anlitat?

Dessutom fick du ju själv fixa till kofferthandtaget, lösa njurar, spolning,mm. Har du dragit av för allt detta ditt egna arbete. (eller jobbar du gratis åt dem)
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! igen alla, tack för alla svar.
Man verkar ju inte vara själv med otrevliga Bmw-verkstäder man funderar vad dom egentligen vinner på det.
Jag förstår erik83 att du tappade tålamodet efter en månad jag tappade tålamodet när min bil varit borta i 2veckor när jag från början hörde att de skulle ta 1vecka...Som svar till Hälge kan jag säga att sträckaren var något dom upptäckte vid vattenpumpsbytet det läkte tydligen olja vid denna sträckare???det är kamkedja på den så där tror jag då inte att det var...
Allt jag fick rätta till hemma har jag inte bråkat så mycket om...
för övrigt är det inte klart än tänkte höra med ARN om det nu är värt det :/
Hörde av en jobbarkompis vars polare lämnat in sin M3 tror det var en 98:a iaf lämnade han in den på denna verkstad på en vanlig service+ngt mer efter ett par dagar ringer dom och säger att bilen är färdig, han får då skjuts dit av en bekant och innan man kommer till denna verkstad så är det en väldigt stor parkering runt en islada dom kör förbi där så ser dom då en bil som står och snurrar runt och ritar ringar på parkeringen och han känner ju genast igen bilen för det är ju hans bil som står å ritar ringarna.
dom tar upp jakten efter m3:an som sedan svänger in på bmw-verkstan ut kliver då en anställd från verkstan killen som äger bilen springer fram och undrar vad f*n han håller på med sen går han in och kräver att dom köper bilen av han men dom försöker ju förstås prata sig ur situationen men efter lite processerande köper dom bilen +40000:- över marknadsvärdet så nu har man -oändligt förtroende för denna verkstad!
känner till ett par incidenter till från den här verkstan men jag orkar inte dra upp alla...
///MVH
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
VA!!!! Jag blir helt stum när jag läser detta. Kännde hur adrenalinet steg och jag såg framför mig att jag gav killen en rak höger så näsan försvan in i huvudet på honom.
Fy fan va svinigt. Men riktigt fin att få 40k extra att handla ny M3 för...

Detta är nog tyvärr inte helt ovanligt. Har du en fräck bil så kan du nästan räkna med att du har den redigt testad när du hämtar den. Vet ju att Mercedes Malmö testar alla sina kundbilar både på tvären och längden och om det går även på höjden över farthinder...
Synd att han fick se de bara, eller tur kasnke...

Hälge
Nick3: Vilka "sagor" du kommer dragandes med...jag tror inte för en sek på att verkstaden bet dessa pengar. Tror du vi är helt pantade här på forumet ?
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Hälge

Varför är det så otroligt? Vad tror du händer om han driver denna händelse, (Det vårdslösa körandet utanför parkeringen), vidare. Skadeståndet stannar nog inte på 40t kr då.
Ni
221
Nick3
318i-91
Tja! jag berättar bara vad jag hört och säger bara som sköll12 skadeståndet stannar nog inte på den summan.
Jag skulle inte ha nöjt mig med bara ett tillbaka köp av bilen så den där extra summan var nog bara bra för firman som redan då hade så dåliga rykten,,,.
Ni
221
Nick3
318i-91
Tja! jag berättar bara vad jag hört och säger bara som sköll12 skadeståndet stannar nog inte på den summan.
Jag skulle inte ha nöjt mig med bara ett tillbaka köp av bilen så den där extra summan var nog bara bra för firman som redan då hade så dåliga rykten,,,.
Tr
43
TrippleT
320D -01
Känner igen mönstret. Ha blivit behandlat av denna firma ungeär likvärdigt (blandannat fått upp mitt pris från 600 till 2000 bara sådär). Är så jäkla less på dom så jag åker med förtvivlan 10 mil enkel tur söderut om jag behöver service från aukt. BMW firma. Förmodar att många andra här i trakterna gör samma sak. Är nog en tidsfråga innan de får spika igen... Är de kvar länge till kommer jag pga detta byta märke på bil. Trist... =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.