|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har uteslutande handlat BMW originaldelar till mina 2 senaste bilar, båda 518i E28, just för att det har varit billigare än vad t.ex. mekonomen tar för sina prylar. Detta är vad jag har handlat: Alla priser från BMW har BMWCS rabatten på 10% inräknade och alla mekonomens priser är deras internet priser som är lägre än deras butikspriser. Slavcylinder (21521116300): BMW: 580 kr Mekis: 578 kr Fläktrem (12311268675): BMW: 67.50 kr Mekis: 73 kr GasWire (35411154821): BMW: 229 kr Mekis: 254 kr Kylarlock (17114379047): BMW: 71 kr Mekis: 69 kr Ventilkåpspackning (11121734276): BMW: 121.5 kr Mekis: 125 kr Tänk på att mekonomen lägger på en liten avgift när man köper grejerna över disk, så det blir dyrare än BMWCS priser. Jag förstår inte hur de kan sälja piratdelar (även om de kommer från samma produktionsserie som originaldelar) dyrare eller till samma pris som originaldelar. Hur många handlar blindt av Mekis i tron att det är billigare "originaldelar"? ___ Läs begagnatguiden! Länk | |
| Mekonomen har alltid varit dyra i sina priser. Jag handlar gärna av BMW direkt, men även på MECA där jag får samma rabatt som de anställda får d.v.s cirka 30%. | |
| Det enda som är värt att handla på Mekonomen är bilvårdsprodukter och liknande. INTE reservdelar... | |
|
Mekonomen = Skämt ------ Länk |
|
| Ingen direkt kvalite som håller men visst kan man hitta saker som är bra där oxå, biligare är det i alla fall. | |
| Handlar allt på Mekonomen! har slutat handla på Bmw för Länge sen! om det inte är special delar då blir det självklart Bmw! Gillar servicen på Mekonomen o bra priser. MVH Micke | |
|
Jag handlar gärna på mekonomen, bra service även om priserna kanske inte är så direkt jättebra. Dessutom finns det väl föer Mekonomen än BMW-återförsäljare? Större chans att man har en in på knuten ... |
|
|
I din jämförelse har du dragit av 10% på bmws priser? Rabatt går att få på Mekonomen också, jag tar oftast reda på priset på bmw och är det inte billigare på mekis efter min rabatt så fixar dom det i kassan, oftast. |
|
|
Jag har Mekonomen rakt över gatan 25m från min parkering så jag brukar handla där. Brukar be dom beställa hem BMW orginal delar om det är något jag ska ha.. det enda extra är frakten som jag får stå för.. 328 [Avställd]: Länk 318: Länk /Daniel |
|
| Det händer mig nån gång. Bekvämt att beställa på nätet, hämta nästa dag. Gjorde det för första gången med några slitagedelar till 850an. | |
|
För min del är valet enkelt... jag köper BMW originaldelar om det inte är stor skillnad i pris. Varför man skulle köpa originaldelar, via annan detaljhandlare än märkeshandlaren har jag svårt att förstå. Att jag har dragit av 10% på BMW:s priser är för att alla som är med i BMWCS har 10% rabatt hos BMW. Men även mekonomens priser är rabatterade, köper du sakerna över disk så tillkommer ett litet påslag jämfört med priserna över nätet. Sedan ska väl piratdelar vara billigare än original... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge, du har fått begreppet "originaldel" om bakfoten. Sedan 2004 klassas delar som tillverkas till 100% enligt biltillverkarnas specifikation som Originaldel. Exempel på tillverkare av originaldelar: Brembo, Sachs, MANN, ATE, SKF med flera. Dessa levererar dels till biltillverkarna och dels till eftermarknaden (Mekonomen, Autoexperten och Meca exempelvis). En piratdel är en del där tillverkaren inte anges, exempelvis vissa av delarna som säljs av Biltema. Här vet man inte vem som tillverkat delarna och ej heller om de uppfyller gruppundantaget för originaldelar. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Madmax05 vad menar du "Ingen direkt kvalite som håller men visst kan man hitta saker som är bra där oxå, biligare är det i alla fall." kanske något borttaget inlägg innan eller?? Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Är inte torkarblad till E60 svindyra på Mekonomen jämfört med BMW? Har jag fel? | |
|
Daniel.F..; Forstod inte din fråga, men med mitt inlägg menade att delar på Mekanomen självklart skiljer sig i kvalite o priser till skillnad från andra märken som är dyrare, köpte själv spindelled till min E36 men när det blir dags för nåt del till den nya bilen så väljer jag självklart mer erkänd märke o slitstarkare del.. |
|
|
Kalle: jag visste inte, att man ändrat definitionen för vad som är en original-del. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Finns ju många andra ställen än Mekonomen och BMW att handla från.. | |
|
madmax05: delarna kommer ju från samma fabrik som original! ex bmw logan är bort slipad på mekonemen länkarmen men inte på samma länkarm i bmw original butiken! Länk Mvh Danne |
|
| Daniel.F.. det kände jag till men jämförde till exempel delar från Sparco, Brembo o andra.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kalle: har för mig att det var redan Oktober 2003 som alla delar oavsett tillverkare men som är tillverkade enligt biltillverkarens specar eller bättre som heter originaldel oavsett var du köper den. Var en helsida med lagtext på Mecas reklamblad när dom tog över vårt Reservdelscenter i Kumla (då ägaren pga pension sålde sin alldeles utmärkta reserdelsbutik som jag handlat sedan jag var 14 och jobbade som Bilmek tvärs över gatan (VW) en instution som gick i graven) man börja bli gammal mao. ///MVH Hasso Länk |
| Beror ju på vad man köper, just Mekonomen har jag inget till övers för men på Autoparts här i Umeå så kan man lätt komma undan med hälften i pengar på vissa delar tex stötdämpare. På BMW handlar jag endast lister och sånt som man måste handla på BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.