|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... och tittar vi på var och hur elboxarna sitter monterade så inte kan man komma åt nått chip med 150 BAR / 80 grader. Både min gamla E28 samt V12:an ..... = på med avferttning samt spola hejvilt med högtrycket. No problems ... förutom i tändstiftshålen men har man gett dem en dusch där med tryckluften så är det bara att starta och köra. Med "säger sig självt" menar jag att tänk om det på marknaden skulle sprida sig nått rykte att en BMW med ett nypris på nästan miljonen inte skulle tåla vatten under huven ... ??? Nej jag vidhåller: ingen originalmonterad styrbox kan lägga av pga en motortvätt ..... förutsatt att man inte spolat så mycket att nivån nått boxen och den flyter ikring i vattnet. MVH /// Paap R |
|
och vem har nämnt någon styrbox? inte jag, faktum kvarstår, bilen slutade att fungera vi motortvätten med tidigare nämda delar som blivit bytta/skadade! men nu slutar vi denna diskussionen här innan det blir dumt! Ha det så gott alla BMW människor! Hellre olycklig i en BMW än olycklig i en Volvo |
|
Paap Reeder |
?? MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Tror det rör sig om ett s k "strutsinlägg"... För övrigt har jag motortvättat min M62 utan några som helst problem efteråt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Tycker det blivit en otrevlig diskussion, om man kan tvätta en motor eller ej, för att klargöra allt ovan och sedan avsluta denna delen av diskussionen, SJÄLVKLART GÅR DET ATT TVÄTTA MOTORERNA PÅ BMW, men det kan ju givetvis finnas undantag, har iallafall fått tillbaks bilen från verkstan, det visade sig vara luftmassemätaren som visade en TYDLIG fuktskada, bilen går nu perfekt med en nyinstallerad luftmassemätare! 4000:- fattigare! MEN GLAD ÄNDÅ! FÖRRESTEN, Vad är ett strutsinlägg?? Hellre olycklig i en BMW än olycklig i en Volvo |
|
|
Hej igen, en liten fortsättning på ovanstående bekymmer, bilen gick rätt bra i 2 dagar men sedan började den bluddra igen, bytte då gasspjällspotensiometern som "MD" ovan tipsade om, bilen gick omedelbart som den gick innan motortvätten, nu tror jag att problemet har fått en slutgiltig lösning! Mvh Peter:) Hellre olycklig i en BMW än olycklig i en Volvo |
|
| Tjena,kan försöka hjälpa dig lite,jobbar själv i mercedes som rekondare men äger en bmw 740 -99.:)).tvättade faktiskt motorn idag på jobet och hade samma problem som dig t om värre,bilen startade ..o lät förjävlig samt att den slockande efter ca 7 sek..bad polarna från mek sidan hjälpa..de öppnade tänspolarna blåste länge i rören,samt alla kontakter,luftmassemätaren,tändspolekontakterna...Obs öpnna inte tändsiften förräns du blåst bort allt vatten först..efter ca 2 timmar så funkade bilen perfekt..trodde först att det var tomgångsmotorn..så det enda du ska ha just nu är mycket tålamod och en jävla bra tryck i luftslangen Mvh Joel | |
| heeh såg inte att det var 2 sidor..men jaja du har fått en lösning (tumme upp) | |
|
740V8, skönt att problemet är löst! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Du kan kräva ersättning av klåparen som hade sönder din bil. Han har åtagit sig ett jobb att lackbehandla din bil, om han sedan på eget bevåg dränker motorn med vatten så det pajar grejer så är det 100% hans problem. Du ska inte bråka om det utan gå direkt till konsumentverket/ombudsmannen , förklarar läget och be dom hjälpa dig. Han förlorar solklart. Dock kan han fortsätta skita i att står för det han gjort och då är det värsta som händer att han hamnar på Konsumentverkets svarta lista. Vi motortvättar över 500 bilar per år i jobbet och det är ovanligt med problem. Jag har dock varit med om en Skoda -06/-07 där tre av fyra tändspolar gick åt pipan pga det. Där bytte Skoda ut dem på garanti. Snyggt! Jag tycker du ska sätta åt den fan i alla fall. Varför ska han komma undan och du betala för vad han orsakat? |
|
| Funatic: Du kan kolla datumen på inläggen i tråden.......;) | |
|
Om man studerar helheten av tråden så är det väl enklast om proffs på bilvård skötte det, proffs på däck skötte det så kan alla leva i välstånd. Å andra sidan så behöver ju BMWverkstäder också omsättning för så bra bilar går inte sönder om man sköter de med regelbunden förebyggande vård. Mvh Asken |
|
|
Hej, efter en motortvätt pga en frusen vevhusventilation slutade mina xenon halvljus fungera. Är det någon som har ngt tips på vad det kan vara? 320i´e46 04 tacksam för svar |
|
|
Om man nu vill motortvätta e38:an så rekommenderar jag att man använder så lite rinnande vatten som möjligt, helst en fuktig trasa så långt det går. Är man bara noggrann så blir det minst lika rent på det sättet (kanske tar lite längre tid men men). Innan jag visste att e38:orna var så känsliga mot vatten i motorrummet körde jag motortvätt på samma sätt som utsidan av bilen (med andra ord shampoo, svamp och vattenslang) och det slutade sådär. 5-6 cylindrar fungerade men efter uttorkning av stiftbrunnarna fungerade den igen. Däremot la varvräknaren av och fungerade inte till och från i över 1 år. Nu har den fungerat felfritt i 2 år men jag kommer i alla fall aldrig att använda rinnande vatten innanför motorhuven igen i alla fall :) |
|
|
Japp körde motor tvätt första året och dagen efter började få alla slags felmedelanden om motoroljan tordas inte köra den pga av medelanden så vi boxerade den till bmw dom skulle kolla på den när dom hann den stod där i 2veckor när dom tog in den så hittade dom inget fel ,ska alldrig motortvätta min bmw nått mer . det blev nån givare så fick frispel . |
|
|
Hej. Kul att höra att du entligen fick ordning på din bil! Vill bara komma med lite syn punkter och egna erfarenheter. Jag jobbar personligen som bilrecondare på ett av svergies större recond bolag. jag jobbar dagligen med BMW-bilar av olika årsomdeller samt bensin och disel då en bmw återförsäljare är en av våra största kunder. Detta är alltså egna erfarenheter och jag kan inte lämna några som helst garantier för detta jag skriver! Men när det gäller bmw och motortävtter så är det extremt sällan det blir några som helst problem efter en motortvätt och då passerar det ungefär 2500 bilar i året i våran recond hall. När jag/vi gör en motortvätt går det oftas till på detta sätt! Bilen skall vara kall/ljummen detta bör man inte göra på en bil där motorn är varm! Avfettning sprutas över plast kåpor och dylikt man försöker att att undvika direkta el komponeter så som abs-enheter m.m sedan efter man låtit avfettningen värka så spolar jag/vi med högtrycks tvätt som håller ungefär 100Bar´s-tryck samt ett avstånd på 2 meter. efterman spolat ur avfettningen så används en vanlig bilsvamp och bilshampo för att man ska kunna svampa plastkåpor samt huv delen och andra delar i motorummet! efter detta spolas motor rummet ur en gång till! sen tar man ett vanligt sämskin och torkar upp så mycket vatten man kan. Efter detta så använder jag mig av vanlig tryckluft för att blåsa bort vatten man inte fått upp med sämskin. Sedan varmkör man motorn för att vatten som finns kvar skall ånga bort. Detta är alltså så jag går tillväga för att göra en motortvätt och då är det som jag skrev tidigare i inlägget extremt sällan det blir några som helst problem. Men det finns alltid en viss risk poteniall att något kan hända! Detta är alltså bara ett råd från någon som sysslat med detta i många år! inga garantier finns vid en motortvätt, om man inte lämnar in det på en seriös firma för då ska försäkringar gå in och täcka eventuella skador som uppkommer vid motortvätt!. ber om ursäkt för eventuella felstavningar samt dåliga meningsbygnader då jag har dyselexi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.