AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.963

Hur uppstod ordet Beemer`?

Sida 2 av 2
Här är en till som lägger sin röst på "Bimmer". Vet att det finns trådar här på forumet om detta ämne, kan söka mer imorrn när jag sitter på skolan och har mindre vettiga saker för mig att göra.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Något ord som är slang kan man ju inte fastställa riktigt kan man?

Ursäka liknelsen men ordet "balle" betyder stuss, bakdel, stjärt enligt malmö/skånsk slang medans det är en annan benämning på mansgenitalien i Stockholm. Min skånska vän står fast och menar att han har rätt och jag menar att jag har rätt, men egentligen har vi både rätt för vi kommer ju inte från samma stad..

Tror det är lite upp till var och en att tolka bimmer/beemer/bimmer hur dem vill, det finns väl inte skrivet i nått akademiskt lexikon heller. Då är det en tolkningsfråga, har jag helt fel?
Ordet måste ha ett sin preveniens från en plats. Kan inte ha uppkommit på flera ställer samtidigt med olika innebörd. Det avgör frågan i fråga. Ett är endast det rätta- om ordet inte uppkommit på två skilda ställen oberoende av varandra.

BMdoubleU
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Och varför kan det inte ha uppkommit på flera ställen samtidigt? Klart den kan ha gjort det, dialektalt kan man ha ändrat lite på ordet.

En annan femma vad de renodlade entusiasterna säger, hur många är det som är det av engelsktalande länders invånare? De säger väl vad de tycker låter lämpligast/lättast/finast i deras öron. Tror de skiter fullkomligt i vad några nissar har bestämt ordets innebörd till om det inte rör sig om akademiker.
Hur stor är sannolikheten i dagens extremt globaliserade och internationaliserade samhälle ett ett ord som beamer uppkommer på två ställen samtidigt oberoende av varandra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.