AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.674

Är jag sjuk - jag åtgärdar allt på bilen? :-)

Sida 1 av 2
Måste bara skriva av mig...

Jag tror jag har blivit sjuk, eller ja knäpp åtminstone:-)

Började så smått i våras med att åtgärda ALLA brister jag visste om på bilen, nu när det mesta e klart sitter jag o funderar varje dag vad mer jag kan byta på bilen...

Till våren blir det bytte av vattenpump,termostat,oljetrågspackning,motorfästen,växellådsfästen(har redan köpt allt detta, förutom ny fönsterhissknappar bak samt ny elrollo motor) o kanske nåt mer om "Perre" på Bil & Motorteknik hittar nåt mer..

Har redan bestämt mig att de blir nya originaldämapare runt om inkl fjädrar,fjäderbenslagringar som övriga monteringsdetaljer efter nästa säsong...senast.

Idag fick jag ett ryck o beställde ett 19" reserv däck bara för att om jag ev får punka så skall resevdäcket "matcha" de övriga fälgarna...Original fälgarna skall renoveras i vår o skos med nya däck har jag tänkt...

Detta kommer inte sluta bra...Blir ju fattig som en kyrkråtta...
Nån som har tips på medicin?:-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Efexor depot 75mg. nya bibeln på nätet Länk :) Kombinerat med BMW original putsduk för plånbokens innandöme. Som oss psykfalle mellan säger, bättre sent än aldrig:)*lånatr citat*
Mvh
Asken
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Skulle aldrig kosta på en gammal bil en massa pengar, du får inte mer för den iaf !!!!!! ska du behålla den LÄNGE så kanske men nää!!!!
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Dawwe: Gott att höra! Helt rätt..

pimpen: varför inte?? Det är just det som skiljer oss entusiaster från andra.. Gammal bil, ja visst är det det. Just det som gör den så rolig att kosta på och göra precis så fin som den är värd att vara.

Sen att M5 E34 har den bästa och mest äkta BMW M (i alla fall av 5-serien)känslan gör ju inte saken sämre.. Du borde köpa dig en och förstå vad vi pratar om! Och inte för att "leka med" utan för att vårda entusiastiskt och njuta av ;)
Vem uppgraderar sin bil för andra? Inte jag i alla fall, den kommer aldrig att säljas, så allt görs för mig, nästa år, blir det väl minst 20tkr bara på kosmetika ”bakrutan är lite repig" och det är på den fina bilen, den andra behöver ännu mer, men då vågar jag inte använda den heller, jag körde 350mil med min 540iM i år, jag tror inte det blir mer nästa år, men är man bilgalen, varför försöka göra annat än pyssla med vagnarna;)

Mvh Stephan
Gemini__
Dawwe: Skönt att höra att det finns folk som sköter om sina M5 E34:or. Har du några bilder på din vagn månntro?

Mvh:
Thomas

Länk
Misano: Är också entusiast !! Hur många av er har haft 3 M5or ??????????
Läs profilen gosse !!!!
Allt utom reservdäcket tycker jag var vettigt, om nu bilen är i ett fint skick i övrigt och värd att spara på. Dessutom så borde du inte lämna bort jobben utan försöka göra allt själv så blir det billigare. Förhoppningsvis... Det finns i och för sig alltid en risk med "förstör det självare". ;)
Oj kom just på mig med att fundera varför jag KOSTAT på mina m5 or mer än 100 000 kr i service o reparationer, vet ej men gör garanterat inte om det igen, vem bryr dig idag 6-7 år senare, bilarna är typ skrotade idag osv
Önskar jag lagt dessa pengar på annat än gamla bilar men nu vet man bättre ett stort jävla misstag alltså !!

Misano: skulle vilja påstå att jag är större entuisast än du då jag bytt och lagat o renoverat allt som kunde tänkas vara slitet eller trasigt !!!!
Nu prioriterar jag viktigare saker i livet än gamla m5 or, men för några år sen var det hela min värld, jobbade som en dåre och alla pengar gick till bilarna, men som sagt man växer upp till slut och inser att det finns annat i livet, allt jag kostade på gjorde bilarna mer lättsålda kanske fick inte mer för dom !!!! Det finns en gräns när man tröttnar till slut iaf !!

Men en m5 95 i nyskick/lågmilare är min stora dröm före e39an jag hade !!!
Gemini__
Man kan alltså sammanfatta det hela med att du har varit en sann entusiast men inte är det längre? =)

Ha det!

Mvh:
Thomas

Länk
just det !!!!!!!!!!!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Roligt att det finns fler entusiaster!
Människor som du gör att det finns hopp för världen :-)

Är likadan själv, blir tokig om exempelvis slangklämmorna inte är BMW original...
Helst byter jag allt innan det går sönder (begagnade delar är bannlysta) eller totalrenoverar i förebyggande syfte...

Jag ser de pengar jag spenderar på bilar som en investering i mig själv, får jag pyssla med nått praktiskt på fritiden och samtidigt ha riktigt kul då mår jag bättre.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Dawwe:

Det finns en som är två steg värre(ursäkta STEPHAN)

Länk

Herr Ask ligger inte så långt borta eller hur Ask:))
PA
35
PAC
M5T -95
Det handlar om livskvalitet att äga och vårda sin BMW. Vi har alla en släng av Dawwes sjuka och den kan bara behandlas med att vårda och reparera. Finns inget bättre än en nypolerad felfri M5. Kvaliten känns på avstånd! Förr trodde jag att jag var konstig, helt onormal, men efter att ha varit på en Knutstorpträff var det klart att det fanns väldigt många som drabbats!

Varför fundera på att sälja när man reparerar? Om 3-5 år är M5-liken skrotade och våra bilar är ännu mer unika. Det kommer aldrig mer att byggas BMW för hand. Riktigt bra M5 E34 söljs för 100.000+. Det har de gjort i flera år nu. Priserna är redan stabila för de fina M5orna. Jag spekulerar inte i att priserna skall vända uppåt för det är inte därför jag älskar min bil. Bilens värde finns i själva bilen om ni förstår vad jag menar.

Snart är asfalten torr och varm!

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Håller med Pimpen, var själv fanatiker men vaknade upp innan det var allt för sent....Roligt att hålla på och fixa PÄRLORNA, men den tid och pengar som man lägger ut på det, inser man oftast för sent vad man kunde gjort istället. Särkilt när man får familj etc.

Bättre att köpa drömbilen, köra och fixa och byta när det verkligen behövs. Det är iallafall min personliga åsikt.

Annars så är M5 E34 min personliga favorit - den optimala vagnen!! Så om man nu ska köpa en bil och rusta upp, så finns det klart sämre val.

Kommer förmodligen i framtiden köpa en och ha som sommar-söndags åk!

Mvh marineutter
Jag tycker att det är MYCKET sjukare att låta en fin bil förfalla än att kosta på en unik entusiastbil som M5 E34 en massa pengar!

Sett ur en rent ekonomisk synvinkel så är M5 E34 en tacksam bil att lägga pengar på. Det finns inte många fräscha kvar, men de som faktiskt ÄR fina kommer bara att öka i värde, eller åtminstone inte tappa mer. Förutsätter dock originalskick och "fördelaktigt" samt verifierat miltal.

Detta är dock inte relevant för diskussionen - en entusiast/dåre tänker inte i dessa banor :)

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Så länge man lägger pengarna i en bil man trivs med och planerar att BEHÅLLA LÄNGE så tycker jag det är helt försvarbart... att däremot som jag plöja 15-30tkr i en bil jag säljer ett år senare, det är bara dumt ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Gemini: Ja det finns dåliga bilder som jag har tagit själv(både från lackeringsjobbet i dokumentationsyfte samt på "färdig" bil)...
"Proffs-bilder" kommer i vår då min far som e en mycket duktig fotograf ska få ta o dokumentera bilen med nån super-duper digitalkamera, Canon EOS20D eller va den nu heter...Har aldrig varit någon fotofantast direkt...

Pimpen: jag VET att det är som att kasta pengar i sjön...Gör det för min skull endast så att säga..Har kostat på bilen ca 70-80"(detta inkluderar hel-lack ca 25" inkl nya lister i dörrarnas nederkant samt mitt på mm,samt nya 19" fälgar) under de snart 3år jag ägt den...Service-kostnaderna borträknade...

Skönt o höra att jag inte är den enda som är "sjuk":-)

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Dawwe:
Du har inte kommit så långt i din sjukdom, det blir värre.
HAr själv "investerat" ca 120000 sista ÅRET i min bil. totalsumman under de fyra åren som jag har ägt bilen törs jag inte ens fundera på.

Sakke
DrSakke: Hehehe..där ligger man i lä:-)Kanske finns det hopp för mig fortfarande...

Asken: Ska be farsan att skriva ut medicinen du föreslog bums:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.