AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.229

kylarvatten - dest-vatten - batterivatten

Sida 1 av 2
Hej, man ska ju inte använda vanligt vatten i alu motorer, utan destilerat vatten, och det är väl samma sak som betterivatten, det är ju avmineraliserat så att säga.

Har nämligen batterivatten på en 25 liters dunk. det måste väl vara samma sak? eller?

vet även att det finns speciella grejer till alu motorer, i alla fall till cross cyklar, men det blir visst samma resultat att använda dest vatten och vanligt glykol, och framförallt billigare!!!
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Bmw fyller på vanligt kranvatten. Destillerat vatten = batterivatten, är avkalkat.
vanligt kranvatten kan man ju inte använda, det fräter ju och ger avlagringar på aluminium.

Använder dom någon extra tillsats mer än glykol då?

förresten, när en vattenpump rasat, och plasten fullständigt malts ner, finns det sågot smart sätt att spola ur systemet?
varför undrar du så mycket när du inte äger en enda bil eller har ja fel =) MvH Mr-speed P.S De e som stente skriver faktiskt D.S

go for 540 manuell
jo, jag äger en, får väl ändra det då...

Varför köra på vanligt vatten?

är man lite rädd om motorn så gör man ju inte det.
Glykolen innehåller dom tillsatser som behövs Tro mig ja e mekaniker på volvo i Pite =) MvH Mr-speed

go for 540 manuell
ok, men varför får man då exempelvis inte köra cross på vantligt vatten? det är ju aluminium cylinder.

har hört många som säger att man ska inte ha vanligt vatten.

och det kan ju inte skada med renare vatten än det som kommer ur kranen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Crossen kanske kör utan glykol?
Har aldrig någonsin under 30 år hört talas om att
vanligt vatten+ glykol skulle vara skadligt för aluminiummotorer.
Däremot så fanns det olika typer av glykol där den en sorten inte var bra för aluminiumtopp o block.
men det var länge sedan.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
köra utan glykol?

det går ju inte! glykolen är ju inte enbart till för att frostskydda utan även smörja.

En aluminium motor kör man inte på vanligt vatten helt enkelt. Mc försäljare säger det, alla jag pratat med det om säger det.

Det är inte kombinationen vatten + glykol som är skadligt, det är ämnena (mineralerna) i vanligt vatten som är skadligt och aluminuum ärjar ju ganska bra som alla vet.
Om sen glykolet gör att ämnena i vatten blir oskadliga vet jag inte, men dom finns ju ändå kvar, och blir ju inte sämre att köra på destvatten.

Varför inte vara på den säkra sidan lixom..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör på vad du vill.

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
BMW jonas
kör på olja då
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

99,999% kör på vanligt vatten och glykol. Har aldrig hört detta påstående innan. Du har nog tolkat detta fel. Alla verkstäder och biltilverkare kan väl inte ha fel.

Du kan givetvis köra på destilerat också. Men varför?
ja, det är väl lustigt isåfall.

Jag vet till 110% att alla som kan någonting om motorcyklar och särskillt cross, vet att man ska absolut inte köra på vanligt vatten.

Varför skulle det då vara annorlunda på en bil också den med alu motor.

Det är ju lixom ganska logiskt, varför kör man tillexempel inte med alu fälgar på vintern, jo, för att dom oxiderar av salt om det kommer genom klarlacken..
Vanligt vatten innehåller också salt till liten del. Vilket oxiderar och fräter på aluminium. Det gör det däremot inte på en stålmotor.

Kanske är nått speciellt aluminium i Bmw, vad vet jag?? låter osannolikt iofs..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glykol är ett rostskyddsmedel samt frostskydd.
Det skyddar även aluminium mot att oxidera. oxidationen
beror på att det måste till syre som finns i luften för att det ska oxidera med saltet.
Hela chassiet på BMW består av aluminium så då får jag väl inte tvätta bilen heller med vanligt vatten???
Får väl koka det nästa gång jag ska tvätta bilen.
Så gör som smurfarna blanda med hallonsaft:)

MVH
Hasso
med 01-optik-9,5
ja, gör du det om du tycker det är kul att koka vatten, bara upplysningsvis så det enda du gör när du kokar vatten är att du döda bakterierna, saltet och alla andra ämnen dunstnar inte, det är isåfall vattnet som gör det.

och sen om chassit är av aluminium är väl en viss skillnad, en motor kanske är lite kännsligare i en bil eller?

dessutom utsätts motorn för ganska stora teperatur förändringar.

Men kör ni på erat vatten, kan jag få köra på dest vatten om jag vill eller? det kanske är förbjudet. Fråka nån som kan sin sak så får ni se att jag har rätt. Ring till närmsta cross handlare eller meckare, så kan ni ju höra. Och slutna gnälla på mig.
Det är väl ingen som har gnällt på dig. Det var faktiskt du som ställde frågan och då måste väl folk få svara, eller?

Varför ställa en fråga om du redan vet bäst?

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
det jag frågade var om man likaväl kunde använda batteriavatten som destvatten, eftersom det itne är exakt samma sak..

sen dök det upp en annan diskussion.
Kör du på rent vatten utan glykol så är det väl vettigt med destillerat vatten men glykol ska man ju ha i året om för smörjning så då försvinner ju vitsen med dest. vatten. Min har gått över 30.000 utan dest. vatten. Kör du på dest. vatten det är ju din bil.

PH
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kanske har att göra med att vattenkanaler och kylarceller är mycket mindre i en mc och därför känsligare för smuts och avlagringar i vattnet...det slipper man ju genom att slå i destillerat vatten........i instruktionsboken till min (landsvägs)mc så står det faktiskt att man ska använda dest.vatten och glykol......
Du kan säkert ta s.k batterivatten om du vill. Det är avjoniserat för att funka i batteriet, vilket innebär att mineraler, salter mm är borta. Destillerat vatten är betydligt dyrare, finns på apoteket. "Äkta" destillerat vatten är dyrt och energikrävande att framställa, men på marknaden sker ofta sammanblandning av de olika produkterna. Du kan säkert ta regnvatten oxå, billigt och bra, eller smältvatten fråm is och snö medans det finns... Viss risk för försurande biprodukter dock.
Skämt åsido, visst funkar kranvatten tror jag, annars vore vi illa ute med all utrustning som är tillverkad av aluminium, bilchassier, tak och väggbeklädnad, bilmotorer osv, you name it. För att inte tala om alla båtar av aluminium, t.ex Buster, blanka obehandlade. Det finns givetvis olika kvalitéer, legeringar osv, all aluminium täcks med en tunn skyddande hinna av aluminiumoxid så fort materialet utsätts för luften.
Glykolen (som består av mera än ren etylenglykol) tillsammans med vatten gör att kylvätskan "väter" bättre och kylningen förbättras. Tillsatser för korrosionsskydd och v-pumpsmörjning finns också, här spelar nog det faktum att syret försvinner i kylvätskan efter en tid om man inte öppnar på locket så ofta. Utan syre, ingen korrosion.
Ärg däremot är en förening med koppar och div syror, inte aktuellt i detta fallet.
Galvaniska strömmar kan vara ett problem i motorer, särskilt där olika metaller förekommer, brukar förebyggas med en offeranod av oädel metall, zinklegering t.ex i någon kylkanal.
Kanske dessa inte finns i MC-motorerna?

FP
jo, det är säkert sant att motorn tål vanligt vatten, men om det är en hinna eller vad som helst så slits allt med tiden, och jag ser ingen anledning varför man inte ska ha så rent vatten som möjligt.

alla extra ämnen i vattnet är ju inte till nån nytta, till slikknad från dricksvatten, för rent vatten är rent dödligt i stora mängder, typ 5liter destvatten (avjonat) torkar ut kroppen fullständigt, men så funkar ju inte en bil.... så varför inte använda rent vatten?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.