AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.113

Blankt papper! men på gränsen?

Sida 1 av 2
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Passade på att besiktiga bilen idag eftersom jag är hemma med sjuka barn. Man är ju lite lätt nervös då man läser om problem med avgasvärden... Eftersom jag hade besiktningstid vid tre försökte jag åka hemmifrån några timmar tidigare så barnen kunde sova middag i bilen och inte krångla hemma då man skall iväg i sista minuten... Naturligtvis somnade ingen och jag fick underhålla dom i bilen ett par timmar(rita rita rita) Men saken är ju att motorn hinner bli ganska sval under tiden och det är väl inte så nyttigt för avgasvärdena! Jag tycker jag har lite glapp i ratten men det var inget problem, ej heller att ena dimljuset saknar glaset och lampan är sönder (hare), dessutom hade jag hunnit högtryckstvätta av den mesta LHM vätskan som läckt under bilen (ett annat bromsservo är beställt) För övrigt är väl bilen OK (stötdämparna provas ju inte på besiktningen) Och alla bromsskivor nya så bromsvärdena var fina.
Till saken, avgasvärdena:
CO 0,4 (0,5)
CO 2500 0,2 (0,3)
HC 086 (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
Gränserna inom parantes.
Det känns som att avgasvärdena ligger på gränsen? Beror det på att motorn inte var riktigt varm?
Kanske man borde passa på att älja bilen nu, men vad skulle kunna ersätta den???????
Snarare så att jag köper 2 tons dragkrok till den, byter läckande bromsservot och renoverar stödämparna och glatt kör vidare (och monterar in trimchippen som legat i en låda i över ett år)

/Mats J
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns en del att läsa om ur avgasvärden här Länk , alltid en bra början att sätta sig in i termerna.

Paap eller Jeesperado kan säkert diagnostisera vad det kan vara.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att avgasvärdena inte var bättre beror troligtvis på att katalysatorerna inte var riktigt varma. Kontroll av stötdämapre ingår för övrigt i kontrollbesiktningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Avgasvärdena var betydligt sämre från början, han lät den stå och gå lite så blev de såhär. Men man kan anse att motorn är okej eller skall man ge sig på att göra någon åtgärd?
Hur kollar besiktningen stötdämparna förresten?

Erik W: intressant länk!

/Mats J
Paap Reeder
... lambda 1,03 innebär att den går snålt ... och ibland kanske inte förbränningen blir optimal.

Sedan har vi allt det där med stiftens kondition, läckage här och där på avgassystemet, sensorernas livstillstånd, luftfilter, oljebyten, vevhusventilation, LMM "rensningsbränning" av trådarna, ohmtalen i tändkablarna, lambornas livscykler, spridarnas snorbenägenhet, batteriets "biceps", spjällens lättrörlighet, bootningen av boxarna, spjällsynkroniseringen, luftbälgarnas täthet, rotorernas livscykel och motroniclockens avstånd stift-rotor, bränsletrycksregulatorernas noggrannhet, kattarnas flöde vid dellast - fulllast, jordningsfel + säkert minst 20 grejor till.
Allt detta ger en DIS en vis fingervisning om.
... men sedan är det bara att köra ca 1000 mil innan man åter får börja beta av listan.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mats: Jag tror inte du behöver oroa dig, men vill du göra något så tycker jag du ska börja med att göra en ny avgasmätning, när den är ordentligt varm...

Stötdämparna kontrolleras primärt när man kör bilen. Dels under provkörningen, men framförallt får man en bra indikation när man kör ner i bromsprovaren. Känner man eller misstänker att stötdämparna inte är bra övergår man till den mer sofistikerade metoden att med hjälp av sin kroppstyngd gunga bilen och se hur den beter sig...

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur går bilen i övrigt?

Precis som Paap skriver tyder lambda 1.03 på att bilen går magert.

Lambavärdet ändras väl inte på vägen genom katalysatorn, eller har jag förstått det fel?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Mina avgasvärden på gammelbilen låg alltid på gränsen när jag besiktigade under vinterhalvåret. Besiktningsmännen fick alltid stå och varmköra för att jag skulle ha en chans. De tre sista åren jag hade bilen, så taktikbokade jag besiktningstider i augusti och då klarade jag gränserna med bred marginal utan varmkörning. Nån som haft liknande erfarenheter?

/N
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jesperado: Höger framhjul har en önskan att få fladdra så fort man kör över en håla i vägen eller en annan ojämnhet. Jag har bytt båda bärarmarna med spindelleder och det gav bara en liten förbättring. Så nu känns det som att det bara är dämparen kvar, eller kan felaktig framvagnsinställning ge detta? (toe out)

Paap Reeder: Nya stift ny olja ett år gamla luftfilter. Tändkablar lambdor mm okänt.
Men om lambdavärdet är fel så borde det väl antingen bero på läckage i avgassystemet efter lambdasonderna (så den drar in luft), eller sonder som ger fel signal till Motronicen så den tror att den skall hålla igen på soppan, för styrsystemet siktar väl alltid på λ=1.
Motorn missar ibland någon tändning när den står på tomgång, kan det ge dessa värden? Jag kanske borde mäta upp alla tändkablar (eller bara byta) både dom och fördelarlocken är nog original från -92

/Mats J
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mats: Jag tror inte det är stötdämparen som bidrar till fenomenet med "fladdrande hjul". Kontrollera själv stötdämparna genom att gunga bilen och se om gunget upphör direkt, eller den fortsätter. Jämför stötdämparna med varandra...

Att dra slutsatser gällande motorns funktion, blandningsförhållande mm. blir inte bra om katalysatorerna inte varit varma vid mätningen. Ser man formeln för uträkningen av Lambdavärdet framgår det tydligt att hög CO-halt och en hög Kolvätehalt automatiskt medför ett högt Lambdavärde. Blir katalysatorerna varma och de halterna sjunker blir även Lambdavärdet bra...

Jeppe

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jesperado: Slutsatsen är att jag kan låta det mesta vara alltså.
Passar mig bra. (Jag köpte en GMC -49 pickis i somras som behöver tiden bättre. Nu går motorn åtminstone så jag kan flytta den. sedan fattas en hjulcylinder och en avbruten bladfjäder måste fixas... + en del rost, ny flakbotten och inredning, sedan kanske den kan regbesiktigas.)

Varifrån kommer då fladdrande hjulet? Jag tycker inte bilen är speciellt gungig men jag märker ingen skillnad om fjädringen är ställd på sport eller komfort. Båda stagen är bytta med bussningar. Någon som har förslag?

/Mats J
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Mats J:

Jag hade samma "fladder" på min förra 735:a fram. Mest på förarsidan var det på min. Jag lät M-testa bilen, o det var stötdämpare fram, vänster, som var på g att ge upp, så jag bytte till nya fjädrar o stötdämpare fram, o gissa om det blev en NY bil att köra.... DET i sin tur avslöjade andra bussningar, som jag givetvis också bytte, mm, mm, mm, mm....så det kan ju ha sina sidor att börja köpa nytt o byta, om man inte vill starta en kedjereaktion...i utbytandet...hehe... :-)

Men nu ser jag...Du har ju EDC....ojoj...det är ju inte direkt billigt när det ger upp. Hoppas det INTE är dämparen :-(

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Dämparen skall nog gå att renovera, men jag måste ha något att sätta i bilen undertiden.
/Mats J
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, det förståts...Går det att byta till ett fjäderben utan EDC rakt av? Hoppas det fixar sig i alla fall :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
skulle också tro att de är dåliga stötdämpare som gör att hjulet fladdrar.. hur dåliga dämpana faktiskt är inser man först när man har tagit isär allt och jämför den gamla med en ny..

inga problem att montera fjäderben med vanliga dämpare på en EDC-bil.. gjorde de själv på min förra 750ial 91... passar rakt av
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu lyfter jag min gamla tråd. Kan ju säga att besiktningen inte hittar dåliga dämpare. Den enda vätska som fanns i dämparen var lite brunt rostvatten. Nu var det ju bra att jag slapp stressmeka vid besiktningen så jag är inte lessen för det. Men jag borde bytt dämpare för två år sedan när jag köpte bilen, detta fladder har jag hafr thela tiden jag haft bilen. Nu bytte jag till beg 5-serie stötdämpare och efter en kort provtur märktes direkt en stor skillnad. Så nu kan jag börja renovera EDC ben. Jag klantade mig ganska rejält när jag tog ur fjäderbenet och försökte lossa kabeln vid fjäderbenet. det skall man INTE göra... och så pajade jag en ABS givare också, tur att jag hade en extra. Ibland är det bättre att läsa på innan man börjar meka :) Men det var perfekt utemekarväder på eftermiddagen så jag gick ut och skruvade istället. Kanske tar lite kort på EDC renoveringen om jag orkar.
Är det någon som har EDC ben över så skulle jag gärna ha ett par extra att plocka delar på. (EDC 3)

/Mats J
Paap Reeder
Hej -Mats!

... kikade om denna tråd.

Mina avgasvärden är nu perfekta och lambda har gått ner från 1,03 till 0.998 resp 1,000 så även det har fixat till sig utan andra åtgärder än att man helt enkelt bara kört den ... "på öpen landsväg" ... s a s.

Kattar är direkt vice versa gammalt årgångsvin -> dom blir bara sämre ju längre dom får stå.

Nu står hon denna månad på ramp medans M535:an är i tjänst.

MVH /// Paap R
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Mats J, det kommer bli intressant att följa renoveringen!

Paap, ska du inte använda din 750 nu när den är perfekt!?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har jag fått isär dämparen, den var helt slut i övre lagringen. Även muttern som håller ihop dämparen var rätt rostig och eländig. Så jag får nog låta tillverka ny, men då passar jag på att göra om den lite så standard packboxar och skrapringar passar. Då är det lite lättare med delar. Jag kanske passar på att göra några extra om det är fler som är intresserade, men får väl rita upp allt och kolla priser först. Dessutom var kolvstången sliten så jag måste få tag på en firma som renoverar kolvstänger också.

/Mats
Ma
1
Mats B
750-91
745-86
Mats J
Har du monterat 5-seriens (e34?) fram dämpare, Passar dessa på e32?

Mvh Mats B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.