AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.393

BMW 320i -skillnad mellan E36 och E46?

Sida 1 av 2
Detta gäller BMW 320i, Sedan-modellen från 1999, och inget annat.

Frågan är kort och enkel (?):
Hur man kan se skillnaden mellan en E36a och en E46a? Är det några speciella detaljer att kika efter? Finns det märkt någonstans på bilen?

Tack på förhand!
Skillnaden på en E46 och en E36? Vad är det du frågar efter?
E36 -> Länk
E46 -> Länk

Specfikationerna för E36 och E46 är i det närmaste identiska, så att se skillnad på detta viset är mer eller mindre omöjligt.

Anledningen till min fråga är att jag letar efter vinterdäck till min bil. Jag fick frågan av däcksverkstaden om jag hade E36 eller E46 varianten på 320i-serien. Som nybliven (och okunnig) ägare av denna bil kunde jag omöjligt svara på detta.

I registreringsbeviset står det inget om detta och jag kan inte heller utläsa det på något annat ställe.

Så, hur kan jag se skillnad på just -99 års modell om det är en E36 eller E46?
Kolla länkarna Bones la in...rulla ner så ser du bilder på de olika modellerna...

/ Mvh Joakim

Länk
Jag tycker det var något svårt att se på bilderna, men jag får nöja mig med detta.

Tack för svaren!
E36 sedan:
Länk

E46 sedan:
Länk

E46an är rundare/mjukare i formerna är E36an.

/ Mvh Joakim

Länk
Fler bilder
E46
Länk
Länk

E36
Länk
Länk

/ Mvh Joakim

Länk
Sorry...bättre länkar:
E46:
Länk
Länk

E36:
Länk

/ Mvh Joakim

Länk
Tack ufo! You made my day.
Janmonori:
Hade du en E36 eller E46 då?

Keep Your Distance!
Det måste vara en e46 eftersom det inte tillverkades någon e36 320i sedan 1999.

Flåklypa
sedan = limo i mitt förra inlägg.

Flåklypa
Står inte modellkoden i instruktionsboken?
Clubsport: Det är en E46, tror jag. Har studerat otaliga bilder på de olika modellerna och kommit fram till att det är en sådan.

Flåklypa: Är du säker? I så fall är det ju inte mkt att orda om mer.

Bones: Dessvärre inte. Instruktionsboken är generell för hela 3-serien och ger ingen vidare information om detta ämne.
Flåklypa verkar ha rätt, enligt modellguiden fanns det bara E36 320i Touring 1999. Men sedanen fanns iofs 1998. OBS att modellguiden visar bilar som såldes i Sveige...

/ Mvh Joakim

Länk
Jag tror Bones menar i den inklistrade utrustningslistan som ska finnas på sid 2 i Instr-boken...

/ Mvh Joakim

Länk
Janmonori : Har du någon bild på bilen eller på instrumentpanelen du kan lägga upp el. mejla. Då torde du få ett 100%-igt svar! :-)

Bones och ufo:
Nej, modellkoden står inte i instruktionsboken. Utrustningslistan som finns i service häftet säger inget om just detta. Däremot står det "Modell 320i, Typ: AM11", vilket iaf inte jag blir så mkt klokare av.

Jag länkar till några bilder på bilen som jag tog lite snabbt (därav den halvtaskiga kvalitén):

Länk
E46!

/Micke
bekräftar vad micke skrev, du har en E46!

___
//Peter Lundin

"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.