AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.059

Silver seal? Enkelt?

Sida 2 av 3
Pe
179
Petter1
330iM-03
ok..men är inte metalliclacker rätt hårda,även om den är ny?
Liten guide i Smartabs produkter med produktinformation: Länk.
Det är flera sidor så bara blädra på nere på "NÄSTA SIDA" så får ni nog svar på många av frågorna.

Ett alternativ om man känner sig osäker inför en roterande maskin är ju att köra med en excenterslip. Inte lika kraftfull som en roterande men mer kraftfull än en oscillerande.

Med vänliga hälsningar
/Daniel
porta
Ingen lack är den andra lik. Jag tycker dock att nya bilar(mindre än ett år gamla) har mjuk lack sedan blir de hårdare. Volvo är ett bra exempel, de är mjuka och inom ett år är de stenhårda. Även VAG har liknande lacker. Äldre BMW(äldre än ett år) har också hårda lacker. Detta stödjer jag mig på egen erfarenhet men även andras. Dock så förekommer det självklart undantag.
porta
Hur gick det med poleringen?
Pe
179
Petter1
330iM-03
Blev kanon! Körde på en Saab som var omlackad för ca. 1 år sedan.Tog Take off på huv(lite smårepor),resten av bilen med mirror.Därefter Platinum och avslutade med silver Seal.Kompisen som äger bilen trodde jag lackat om den :-)
Har provat lahega och maguires innan,men måste säga att dessa var bättre...
porta
Låter bra =) men det är som sagt en smaksak, jag har mer och mer gått ifrån Smartabs produkter. De enda som jag nu använder är Take Off, Platinum och Silverseal. Dock så har jag fortfarande kvar Mirror Image, Complete, Buffer 2000, Heavy Cut, men de står mest i hyllan.
Pe
179
Petter1
330iM-03
>Porta Vilket tycker du ger bäst resultat :
Mirror Image+Platinum eller Take off+Platinum
Ska polera en volvo 850 med halvtaskig lack,då borde väl det senaste alternativet vara mest lämpligt eller?Tror du jag behöver ta mirror mellan take off och platinum?Kör ju med dubbeltrissa,så det blir ju inga rosor ...
porta
Take Off är effektivare än Mirror Image. Använd de hårdaste trissorna, och du kan nog direkt gå på med Platinum. Det beror ju på hur lacken känns efter första varvet. Hur länge låter du Platinum ligga på? För bästa hållbarhet och resultat så låt det ligga iaf en timme innan du torka av.
Pe
179
Petter1
330iM-03
Låter det ligga på minst en timma,innan jag polerar bort det...Menar du att jag ska köra med dom hårda trissorna till Take off eller Platinum.Har bara dom gula...
porta
Kör hårdaste till Take Off, iof så funkar gula också till Platinum men jag försöker att ha mjukare när jag vaxar.
Pe
179
Petter1
330iM-03
Har kört med dom rosa till Platinum.Har funkat bra.Har även kört med biltemas vita..
porta
Smartabs rosa? De är grymt sköna och passar utmärkt till vax/lackförsegling. Enda nackdelen är att limningen har lätt att släppa på dem man använder silversealen till. Grymt mkt med lösningsmedel i silverseal.
M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Ett litet tips är att lägga platinum direkt på silver sealen utan att torka bort silver sealen, jag brukar dock låta sealen stå över natten innan jag gör det.Platinumet har högst glanstal utav produkterna+att platinumet står bäst emot avfettningen vintertid pga att det är ett syntetiskt vax.

Pe
179
Petter1
330iM-03
Pratade med återförsäljaren ang. att köra på med platinum innan man torkat bort silver sealen,men det rekomenderade han inte.Men man kanske skulle prova ändå då..
Ja,det är smartabas rosa jag kör.Än har dom inte släppt är jag kört på sealen...
porta
Går lite delade meningar om detta. Jag har hört båda sakern, att man kan toppa direkt och att man skall vänta ungefär två veckor innan man eventuellt toppar sealen. Vilket som är sant får man väl testa sig fram. Om jag ska vara ärlig så såg inte jag ngn skillnad när jag toppade sealen efter två veckor. Men å andra sidan så visste jag om att det var platinum ovanpå så då började bilen att glänsa lite till =)

Glanstalet bygger du i botten, men visst har platinum en grym glans samt är lättarbetat, förr la jag platinum en gång i månaden på min bil som var behandlad med silverseal. Onödigt? Ja men kul. Nu har jag allt mer gått ifrån Smartab, använder bara Take Off och Platinum. Två grymt bra produkter. Nu när jag lackförseglar är det Brightguard, Toughguard och Tefcar som gäller.
M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Jag har en egen kontakt på smartab och han berättade att dom själva lägger platinum direkt på sealen när dom är på mässor och liknande för att dom tycker att det ger bäst resultat, men som sagt var bara man tror på det själv brukar det bli bra för mig fungerar det bra.Förresten du Porta tycker du dina andra produkter ger bättre resultat än silversealen håller längre eller???

M.JOHAN.

Du skriver att "att dom själva [d.v.s. Smartab] lägger platinum direkt på sealen när dom är på mässor och liknande för att dom tycker att det ger bäst resultat". Menar du att de lägger Platinum [u]direkt[/u], utan att låta SS härda över natten? I så fall går det ju direkt emot allt de skriver på hemsidan och lär ut till sina säljare... Men du kanske menar att de lägger SS, låter det härda över natten och sedan putsar av det med Platinum för att uppnå bästa rsultat (är det i glansmässigt avseende eller för hållbarheten de gör det föresten?).

Med vänliga hälsningar
/Daniel
M.
44
M.JOHAN.
530IA SEDAN -04
Förlåt jag var nog otydlig,givetvis väntar dom att silversealen har härdat för bästa resultat.
porta
M.JOHAN:

Jag har bara lagt silverseal på kanske 15 bilar så jag är ingen expert på den. Men jag tycker att den blir fort väldigt sträv och tappar den glatta ytan. Ytspänningen är heller inte riktigt bra. Iof är glansen det inget fel på men jag vill ändå ha det där lilla extra. Säger inte att silverseal är dålig men att det finns nog bättre. Toughguard och Tefcar är riktigt bra. Jag försöker testa det jag kommer över. Självklart kan man inte säga efter en bil om ngt är bra, det förstår jag.
Pe
179
Petter1
330iM-03
Vilket varvtal brukar ni köra när ni lägger på platinum resp. silver seal? Använder oscillerande dubbeltrissa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.