|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Haft bilen i 2 veckor. Bilen är en BMW 330-01 med ca 15000 mil på mätaren. I morse när jag skulle sätta mig i bilen så inser jag att kupefläkten ej fungerar!! Någon som vet vad detta kan bero på?? Säkring och isåfall, vart sitter säkringsdosan? Vanligt att kupefläkt strular på E46? Tacksam för snabbt svar då det är kkkaallt i norrland... //Leffe | |
| Hakar på här också. Har en 328 e46 och min kupe fläkt går ibland inte igång. Fläkt statusen som visas i displayen kan visa fullt men fläkten går ej. Men jag kan då stänga av strömmen och sen så fungerar det igen när jag startar bilen ???? | |
|
Draven: Ditt problem bör rota sig i: Länk Leffe: går inte fläkten alls? Kolla säkringen först då själva fläktmotorn väldigt sällsynt går o lägger sig för gott. Fläktmotståndet som jag länkar till ovan är ett fabrikationsfel som jag haft på båda min E46:or. Det är ett VÄLDIGT vanligt fel när fläkten samt dess automatik strular. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Tusen tack.. | |
|
wendtan Ja fläkten är helt död! Provat och starta om bilen ett par ggr men det blir ingen skillnad. Fläkt statusen på klima indikerar max men det blåser ingen luft. Kollat igenom säkringarna och dom jag kontrollerat verkar hela men då jag ej vet vad det tyska ordet är för just kupe fläkt så kan jag inte vara 100% säker! Kollade igenom beskrivningen förfläktmotståndet, kan det vara glappt eller är det oftast så att det är trasigt när det strular?? //Leffe |
|
|
Någon som vet om det går att mäta upp fläktmotståndet? Vilka stift man mäter och vad det skall vara för motstånd. Har plockat loss motståndet men BMW har nog ej kvälls öppet:) Ville försäkra mig om att det verkligen är detta som är felet. /Leffe |
|
|
Vad jag vet så går inte motståndet att mäta upp med en vanlig multimeter. Prova att byta ut det, då de iregel behöver bytas förr eller senare ändå. Normalt sett fungerar dock fläkten stundvis även med trasigt fläktmostånd. Det spelar ingen roll om du kör auto eller manuellt läge alltså? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
parolof |
visst går det att mäta Länk |
|
E46 fläktmotstånd ser inte alls ut som E36. Länk Väldigt många anslutningspinnar sitter det i kontaktstycket. DIS+ kan mäta dessa, men som sagt med en multimeter går det inte enligt den informationen jag fått från Bmw. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan Fläkten fungerar ej i man eller auto. Det är därför jag blir misstänksam om det kan vara något annat, fläkten har ej fungerat någonting sedan i morse! Vilken säkring ska jag kolla upp, alltså vad heter kupefläkt på tyska??? /Leffe |
|
|
wendtan Kan dom mäta motståndet på BMW då det är bortmonterat eller måste det sitta kvar och att dom kopplar in sig via service uttaget?? |
|
parolof |
Wendtan, finns det anslutningar så kan du visst mäta, ok att det ser annorlunda ut mot e36 men bara du vet vilka stift som är vad så förstår jag inte varför du inte skulle kunna mäta upp det?? |
|
Leffe: Det går att mäta på plats som jag förstått det. Parolof: Du verkar inte förstå, Jag provade att mäta upp motståndet med min Fluke och av dom ca 20 pinnar som fanns så vissade några mostånd i oändlghet och andra inget alls. Komplexiteten för detta motståndet för klimaautomatik merkar vara något större än det för e36 med 4 pinnar. Väldigt lite på E46 är snarlikt på E36 elektriskt. Det är också 7-8 år mellan generationerna. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har nu bytt fläkt motståndet, kostade som sades, 715 kr på BMW. MEN fläkten fungerar ej trots detta!! Då är frågan om fläkten har brunnit eller om det finns någon säkring som jag missat?? Som sagt, inte 100 på vilken som är för just fläkten (tyska inte min starka sida...) Någon som vet om det är besvärligt att byta kupefläkt? Kollade på BMW och dom skulle ha ca 3600 för fläkten. Inte kul att punga ut med dessa pengar men vet inte vad jag har för andra alternativ? //Bekymrad |
|
|
enligt BMW så hade dom många olika symtom på att just fläktmotståndet är trasigt, allt från att den är stendöd till full fart osv. Verkmästaren visste sig inte veta att det skulle gå att mäta detta upp via DIS+. Som jag skrev ovan 3600 för fläkten, sen tar dom väl säkert 1500-2000 för jobbet om jag lämnar bort allt.... |
|
|
Hmm detta är mycket lustigt!! När fläktmotståndet monterades var motorn varm, efter monteringen så startades bilen och fläkten fungerade inte! MEN nu har bilen stått några timmar och blivit kall, då testade jag och den fungerar!! Vet ej vad detta beror på, nåt som skall nollställas i DIS+ etc etc, Hoppas iaf att det är färdigstrulat med fläkten:) Tack för alla svar och all hjälp!! //Leffe |
|
|
Prova lyfta av plus och minuspol i minst 30 minuter för att nollställa alla eventuella småbuggar i elektroniken. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
DIS+ Kan konstatera om Fläktmoståndet är trasigt eller ej. Att verkaren inte vet hur man gör är en annan historia. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Leffe75: (lr någon annan som har några ideèr) Lyfter denna tråden... Har precis fått exakt samma fel som du har\hade!? Så nu undrar jag vad du gjorde lr bytte på din bil för att få kupè-fläkten att fungera, det är inte jätte kul med svart bil mitt i sommaren när inte fläkten ac:n kan användas. Tack på förhand. |
|
|
Leffe75: oj såg precis att du hade fått det att fungera iaf läste bara att det inte funkade efter du bytt fläkt motståndet. Är det svårt att byta? för en noob som mig. |
|
|
Lyfter tråden lite, Har samma problem som draven tidigare i tråden hade, 3 ggr de senaste av kanske 20 uppstarter har fläkten inte gått igång. En gång stängde/startade jag om motorn, och då gick den igång igen, en annan gång körde jag bara vidare, och den kom igång efter ett par minuter. Antar att detta också beror på fläktmotståndet? Tänkte iaf ta och försöka byta det ikväll. /oscar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.