AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.773

Varför vobblar framhjulen?

Sida 1 av 2
Hejsan. Jag har en 525 89a som framhjulen börjar wobbla på när man kommer upp i ca, 90-100km tim. Jag har kollat upp framvagnen och det enda fel jag kan hitta är ett litet glapp i mellanstyrstagets led. Jag undrar om någon har varit med om detta fenomen och om det verkligen kan orsakas av glappet i leden. Tacksam för svar.

BM
25
BMW525M-Sport
BMW 525 M-Sport 2001
Hej!

Det är inte en bromsskiva som har slagit sig? Om du tar bort framhjulen och snurrar runt bromsskivan känner du i så fall om bromsbeläggen går i ojämnt.
Vad jag har förstått så är det inte helt ovanligt...
Bromskivorna är nya och vobblingen händer utan att man rör bromsen. tack för svar ändå.

Skulle bara säga att det inte är någon obalans i hjulen, fenomenet uppstår även efter byte till vinterdäcken.

Paap Reeder
... hur är Toe-in??

MVH /// Paap R
Den är ok.

Bengha.

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Vad har du för fälgar? Om du har tillbehörsfälgar kan det hända att centrumhålet inte stämmer och då måste du ha en mellanläggsring där.

Symptomen låter f ö mest som obalans i däcken.
Det är inga problem med fälgarn och det är ingen obalans i dessa. När det är obalans blir det en annan typ av vibrationer.
Det här verkar mera som vobbling av hjulen = Kraftiga slag typ.
Undrar som sagt om det kan uppstå av det lilla glappet på mittstyrstaget, eller om det kan vara någon bussning som är väldigt svår att upptäcka om den är dålig. Dom nedre bärarmarna är för övrigt nya så dom är det inte.

MVH Bengha

fa
46
falke
520d-07
530iA-94
Hur är skicket på stöt dämparna?

Stinger
Tänk om du har samma problem som min käre far har på sin Audi A6...
Han har bytt allt i framvagnen, nya bromsar, nya däck, fräscha fälgar och hjulinställd - men det är fortfarande en obalans... Den obalans han har är dock av en mildare typ.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Jag har faktist funderat på stötdämparna själv, men dom känns helt OK och dom byttes för ca 4-5år sedan.

Däck???
Paap Reeder
... du kör inte med spacers?

MVH /// Paap R
Nej inget fel på däck eller fälgar. Frågan är fortfarande om en obetydlig obalans skulle kunna bli så kraftig på grund av glappet i mellanstyrstaget, typ en resonanssvängning. Någon som har egen erfarenhet eller kunnande om detta kanske? MVH Bengha

Visa användare
111
EBS
520i -88
Jag gissar på casterstaget. Det är det på min iallafall. Klonkar det nått när du kör över ojämnheter?
le
234
leszek
BMW 535 -88
Min 535:a vobblar oxå! Det känns som om någon lyfter upp hjulen i luften och slår dem kraftigt fram och tillbaka. Mitt uppstår dock på mycket ojämn väg. Det enda felet jag säkerligen vet om är att mina gasdämpare kan låsa säg. Det ska visst kunna hända och då blir bilen helt stel ifronten.

Besiktigade bilen i Fredags och berättade detta för besiktningsmannen vilken kollade framvagnen extra noga. Han tog tom ett exktra varv för att lyssna ock känna. - Han hittade ingenting!!!
kr
47
krrjon
525i -93
Hur är dina däck balanserade? Har sett skräck exempel på en del som aldrig tar bort de gamal vikterna på fälgarna när dom byter däck eller balancerar om. Utan dom bara sätter dit nya som väger upp obalansen, då blir det bara större å större vikter. Detta ger en grym hjulena en grym obalans, kan kännas som om bilen ska till att skaka bort från vägen, men balancerings maskinerna visar att allt e ok.
Se alltid till att dom tar bort de gamla vikterna när dom balancerar däckena, finns förhoppningsvis inte många som lämnar de gamla kvar men man vet aldrig. Jag trodde inte fanns någon som gjorde så men tji fick jag.
Har själv jobbat på en gummiverkstad och vi tog alltid bort de gamla vikterna.

/Krister
Det verkar som leszek och jag kanske har samma fel. symtomen du beskriver känns väldigt bekant, jag bad oxå provningen att kolla efter lite extra men dom fann ingenting. Du kanske skulle kolla om leden på ditt mellanstyrstag är glappt på din bil med. Jag tror att dom inte upptäcker det på testen. Titta ner vid styrsnäckans arm och gör små rattrörelser fram och tillbaka så ska det synas om det är glapp i leden. Jag glömde tala om att det inte alltid uppstår vobbling vid 90-100, så vi kan nog utesluta grov obalans i hjulen. MVH Bengha
Ulke
Jag skulle vilja hävda att en kombination av det glapp som du anger i styrinrättningen (mellanaxeln) och en obalans, om än liten i hjul/bromsskivor/anliggande broms skulle kunna göra denna inverkan på din bil...

En fråga, känner du även av en viss spårkänslighet i bilen dvs. kan den kasta till lite i sidled vid något tillfälle?

mvh Ulke
Ja den är spårkänslig, men hjälpstyrarmsbussningen är OK.
MVH Bengha.
Får väl byta styrstaget och återkomma senare med facit i hand, så får vi se om det hjälpte. Det ska ju ändå bytas eftersom det är glappt.

mvh Bengha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.