AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.881

Webasto värmaren

Sida 1 av 2
Har införskaffat mig en 530D med webastovärmare, men hur fungerar den? Alltså hur får jag igång den eller "hoppar" den igång själv vid ett gradantal???
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Här kanske du hittar nått Länk

Mvh Danne
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Lånar tåden lite... ;)

Jag har lyckats att programera den osv. och den startar, men jag får ju ingen värme.
(Sitter i en 530 Touring -93)
Hur gör man, vad har jag missat?
Har bara en tysk handbok :(

//Ticco

www.ticco.com
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Orm_micke:
Om den är originalutrustning så startas den genom bilens färddätor. Jag är dock inte så bekant med nyare modeller så smartast är att se i handboken, och om du inte har en så köp en på BMW (ca 150kr).

Ticco:
Hör du att den startar eller är det bara klockan som går? âr värmaren originalmonterad?
Om själva värmaren startar så hör du det tydligt om du står utanför bilen. När den hoppar igång så det första du hör är luftfläkten till värmaren samt vattenpumpen, skall bråka en del.
Första 30sek så går bara fläkten och vattenpumpen som går, sedan går bensinpumpen igång-då hörs ett "tickande" eller "knackande" ljud kring bensintanken. Därefter tander brännaren-det är enkelt att höra- ljudnivån höjs en del, det låter som en stor gasolbrännare.
Menar du att motorn inte blir varm eller att det inte kommer in värme i kupèn?
För att få värme i kupen så måste kupefläkten vara påslagen (kanske på hastighet 2 för att inte använda alltför mycket ström) och värmen vridd på max. Kupen värms ju genom bilens egen värmepaket och med den egna fläkten. Denna startar först när kylvattnet har nådd ca 30grader, och det kan ta allt från 15-30min beroende på lufttemperaturen.
Om motorn inte blir varm så beror det på att antingen så är vattenpumpen i Webaston trasig eller så tänder den inte. Dock stänger den sig av automatiskt direkt om vattenpump/fläkt inte kommer i gång. Stänger också av efter 2försök om den inte tänder (mao: får inte bensin-fel på bensinpump eller stopp i bensinledningen, fel på glödstiften-brukar lukta rejält med bensin isf-det tar ca 2-3min att göra 2 försök) . âven om värmaren i sig inte går i gång så fortsätter klockan i färddatorn att gå, så du måste kolla att värmaren verkligen startar innan jag kan ge flera råd.

I stort sett så är det bara glödstiften som går sönder(slits) på dessa gamla värmare kostar ca 200sek, enkelt att byta själv.

MVH:sakke
sv
9
svinet
535T -92
Jag har också problem med min Webasto.
När jag slår på värmaren så startar fläkten i brännaren och bensinpumpen börjar pumpa men innan brännaren tänds så låter det som att fläkten börjar gå tungt eller att batteriet håller på att ta slut. Jag har fått brännaren att tända ett par gånger men efter någon minut så lägger den av på samma sätt, man hör att den börjar brinna ojämnt när fläkten inte orkar.
ändrar jag varvtalet på kupefläkten kan jag höra att fläkten i Webaston påverkas precis som att batteriet är urladdat, verkar konstigt eftersom bilen drar igång på startmotorn utan problem.
Jag har kollat glödstiftet och det är rent och fint.

MVh. jesper
Ti
2.587
Ticco
420i -14
DrSakke:

Webaston är orginalmonterad.
När jag programerar färddatorn att starta värmaren så startar kupefläkten direkt vid tillslag och man hör ett svagt surr från Webaston, mera händer inte och så har jag testat att stå 20-30 minuter.
När jag har direktstartat den med "Eins" knappen så har jag hört (tror jag) vattenpumpen 1 gång fast den slutade efter ca: 1-2 minuter.
Det där med reglagena i bilen fick jag förklarat för mig tidigare så dom har stått som dom ska iaf.
Tror nog att det är fel på Webaston.
Var tar den soppa, har den en separat ledning eller t-kors vid motorn?

//Ticco

www.ticco.com
sv
9
svinet
535T -92
Jag löste problemet med min värmare idag och problemet var att batteriet till Webaston va dåligt.
Jag visste inte att det fanns ett separat batteri till den.
Med ett nytt batteri tände brännaren direkt och brann helt problemfritt.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jaha, va det batteriet bak i skuffen?

//Ticco

www.ticco.com
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Ticco:
Hmmm... Kupefläkten skall absolut inte gå igång med det samma du slår på värmaren, kan vara fel på fläktreläet....

"surret" som du hör är sannolikt fläkten, det är den som låter mest, om den stänger efter 2-3 min så är felet:
a) bensinpumpen går inte igång-ingen soppa-ingen flamma

b) glödstiften fungerar inte-ingen tändning-ingen flamma

Webaston är en väldigt enkel konstruktion, allt väsentligt reguleras med ett "öga" ett optiskt sensor i förbränningsrummet som "ser" om det finns flamma, alltså om brännaren tänder. Ibland kan det vara att denna öga har blivit sotigt og "ser" inte-skall rengoras.

Nästa steg för dig är att starta med "eins" och öppna motorhuven och h¨ra efter om det "surrar"-om det gör det så går du direkt bakom bilen och hör om bensinpumpen börjar ticka.

Jag vet inte hur det är på en originalmonterad värmare, men på eftermonterade (som min) är det en separat linje helt från tanken. På en originalare kan det tänkas att den utnyttjar bilets egen bränslelinje med ett T-stycke. Den har dock alltid sin egen pump som sitter oftast nära bakvagnen under bilen.

Ja, batteriet sitter i ett fack på vänster sida i skuffen bakom inredning(på touring) det är en 25Ah motorcyckelbatteri.

MVH:Sakke
sv
9
svinet
535T -92
Ticco:
Det verkar som om du har samma problem med batteriet, jag hade precis samma syndrom som du dvs. att fläkten startar men den går inte mer än ett par minuter innan den lägger av.
Både Webaston kupefläkten och bränslepumpen drivs av batteriet i skuffen, är det dåligt eller urladdat så orkar inte webaston tända.

Jag va inne på BMW i Växjö igår och beställde ett batteri, kostade ca 750kr.
Förhoppningsvis får jag batteriet imorgon så det ska bli kul att testa om systemet fungerar som det ska.
Är det någon som vet vad en Webasto kostar? dom är tydligen väldigt ovanliga, konstigt att inte fler använder dessa värmare med tanke på hur smidiga dom är (fungerar ju överallt).

MVH. jesper
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Lag har letat so fan i min 535ia efter batteriet hittar det ej
är en org monterad webasto,har slitit o kollat baki inredning
den går ibland o i bland inte,hur laddas detta batteri via motor,eller ?

sv
9
svinet
535T -92
Japp det laddas via bilens generator. har du en sedan så ska batteriet sitta till vänster bakom andra luckan bakifrån.
Det finns bild på batteriet och var det sitter i handboken.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ok, tackar för all hjälp!
Ska spana på det igen när jag får tillgång till bilen igen.

//Ticco

www.ticco.com
Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Jag tippar också på batteriet. Min originalmoterade Webasto
gick ca 2 min innan den stängde av sig själv. Det visade sig att det lilla extrabatteriet var urladdat och torrt efter den fd. ägaren. Nytt batteri och allt
funkar som smort nu. Ett tyskt motorcykelbatteri kostade ca 35 euro och
passade perfekt...
pa
182
paa
530DA Touring -02
Vilka modeller har detta extrabatteri?

Pelle
Bmw 525 TDS -95
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E32 E34 med värmare. E31 utan och emd värmare. Alla andra har ett batteri.
Har man en E39 38 el liknande med bränslevärmare och batteriet börjar bli lite dåligt och skall bytas, köp det största tillgängliga. Tänk också på att köra värmaren= köra bilen en timme för att nå laddning.
Asken
pa
182
paa
530DA Touring -02
Asken// då har jag alltså bara ett, vet du var jag hittar mellanslaget när jag skriver i telefonboken?

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Webasto Thermo Top C som sitter sedan ca -98 har inget "öga" som regristerar låga, inte föregångaren T som kom -90 heller.
C/Z/E använder glödPINNEN som flamvakt, när resistansen i den ökar pga att det brinner i värmaren så regristrerar styrenheten "låga".
Slocknar värmaren så sjunker resistansen och värmaren regristrerar flammavbrott och doserpumpen upphör direkt att arbeta.
Vanligaste felen på värmarna är elfel/oxid, bränslefel, glödstift/flamvakt som är samma enhet och igenkoxad brännarinsats.
Man felsöker enklast på de med Webastos PC-diagnos/interface.
Finns oftast felkoder lagrade.
Ibland kan det vara så att värmaren störningsblokerat sig pga för många startförsök utan resultat, el andra orsaker, överhettning m.m.
Då får man häva störningsblokeringen :-)

Har glödstiftet fel resistans redan innan glödning gör värmaren inget startförsök utan tänder en felkod och gör en normal eftergångsfas.
Underspänningsgräns ca 10,5v lämplig CO2 halt diesel 10-10,5% bensin en procentenhet lägre.

M.V.H.

en
22
enera
320CD -05
320i Touring -03
320i Coupé -94
Andreas Plars: Vet du vilken resistans glödstift/flamvakt ska ha när värmaren är kall?
Vem kan läsa felkoder? Jag har ringt runt och varit inne på verkstad för att kolla felkoder, men de kan inte läsa ur felkoderna på orginalmonterade värmare säger de.
Jag har en 530D -99 som har orginalmonterad värmare o den har jag inte haft mycke tur med, de tog nästan hela första vintern innan jag hittade någon som kunde o ville programera om bilens dator att starta den med klockan sen fungerade den resten av den vintern, på sommaren efter började den med egenheten att så fort jag tar i en bildörr, låser upp eller på något sätt väcker bilen så startar brännarfläkten o går i några minuter. Samma sak händer om jag kopplar ur hela värmaren o spänningsätter den.
Jag tycker att det skulle kunna vara Glödstiftet/flamvakten, men vill inte köpa ett sådant bara för att konstatera att det. Risken är väl då att det är fel på styrkortet o det går inte att köpa som reservdel utan hela värmaren måste bytas ut.

0,3-0,5OHM "Safe" 0,6 är gränsfall över är inte bra alls.
måste kuta nu.
Var bor du?
M.V.h.
sv
9
svinet
535T -92
hur häver man störningsblockeringen?
Orginalmonterad webasto i en 535 92a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.