|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kane: Jag läser mycket, och framförallt läser jag tidigare inlägg för samma fråga. Sök funktionen är mycket underskattad.... Självklart spädes oljan ut. Efter 3 byten så är oljan i "princip" ny samt självklart ett nytt fräscht filter. Låt oss inte glömma att automatlådan innehåller "lifetime" olja och inte skall bytas, därav saknas det en mycket viktig del nämligen en gammal hederlig avtappningsplugg:) Att suga ut oljan borde nog fungera men som sagt då måste man göra ngn form av anordning för det. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Bara för att oljan innehar ett sånt fint namn som "lifetime" innebär det inte att den varar för alltid.. även den oljan mals ner o blir tunn.. Så.. Jo även den skall bytas.. Citat (BMW verkstad): Den oljan kan verkligen inte varit bytt på länge.. Svart och luktade väldigt illa.. Bilen går så otroligt mycke bättre nu. Mjuka fina växlingar. Jag har frågat passagera om de märker av när den växlar o de säger nej. Innan oljebytet slog den mer eller mindre i växlarna och då var det ändå rätt mängd olja i lådan. |
|
| Ok, jo själv tycker jag att min låda är lite väl brutal i växlningarna. Eller ja, den är inte alltid silkesmjuk. Ett oljebyte kommer göra gott. :) | |
|
Länk ett automatoljebyte på en svensk traktor =) men bilderna på hur man gör är bra som vägledning. Mvh |
|
|
Jo den metoden verkar bättre (den som rob_t_j72 länkar till) och snabbare än att göra 3 delbyten. Det är märkligt att inte Bil&motorteknik gör så istället. |
|
|
De bilderna såg mycket intressanta ut:) Frågan är väl bara om det går att tillämpa bytet på en svensk traktor till ett bayerskt lok:) Corex: Ingen olja är av "lifetime" typ, precis som du skriver, och det tror jag ingen i denna tråd tror längre:) Lustigt är bara att din Bmw verkstad säger cit"Den oljan kan verkligen inte varit bytt på länge.. Svart och luktade väldigt illa.." När det är bilmärket och de auktoriserade verkstäderna som förordar att det är just "lifetime" olja och att den aldrig behöver bytas. Den auktoriserade Bmw verkstad jag frågade, när jag hade ett annat ärende, så klassiskt "Nej, den behöver aldrig bytas. Lifetime vet du.......hmmmm säkert. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Henke: Det är så mkt enklare på Volvo än på BMW mest pga att det finns påfyllningsrör att använda sig av. | |
|
grodan kermit: Jo men sen är det ju allmänt känt att folket på verkstäder ofta är okunniga enligt min mening iaf.. Blir ju aldrig som man tänkt när man får tillbaka bilen.. Rigo är rixkänd för sin enorma kompetens när det gäller bmw. Min bil var på verkstad fyra gånger för oljelekage innan jag köpte den.. körde bilen till riga o han pekade direkt på problemet genom att bara titta på motorn. Synd bara de andra verkstäderna är så stolta att den inte kan erkänna att deras bilar faktiskt slits med åren |
|
nybeemer |
Den där volvo varianten på byte av olja var smart. Etersom Bmw saknar påfyllning så kanske man kan gå via returen från oljekylaren för påfyllning? Man kanske dock måste fixa en nippelanslutning och trycksätta påfyllningen av den nya oljan? En BMW med antisladd och en med autosladd. |
|
om nu lådan innehåller ung. 9 liter olja och man byter 3 liter åt gången så borde man byta minst 12liter för eftersom man vid varje byte blandar man ut 3 liter ny olja i gammal olja. Så frågan är när ska man byta ut filtret till lådan? sista bytet eller första? MvH Bmw 4-ever |
|
|
öhh glömde fråga? Köper man denna oljan bara på Bmw? (longlife) och vad kostar den? MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: Ja, enligt vad jag kan förstå (läsa mig till) så kan man bara köpa lifetime oljan hos Bmw. Kostar c.a 200 sek/litern och enligt Perre på Bil o Motorteknik, så sälgs den bara på 20 liters dunkar...... Det med filtret var intressant, personligen skulle jag sätta i ett nytt filter vid bytets början, så oljan kan renas ordentligt, och sedan avsluta med att byta detta filter med ett nytt när alla bytena är gjorda. Tja, om man köper 20 liter så kan man ju byta fler än 3 ggr, ingen dum tanke Peter :) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Kane: om Rigobil kunde byta all olja på en E39(förmodar att dom använde samma metod Länk på ett byte så borde väl flera verkstäder klara av det. | |
| Äh shit det var en Volvo! Läste inte igenom tråden ordentligt. | |
|
Vad är så märkvärdigt med longlifeoljan?Är inte oljorna bättre nu än från ex 96 då det kom longlifeoljor till både BMW och Mercedes.Byter man oljan vid ca 9000mil så behöver man väl ingen evighetsolja?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den är inte blandbar med andra transmissionsoljor överhuvudtaget och eftersom man inte får ut alla olja så kan man inte använda någon annan olja. Däremot vid helrenovering av lådan tex så konvertern töms där mesta oljan finns så kan man använda andra fabrikat på transmissionsoljor. |
| 14 liter finns det i lådan.. 9 liter är det som byts, fick jag höra då polaren fyllde på sin låda förra veckan | |
| corex: ca 9 liter totalt i de flesta lådor utom 5HP30 som rymmer 13 liter. | |
robert pentén |
är det en 5hp30 låda i en bmw 540 e39a från 1996? |
| Polarens 528ia -97 hade oxå 14 liter.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.