AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.967

Prisuppgift på oljebyte automatlåda.

Sida 1 av 3
Har en 520ia touring 01. Undrar vad det kostar och byta olja i automatlådan på bmw verkstad. Har fort kostnad förslag på 4500kr, då ingår olja,oljefilter,packning och arbete....
Ulke
Betalade 2500 på BMW för detsamma på min 540...

mvh Ulke
Någon som har en färsk prisuppgift?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Uppskattningsvis: 300 kr för filter och packning, 6 liter olja á 200 kr/l för ett byte och arbete 0.5-1 timme. Borde landa kring 2500:-.
Ok, tackar. Fått ett pris på 4500kr, tyckte det lät rätt dyrt. Får leta vidare helt enkelt.

Någon som fått det gjort för 2500kr senaste tiden? Och isof var?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tyvärr ingen färsk uppgift men för ett par år sedan fick jag förslag på ca. 2500 kr. Borde väl kosta några kronor mer i dag.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Zlurc: Kollade med Perre på Bil o Motorteknik i Huddinge för ngn månad sedan. Han skulle ta c.a 4500-4700 sek för ett oljebyte på min 540 årsmodell 2002. Bytet måste göras i tre steg för att oljan skall anses vara helt bytt. Anledningen är att man inte får ut mer en 1/3 av oljan åt gången.

Ni som har bytt på Bmw: Hade de inga invändningar om att oljan är sk. "lifetime" och inte bör bytas? Byttes all olja eller tömde de bara ur konvertern och fyllde på ny? I sådana fall byttes bara 1/3 av oljan i lådan och då kan jag förstå priset på 2500 sek......

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ok, jag är mest nyfiken var man kan få det här priset. Fösökte ringa Bilcentralen i Segeltorp idag men jag var 5min försent ute. Hoppas verkligen att man inte ska behöva slänga upp 4500kr för att byta olja. Nog för att det är lite pyssel men jag kan knappast se att det skulle vara rimligt. :|
Grodan: Japp det var Perre som gav pris på 4500kr.

Ja om 2500kr bara är för en "sköljning" så är det inte lika roligt...
Ka
5.697
Kane
Grodan: Det går 9 liter i lådan totalt och vid nedtagning av tråg för filterbyte fylls det sedan på mellan 5 och 6 liter. Något mer än en 1/3-del byts således.......
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
ATF Dextron 3 kostar 133kr/l, iaf o sen tillkommer filter, packning för ca 500-600kr o abrete...

BMW - Beroende Med Wilja!
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Bytte olja, filter o sånt i min.
2200 för nån månad sen
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Kane: Enligt många på forumet så krävs det 3 byten där man kör emellan för att få ett komplett oljebyte. c:a 3-3.5 liter kan man ta ur lådan genom konvertern. Låt oss ta 3 och multiplicera med 3 vad får vi då........aha:) 9 liter. Sen skadar det ju inte att sköja rent lådan när bytet görs.

Länk till tidigare diskussion i ämnet------>Länk

Oljan kostar c.a 190 kr liter, och kan så vitt jag vet endas köpas av Bmw i 20 liters fat/dunk.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ka
5.697
Kane
Grodan: Tänk lite nu innan du skriver mer......
Vid varje byte späder du bara ut oljan med ny olja. Första gången (5-6 liter) => ca 60% ny olja i lådan, andra gången om du inte tar ner tråget igen (3 liter) => 73% ny olja i lådan, tredje gången => 81% ny olja i lådan, etc. Du når aldrig 100% med den normala metoden.
Tror du fortfarande att du har ny olja i lådan efter 3 byten?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Eller så gör man på detta vis,lossar på ena ledningen till oljekylaren då pumpar den igenom lådan!

Länk
Ka
5.697
Kane
Japp, jag gjorde sköljningen på vinterbilen Volvo T-röd med att lossa slangen från lådan till kylaren. Några skillnader bara jämfört med BMW; slangen satt extremt lätttillgängligt högt upp i motorrummet (bara öppna huven och koppla loss) och oljan är mycket billigare << 100 kr/litern samt att lådan inte rymmer så mycket.
corex >> Vem gjorde jobbet, och byttes oljan 3ggr eller bara en?
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Rigo i halmstad.. BMW verkstad.. Jag fick betala 8 liter olja så det antar jag att han gjorde.. tycker det låter väldigt suspekt att byta olja tre ggr dock. skulle tro att han bytte en gång ordentligt istället ;)

Lämnade in bilen på morgonen (körde dit den dagen innan så oljan fick kallna) och hämtade den på eftermiddagen
Ok många tack! :)
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag fick bytt 8 liter i min i samband med insp. II i sommras. Min mekaniker har själv tillverkat någon form av anordning som han suger ut oljan med...

MVH Christofer
betalar man för 8 liter olja så skall ma få i 8 liter olja i bilen, kan bekräfta ovanstående, oljsug är väldigt vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.