AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.061

Range Rover/BMW

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Svär lite, men finns det nån Range Rover med BMW puffra i?

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
parolof
????????
Visst gör det de, senaste modellen finns med 4,4 liters V8an, numera ersatt av Jaguars V8, samt fortfarande nyleverans med dieselsexan från 530d E39, obs gäller Range Rover, Sportmodellen har Jaguar/Ford/Peugeot motorer.

Mvh Stephan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
4,6 HSE? antar att det är ingen bmw motor, eller?

Mvh:

Zoltan
De äldre RR har även BMW:s 2.5 diesel.

Spelar det någon roll vad det sitter för rova i bilen?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
japp, har starka funderingar på en...

Mvh:

Zoltan
Skall inte den gamla 3,5an härstamma från BMW via GM som sålde den till britterna?

-Phil
FD-Ormen: Kan du inte vara mer exakt med vilken RR du är intresserad av? De nya modellerna har ju helt andra motorer än de äldre versionerna.

På vilket sätt spelar det någon roll vilken motor som sitter i? Är det ett plus om det är BMW-motorer?

4,6 V8 i Range Rover II är Rovers klassiska V8 som använts flitigt av den brittiska bilindustrin och av många brittiska märken.

Range Rover Td6 har, som sagt, fortfarande BMW:s 3-liters raka sexa som i Landrovers utförande ger 177 hk/390Nm. Detta är för övrigt inte samma trelitersdiesel som BMW använder för tillfället, utan den äldre maskinen som fanns i bl a E39.

Dieselversionen av Range Rover Sport har istället PSA:s fina Lion6-diesel, V6 biturbo med 190hk/440Nm.

//Chrille
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
OK tack, det gäller kanske 4,6 hse från -99/00 men helst av allt den några år nyare 4,4 -vilket jag misstänkte som bmw motor.

Ja, det skulle betyda mycket om det satt en bmw motor i den...

Mvh:

Zoltan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
V8.an som Landrover använt t.o.m 4,6 l härstammar från en Buick och klarar att köras i timtal med maxbelastning i 45 graqders lutning framåt eller bakåt och 35 grader åt sidorna. Jag är inte övertygad om att BMWs åttor klarar detta även om de i övrigt är överlägsna då det gäller prestanda och bensinförbrukning!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Jag var lite inne på att köpa Range innan jag slog till på Jaguar, och de sista dessa bilar verkar drabbas av är ju motorproblem, jag är personligen övertygad om att dessa motorer är ytterst pålitliga. Vill man ha en RR med BMW-motor känns det lite som att gå och sukta efter en Porsche med Subaru-motor i.

FD_ormen; av rent intresse, varför är det så viktigt med en BMW-rova?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jabbal: Du menar väll TVÄRT om i din "liknelse": Vill man ha en RR med BMW-motor känns det lite som att gå och sukta efter en Porsche med Subaru-motor i.

Konstigt vore det väll om FD inte skulle vilja ha en BMW snurra finare gångkultur får man nog leta efter.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Snurrigt blev det nu ... Jag menar att "varför är det en fördel med BMW-motor". Nog för att det är fina motorer och så men det känns inte som att de är så överlägset fina i gången så att man ska gå och leta efter BMW-motorer i andra märken. Rent ekonomiskt föreligger det ju knappast några skillnader mellan motorerna, RR:s snurror är ju extremt driftssäkra och pålitliga.

FD vill ju ha en BMW-motor, och jag är bara lite nyfiken på varför?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
När man inte vet så mycket om andra v8:or, känns det ju rätt mycket tryggare med en bmw snurra, de känner man till nu rätt bra. Var inne på Chrysler v8 en gång i tiden, tills jag fick reda på förbrukning, remdrift o lite andra brister... bmw har också brister, men de känner man till.

Men säger ni att de är pålitliga så... ska byta bil till våren (barn nr. 2 är ute nu), E34 sedan börjar kännas trång... valet står mellan E39 Touring eller RR. Så är det bara... Pengar skiter jag i, har fått nytt jobb med "trygg" lön...

Mvh:

Zoltan
Grattis till nya jobbet i så fall!

FD-Ormen; Skulle inte en X5 4,4 passa? Jag inbillar mig att den totala kostnaden för en X5:a, inte blir högre än för en RR 4,6 HSE, även om den senare har ett lägre inköpspris.

Mvh Stephan
Stephan735i: Fast RR series II (är det den vi pratar om) har ju redan haft det ras som ligger och gror på X5:an, så värdeminskningen lär ju bli desto större. Du kan ju köpa en RR för under 100´idag. Servicen är ju dyr på RR men jag kan tänka mig att den inte är gratis på BMW heller, försäkringen torde vara billigare på RR.
Det är service/reparationer jag tänker mig kan bli mycket dyra, men framför allt jobbiga, eller har Svenska AMS "din värsta bilhistoria, kommer ej i håg det korrekta namnet" satt för stora spår hos mig, är modellen bättre en sitt rykte? Den teknikspäckade 4,6 HSE är i det sammanhanget ett sämre val än en basutrustad 2,5 DT.

Med priser från ca 250tkr för en X5 4,4, har dom rasat en hel del från nypriset, och fortfarande den SUV, jag tycker bäst om "är nog lite partisk;)" och då har jag kört, MB ML350-06, Lexus RX300-04, VW Touareg V6-04, Volvo XC90 2,5T-03, i den rangordningen efter X5, får väl lov att kika på en RR Sport, som åtminstone ser mycket bra ut, men prestandan? Hur ska den kunna konkurrera med Cayenne Turbo, X5 4,8iS och kommande ML63 AMG? här behövs bantning, eller 500hk+.

Mvh Stephan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, har funderat på X5 med, vi får väl se... Vore kul att när kärringen på p-platsen jämte slår upp dörren, dunkar den i fälgen eller i en fet instegslist istället för att bukla mitt på dörren.... inte bara därför, har nära till jobbet, därmed kommer bilen bara användas till långa familjeresor, fiske mm. vore kul att slippa planera väskhögen.
Vilken RR är det du tittar på?

SI: Länk
SII: Länk
SIII: Länk

Sista modellen där tycks ju börja på runt 400´ så den är ju ganska dyr, och på så sätt kanske svår att jämföra med X5 som börjar strax över 200+´, men den äldre RR, SII:an börjar ju på 75-80´ så även den är ju svårt att jämföra med X5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.