AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.640

Söker info om en viss M5 -99 (HHW410)

Sida 1 av 2
Letar efter info om en viss BMW M5 E39 med reg.nr HHW410:

Står till salu hos "Forsbergs Fritidscenter" i Hyssna en bit utanför Göteborg, vet att bilen diskuterats tidigare här på forumet men jag hittar inte denna tråden (Någon forumdeltagare hade varit o kollat på bilen).
Bilen är för övrigt sv-såld, avusblåmet och saknar navi/tv. Rullat ca 10.700 mil.

(Bilen finns ej utannonserad på varken bytbil eller blocket)

Tacksam för info!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Hej,

Jag var där i somras i ett ärende och passade på att spana in denna bil.
Tittande inte "köp-noga" men jag är pedant och som jag minns det hittade jag inte mycket att klaga på skicket, förutom då att sv-sålda bilar oftast är lite snålt utrustade.

Vad stod det för negativt om bilen i förra tråden då?

Nicke
Nicke_M:
Minns tyvärr inte vad det stod i den gamla tråden! Läste den för länge sedan och då intresserade inte denna bil mig nämnvärt, dock är en kompis mkt sugen på den i dagsläget och skulle uppskatta vad som skrevs i den gamla tråden. Har sökt på alla sätt o vis i forumet men lyckas inte hitta den.....

Du har väl kollat:
Länk

/ Mvh Joakim

Länk
Oj...11 ägare på 6 år.

/ Mvh Joakim

Länk
Tack, men är inte intresserad av annan info än om den omtalade tråden...
Övrig info, som antal ägare m.m. är irrelevant!

MVH

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Strunt i den tråden, åk å kolla upp bilen och bilda din egna uppfattning.
Verkar den ok så gå på det istället.
För som sagt den såg ok ut när jag tittade.

Nicke
Hej igen
Har nu varit o kollat på bilen!

Följande fel fanns på bilen:

Helslut koppling
Pixelfel på kombiinstrument
ABS-lampa lyste (ABS ut funktion) ((Fick ställ i 120!))
Obalans i bromsskivor
Något tickande vanos

Men den var himla fin i lack och inredning.
Nya däck

Nu till frågan:
Hur mkt tror panelen att dessa fel kostar att åtgärda??
kilroy
Vilken årsmodell är det?

Beror ju helt på hur mycket du kan/vill skruva själv....

Bromsskivorna + kopplingen går säkert löst på 15.000 om du får det gjort på auktoriserad BMW-verkstad. Pixelfelet + ABS är svårt att uppskatta eftersom orsaksbilden är okänd, åtminstone vad gäller ABS-felet. Givarfel? Kortis?

Vanosen behöver troligtvis inte åtgärdas alls, eventuellt kan man eftermontera en backventil för att förhindra att smörjoljan försvinner från vanosenheten då bilen inte är i drift.

20.000 totalt?

Mvh kilroy
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bara materialet till bromsbytet går på minst 15.000 med skivor och belägg (runtom skall tilläggas).
kilroy
Kane*

Du verkar mer uppdaterad än vad jag är när det gäller aktuell prisbild...känns rätt skönt att inte behöva anlita auktoriserad BMW-verkstad måste jag säga...

Mvh kilroy
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Cirkapriser för åtgärd.
Koppling. Material 8kkr, byte 3kkr. = 11kkr.
Pixelfel. Material 5kkr, byte 0.5kkr = 5.5kkr
ABSgivare. Material 2kkr, byte 0.5kkr = 2.5kkr
Bromsskivor. Material 5kkr, byte 1.5kkr. =6.5kkr. Antagande att fram räcker.

Får en känsla av att bilen fått gått hårt och den verkar ju ha spåren kvar av det, rimligt att anta att de som kört den itne har haft råd el intresse att laga sånt som är fel.
Leta lite till om inte priset är sjukt bra.
Mvh
Asken

Det kostar att ligga på topp !!

Asken: En koppling kostar inte 8.000. Utan endast 3.000. Det kostade min orginal iallafall.
/Jonas
lidberg - Då har du inte köpt en komplett M5-koppling, för de kostar definitivt inte 3 000 kr.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Pimpen: Det kostar att ligga på topp!!-Vadå topp???
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Rolex,

Saker som bör/ska åtgärdas hittar man ju alltid på en begagnad bil.
Ställ felen i paritet med hur viktiga DU tycker de är att få ordning på.
Självklart ska du ju nämna felen och att du vill åtgärda (delar) av dem.
Då finns det säkert lite att göra på priset.

Gud luck!

Nicke
ABS felet är 99% säkert en givare ELLER om du har otur som jag är det ABS styrboxen. Japp, den boxen i motorummet med en massa slangar. Den går löst på ca 1000€ + montering.

Länk

Kopplingen måste du ju byta, slut koppling e ju inte vidare kul. Hade min koppling som säkerhetsskäl att kollas av BMW i våsar och den var perfekt.

Pixelfelen kam man få bukt på genom att köpa ett annat instrument kluster från t.ex ebay. Du hamnar antagligen ha BMW att fixa till att rätt miltal syns?

Min Vanos låter som en halv diesel, inget att oroa sig för, MEN akta dig när du ska byta bilen, eventuella bilhandlare påstår då mycket gärna att motorn är slut, medan när de säljer den vidare "hör ljudet till modellen, detta är ju en special bil av BMW M".

Bromskivor alternativt ok är dyra.

Men jag tror nog också att det är svårt som fan att hitta en perfekt begagnadbil.

Köpte min bil felfri, men inom ett par-tre månader råkade jag på många obehagliga överraskningar. Har nog lagt 4000-5000€ på fel inom ett år. Men senaste halvåret har den fungerat felfritt, peppar, peppar... Så har du tur så köper du bilen medveten om dess fel, bättre än att inte veta som i mitt fal...

Länk

Tackar för allas engagemang!
Ska kolla upp detta lite närmare, men hittils verkar allt vara ok, eftersom det är ett helt ok pris på bilen. (Firman prutade en hel del på utgångspriset som var 210.000kr).
Känns egentligen kanske tråkigt o börja med o fixa en massa fel på en bil som just köpts, men å andra sidan så vet man att allt är gjort med bilen på ett korrekt sätt när man väl ordnat allt tillrätta.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Be firman byta delarna, besiktiga bilen och köp den därefter!

------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.