AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.822

Avbrutna grenrörsbultar! HJÄLP SÖKES!

Sida 1 av 2
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Har två bultar som brutits rakt av jämnt med toppens yta.
Hade läckage på bakre grenrörspackningen, köpte en ny och när jag sedan gav mig på att demontera grenröret upptäckte jag att två bultar av avbrutna... inte konstigt att det läckte.
Visst... Borra ut bultarna och sedan gänga om... problemet är att det inte får plats en borrmaskin...
Så, vad hade ni gjort?
Bilen är en 530i -89 E34 med M30 motorn. Grenröret är det bakre.
Vill inte ha bilen ståendes längre nu...

=((
Finns speciel svetstråd gjord för sådant dära som du svetsar på toppen på bulten och färlänger denf ör att sedan svetsa fast en mutter där så man kan dra ur den, ring en svetsfirma i närheten och prata med dem,
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Låter ju kalas!! Men jag kan tänka mig att bultarna sitter ganska hårt med tanke på att dom gått av...
Hållfastheten på den där "svetstråden"?
Sen har jag ju problemet att jag inte kan köra dit bilen eftersom den saknar grenrör ju... ;)
Toppen verkar vara monterad på plats och inte lös?

Då är det ingen ide att ens försöka svetsa på det som finns kvar av pinnskruvarna.

Kommer man åt så kan man ju försöka med att knacka ur kvarvarande pinnskruv men vi pratar antagligen om M6 så det blir svårt.

Lyfter man av toppen och kan borra ur skruven så är det snart löst. Men det ger en hel del extrajobb..

/Anton
nazze
går ju att köra utan grenrör låter kanske men om det är en kortare bit så kanske (tveksam),eller hyr ett bilsläp
bör gå att komma åt och svetsa dem,, detta är någonting som används flitigt av industri montörer mm, fick tipset av en gammal montör han fixade det på min e30 med avdragna ventilkåps bultar,
lurre
Kan tilläggas att värmen från svetsningen gör att de lossnar lättare.
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Toppen sitter på plats och motorn går kanon och vill helst inte riva den...
Återstår gör ju att lyfta upp motorn men verkar oxå vara en hel del jobb...
Suck...
Ingen som råkar äga en borrmaskin modell "mini"?? Hade löst allt i ett nafs!!
Grenröret sitter som bekant med 6 bultar. Dom tre översta och den mittersta är OK. Kan man få det tätt om man bara monterar med dom fyra?
I varje fall tills jag kommer på en lösning?
Eller e jag helt ute o cyklar i fel kanot?? :-|
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
EDIT: De 3 översta och den mittersta nedre är OK
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
hållfastheten på svetstråden kommmer att vara en bra bit över, hålfastheten på din avbrytna bult.

En svets(Svetstråd+material+värme) är som regel flera ggr starkare än grundmaterialet som det är svetsat i, om det görs rätt.
an
643
anlima
735iA -87
Du har inte tillgång till en vinkelborrmaskin? glöm inte isåfall att slå ett ordentligt körnslag i bulten så inte borren vandrar. RIDGID skruvutdragare är att föredra före "grispitt". Värme underlättar väldigt mycket när du drar ut bulten.
Lycka till

/Mats
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
En tanke:
Om jag lossar motorfästena, kan jag inte då hiss med tex en domkraft under motorn o på så sätt "vrida" motorn lite grann så att jag kan få plats med borrmaskinen. Behöver ca 5cm för att få plats. Motorn "lutar" lite nu och kan jag "vrida" den så att motorn står rakt upp blir det gott om plats.
Vad kan ta skada?
lurre
hade nog gjort en borrmall helst 10mm tjocklek och skruvat i någon av de friska skruvarna och centrera över trasiga bulten. börjat med mindre borr ca 5mm om det är m8.
slutat på ca 6.5mm och friskat upp gängan med gängtapp.
(helst vänstergående borr) går även att korta borren för att få plats.
och som sagt vinkelmaskin(ofta luftdrivna.)

h/ lurre
lurre är inne på rätt spår.

Vinkelmaskiner som är luftdrivan har dock sällan "backfunktion". Ska denan typ av maskin användas så är det bäst att kolla det innan man köper ett vänsterborr

/Anton
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har själv borrat ur avdragna bultar med toppen på en bänk,skulle aldrig komma på tanken att borra på plats.Min synpunkt på det hela.

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Tackar varmt för alla tips o synpunkter... Dock har jag beslutat att lyfta ur motorn för att vara säker på att få det gjort ordentligt samt att passa på och gå över motorn samtidigt.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Testa annars svetsmetoden, en kompis gjorde det och det gick galant. det var i.o.f.s pa en saab men det spelar ju mindre roll.
Äh, ni gör det allt för avancerat! =)
Håll bara en mutter, som är en dimension större än pinnbulten, mot toppen och (koppartråds)MAGa på pinnbulten och in i muttern tills hålet är fyllt och dra lös det hela.

-Värmen från svetsningen gör allt mycket lättare.
-Toppen är av aluminium så svetsen fäster inte.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Precis min åsikt, svetsningen är det bästa och snabbaste allternativet, du bör klara av det hela på under 30minuter,
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Visst låter det smartast med mutter... men nackdelen är att jag inte har någon svets... och bilen är inte körbar... så jag kan heller inte flytta på den...
Då handlar det om vilja.
Ens funderat på att bärga?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.