|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! jag lämnade in min 320d-00 på byte av huv och koffertlucka, tänkte då passa på att byta oljan då när jag fråga om priset så sa han 1200:- det lät ju riktigt dyrt :/ samt blir det vattenpumps byte 2000:- med jobb. men orolig över färgskillnader någon som har erfarenhet av något sådant??? bilen är cosmosschwarz. mvh/ Nicke | |
| Är det en bra lackfirma så fixar dom det med nyansskillnader. och just den färgen bör inte vara några problem med att får till rätt. | |
|
1200:- för oljeservice är inte dyrt, och inte heller 2000:- för byte av vattenpump. Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
| Jag håller med kalle, 1200 för ett oljebyte är inte dyrt alls! Literpriset för Castrol SLX ligger väl på 180kr/l inkl återvinningsavgifter hos BMW verkstäder. Sedan tillkommer filter (100kr) vilket inte blir många hundralappar i arbetskostnad. | |
|
nej det låter inte alls dyrt .. man är ju nästan uppe i det priset när man inhandlat oljefilter och olja så nej det är inte farligt alls.. och heller inte vattenpumpsbytet Bimmer |
|
|
byt olja själv..eller be nån bekant hjälpa dig som har lyft! jag brukar göra det iaf... sparar VÄLDIGT mycket på det, bara 200kr betalar jag för ett oljebyte. BMW CS Nr:06086 Länk |
|
|
2800 kr tar Wölkes bil (aukt. BMW) för en oljeservice på en 523i - 00, men då byter de mikrofilter också. Men om man räknar på materialkostnaden för en oljeservice, så inser man att 1200 är ett mycket lågt pris. Castrol SLX (vilket BMW rekommenderar) olja kostar ca 200 kr/liter och BMW:s raka sexor tar 6.5 liter (osäker på diesel), vilket ger pris på 1300 kr för bara olja. Sedan tillkommer ca 150 - 200 kr för ett oljefilter och arbete på det. ska man få allt att hamna på 1200 kr så får man använda sig av en billig olja. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| okey jag ger mig det är kanske inte så dyrt med oljan castrol0-30.det är då en bmw-verkstad som gör lackjobbet så man tycker då att dom borde få till lacken utan större färgskillnader, men man får se imorrn när man hämtar bilen. | |
|
Jag skulle aldrig betala 2800 för ett oljebyte när jag kan få samma i GBG trakten för 1280:- med 6,5 lit Castrol SLX Longlife 01 och oljefilter. ---> Länk 1200:- är ett helt O.K pris... |
|
|
jag förstår inte hur de kan få en oljeservice att bli så billig, bara oljan kostar ju mer än 1200 kr... sen tillkommer filter och arbete. Dessutom så ska mikrofiltren bytas vid varje servicetillfälle... vilet många slarvar med, förmodligen p.g.a att det sitter 2 filter i bilen och de kostar 450 kr/st. Räkna: Olja 6.5 * 200 kr = 1300 kr oiljefilter 175 kr (har ej pris för filter till M52 i huvudet, men till M60 kostar den 175 kr) Mikrofilter 2 * 450 kr = 900 kr _____________________________ Summa: 2 375 kr Sedan tillkommer arbete, så räknar man bort Mikrofilter så är det inte så himla dyrt för att vara Aukt. BMW. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Hmm köper BMW long life olja 6,5l + orginal filter och har inte hamnat över 800:- än. Byter oljan rubbet själv |
|
|
jo visst kan man hitta Long Life oljor som är billigare än Castrol SLX. Ta ELf EXCELLIUM som ett exempel, kostar halva priset jämfört med Castrol och är BMW LL klassad. Köper du däremot Castrol olja + filter för 800 kr så gör du bra deal. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Det kvittar för mig om det står Castrol eller Shell på oljedunken, en olja som är klassad som "BMW Long Life olja" + de andra klassningarna går lika bra. Det är ju BMW själva som vill att ni ska köra med Castrol olja eftersom de gör sånna stora vinster på att byta olja. Ni ska ju inte tro att de köper in oljan för 200kr/L direkt. | |
|
Självklart spelar det ingen roll vad det står på förpackningen, så länge det är rätt klassning på oljan. Men saken är att Castrol oljan inte är så mycket billigare att köpa ute i handeln, lite billigare givetvis men inte så mycket. Ovan var det tal om hur mkt olika verkstäder tog för en service, och jag hade uppe Wölkes som är en aukt verkstad som exempel. Därefter var det tal om BAVARIA som säger att de använder Castrol oljor men som ett debiterar ett pris för hela kalaset som ligger under vad Castrol oljan kostar i handeln, så tyckte jag att det lät för billigt. Sedan att man kan byta olja själv är en annan sak och det kan inte jämföras med verkstäders debiteringar på service. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Håller med dig "Mugge". Men jag byter oljan själv inte bara för att det är billigare utan för att jag VET att jag har bytt och hällt rätt olja i, jag säger inte att BMW verkstäder fuskar över lag men jag har varit med om "service" hos BMW verkstäder där saker som enligt de har bytt inte alls har varit bytta. |
|
| Mugge: Host, du vet väl att verkstäder inte betalar sådana astronomiska literpriser för olja på fat... Bavaria häller ner äkta Castrol SLX Longlife 01 och inget annat. Det vill säga om du inte vill ha billigare Castrol TXT 5-40, BMW long-life 98 vilket jag har i min E39 från -99 då den inte kräver bättre. Den får man för 950 kr 6.5 liter inklusive oljefilter och arbete. Besök honom i villagarage som han håller till i så förstår du nog hur han kan hålla sådana priser. Han är 100% seriös men inte auktoriserad så jämförelsen kanske haltar en smula... | |
|
En fråga angånde byte av huv och koffertlucka.Var det på rost garantin du fick bytt huv o koffert?Har 6 månader kvar på min rost garantin,ser själv inger rost men jag har förstått att det är rätt vanligt.Ska jag lämna in bilen för att kolla rost innan garantin är slut?? Tacksam för svar! |
|
|
Tjena igen jag hittade en rostbubbla på koffertluckan och då ringde jag bmw, for dit dom fotograferade och dom kollade igenom i princip alla plåtdelar å hittade rost på huven i underkant.... det tog då ca:1vecka då meddelade dom att det blev godkänt som garantiåtgärd. jag har också ett halvårsgaranti kvar... |
|
|
Hej Har också Cosmosschwarz met inte den lättaste färgen att leta rost bubblor. Okej det är bara att börja syna bilen lite nogare.Tack för svar. |
|
|
Man kan fråga sig vad verkstäderna betalar för ett fat olja. Jag köpte shell olja som kosta 200 kr/liter på mekonomen av en privatperson med rätta kontakterna istället. Då kosta samma olja under 100 kr/liter och jag tror ändå inte någon gick back på den affären. //Magnus |
|
parolof |
200 kr per liter för Castrol SLX är väl över disk priset, inte vad en verkstad betalar?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.