|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det NOKIA som gör alla HiFi-DSP systemen till BMW? Mitt är NOKIA i 540 E39 -98 men jag har för mig att det finns Harman och Bose också? Är NOKIA bra? | |
| Vad jag har hört och läst är inga bmw original ljudsystem bra om man refererar till ljudet. | |
| Allt beror väl självklart på vad man jämför med. Jag tycker det låter kanonbra. Men visst, ljud kan man ju bygga för oändligt många tusen och de finns ändå annat som är bättre. | |
|
I e39 så finns det bara nokia såvitt jag vet, harman finns i bla 3-serien. DSPsystemet är mindre dåligt än dom andra som fanns att tillgå, men att säga att det är bra är nog till att överdriva en del. Jag ger mig nog inte på att bygga om mitt system trots att jag gillar bra ljud i bilen. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Bose gör inga ljudsystem till Bmw. De används dock flitigt i Audi bland annat. De rockar ju "r***n av HKs biljud alla plan. HK är dock enormt duktiga på Hifi/Hemmabio förstärkare. Högtalare är dock inget dom borde pyssla med om du frågar mig. Volvo är enda "normala" biltillverkaren som har en separat utvecklingsavdelning för ljud och använder bra grejjer, detta började med C70´n som har Alpine V12 slutsteg och DynAudio högtalare. Linn används av Aston Martin och vad jag vet är de en av Bilvärldens mest välljudande system som kommer från "fabrik" Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är du mest missnöjd med i ljudet? Skulle man kunna förbättre det genom att bara byta befintliga element och köra med samma "system"? |
|
|
Harman har som jag förstått det köpt Nokia Audio systems, rätta mig gärna om jag är ute med monarken. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Mitt största problem är att det låter just högtalare om systemet, ljudet släpper inte från elementen. Att byta alla element ger inte så mycket om jag har förstått det hela rätt eftersom det ska ligga en inbyggd frekvenskompensering i dsp burken. Jag tror att man antingen får köra som det är standard eller helt enkelt göra om och göra rätt. Eventuellt så är jag i petigaste laget eftersom jag har jobbat med tung hi-fi i 6 år, men merparten av folk som har dsp systemet och är intresserade av bra ljud är missnöjda. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Som "standard" ljudsystem (även om de är extrautrustning) tycker jag de låter kanon! Tycker inte man kan förvänta sig någon tung HiFi från fabrik. Jag kommer från E36 med 6 högtalare och en enkel Pioneer CD och skillnaden är enorm. Kanske därför jag tycker de låter så bra? :-) |
|
|
Det var inte min avsikt att kritisera din smak ravve :) Nej tung hi-fi kanske man inte kan jämföra med, även om systemet kostade en rätt bra slant när bilen beställdes. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jag tar det inte som kritik, alla får ha sin smak och åsikt. Vad kostar HiFi DSP-systemet att beställa vid nybilsköp? Köpte du din bil ny? |
|
|
Ni som verkar ha koll. Den stora svarta plastburken som det står Nokia på som sitter på högra sidan i bagaget (under luckan, ovanför batteriet) på min 540 touring. Vad är den till för? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag har hört priser på 20k+ för dsp systemet, vet inte hurvidare det stämmer eller inte. Min bil köpte jag för 6 månader sen :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
J.Dredd: det är din basmodul som bor där. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Aha. Den ser ju stabil ut ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Som fabriksmonterad bilstereo så låter DSP-anläggningen ok men med tanke på vad den kostade ny så är det svårt att kalla den prisvärd... Som wendtan säger så ligger BMW långt efter t ex Volvo. I min V70 så har jag standardstereon och den låter i stort lika bra som DSP'n i 530'n. Har lyssnat på Volvos större modell och den låter riktigt bra. Peronligen så räcker ljudet i DSP'n bra då jag mest strölyssnar på radio och dessutom ofta har barn i bilen men har man någon gång haft en riktigt anläggning i bilen och vet hur bra det går att få ljudet så saknar man givetvis detta då och då. ___ //Ulf |
|
Robsarve |
Prisvärt? Nej, snarare rån... Harman international (JBL, H/K, Becker, Revel mfl) köpte Nokia Car systems. Som sagt de flesta vet inte ens om att de har subben eftersom den är så usel... :-( Byter man slutsteget till en fyrakanalare, skaffar en tia i låda och ett hyfsat framsystem, (kostar ca 6 papp för vettiga prylar) och du har nått som spelar skorna av de flesta... |
|
Går det att byta element i baslådan? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Allt går men det är knappast värt besväret. | |
Robsarve |
"basen" är en bandpasslåda med ett "maffigt" femtumselement med pappkon i. Det är inte lönt att byta till något annat i den lådan. Jag byggde en formgjuten låda med en fetare tia som passade i utrymmet (touring) , men det kräver ju en del förkunskaper. |
| Jag tycker de är rätt bra bas med tanke på hur liten den är och att den inte stjäler något utrymme i bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.