AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.383

Avisning vindruta

Sida 2 av 2
tror inte det är nån fara alls faktiskt
"Många värmare får ej gåtyp mer än 1-2 timmar annars så förstörs dom o kringutrustning!!"
Detta låter inte särskilt sannolikt, häromkring har i princip alla bilarna fastknutna betydligt mer än 1-2 timmar varje dag och detta problem är helt okänt.
Usla installationer och måndagsex finns givetvis som undantag.
Däremot varnar elementtillverkarna för temperaturstyrda stolpar som slår av och på hela tiden, detta sägs korta elementets livslängd avsevärt.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om nu din släkting körde 2 h per dag så måste det ha varit något annat fel.
52
447
528:n
528i -96
Bilen var inne på stor elfirma och dom fick byta kablage m.m. och enligt dom så var detta vanligare än vad man kan tro. Allt p.g.a. att folk kör med sina värmare på i timmar. För egen del så kände jag inte till det överhuvudtaget.

Men det skulle vara intressant att få höra om andras erfarenheter. Själv använder jag alltid bränsledriven värmare som är vida överlägsen elektrisk......
Jag vet inte om fläkjäveln är till för att användas helt enkelt, finns så många här på forumet med så konstiga åsikter om vissa saker !!!!!!!
Fläkten fick gå förra vintern också utan problem, inte dygnet runt men ca 10 - 15 timmar om dan !! Nu har jag den igång hela tiden får se när den pajar haha annars har jag flera som jag hittade på jobbet !!!
Anledningen att den är på är att tjejen är extremt frusen och vill inte sitta i en kall bil samt att hon är hemma och inte gör nåt alls på dagarna och då vet hon aldrig när hon ska åka o shoppa eller fika eller åka nånstans osv, sen laddas ju batteriet också (defa ) så det är ju bra!!!!!

BOOSING AND CRUISING
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Försök gärna undvika grundproblemet, nämligen is på rutan!

Jag försöker se till att parkera bilen med så kalla rutor som möjligt, när jag åker till jobbet har jag mest golvvärme på (defroster efter behov) samt stjärtvärme. Eftersom rutorna redan är minusgradiga fryser inget fast på dem och det är bara att sopa av när jag ska hem.

Om det snöar och man måste värma upp (smälta) för att se något lägger jag på en isolering på vindrutan (Mekonomen typ 39kr, man klämmer fast det i a-stolpen). Tar 20 sek att lägga dit. Funkar mycket bra. Sedan är det bara att sopa av bilen, inkl vindrutan där skyddet sitter kvar, ta bort skyddet, sopa lite mer, spraya på lite BMW (dvs Sonax) de-icer och köra torkarna ett slag (inte två om det är kallt!).
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Moderna kupevärmare har väl överhetningsskydd som slår av om det blir för varmt i närheten av värmaren. Vet inte om det sedan slår på automatiskt igen eller inte då tempen sjunkit eller om det kräver manuell återställning.

Sen beror det ju på hur kallt det är i omgivningen hur varmt det blir i bilen. Det blir ju varmare i bilen om det är +5 ute än om det är -25 om man kör samma tid.

Men att ledningarna skulle slitas av att användas om de är korrekt dimensionerade låter märkligt - men är de för klena så de blir för varma och sedan kyls av vid körning så kan nog isoleringen slitas i förtid.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kör för tillfället BMW De-icer som funkar kanon. Aldrig mer isskrapa för mig. Dock hade jag en billig de-icer från biltema eller liknande förut som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den hette. Den kostade hälften så mycket och funkade tom bättre plus att den inte luktade lika kraftigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.