AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.852

Kvittons Betydelse

Sida 1 av 2
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Jag kan kort säga nu att det är helt förkastligt att skriva kvitto vid tex bilaffärer. Trots kvitto, där det står att bilen är betald i befintligt skick fick jag idag finna mig i att betala 3000:- extra pga att säljaren tyckt jag fick bilen för billigt.

Frågade domaren hur han tolkade kvittot, och som svar;"Det är en tolkningsfråga".

Slutsats: Om du köper en bil, skriver kvitto, så kan säljaren tydligen kräva dig på mer pengar. Du kanske inte måste ge med dig helt, men om du vill ha ett slut på det snabbt, måste du ge med dig lite.

Skulle jag fortsätta, skulle advokater kopplas in o då kunde det tydligen sluta hur som helst. Det är ju som sagt, "En tolkningsfråga".

Jag fattar inte hur det kan få vara på detta vis.

Säljaren som jag köpte bilen av säljer nu en motor här på Autopower, och jag skulle under inga som helst omständigheter råda någon att ha med han att göra. Han har säkert mycket stor kunskap om BMW, men riktigt naglad är han inte.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag förstår inte hur det gick till? Kom du och säljaren överens om ett pris, du betalade och kvitto skrevs? Därefter kom säljaren och krävde dig på mer pengar?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Blev du i efterhand, alltså efter genomfört köp då pengar och vara bytt ägare, krävd på ytterligare pengar?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Va? du menar att det gick till tingsrätt och du fick inte rätt???
koppla in en jurist.....

Hela historien: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Låter helt sinnessjukt om det är så som Bones skriver.

Har nu läst hela historien under länken som Mugge bifogade - tråkig historia. Beklagar utfallet! Mot bakgrund av detta skulle jag inte heller befatta mig med vederbörande säljare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Läste också hela berättelsen, menar du att tingsrätten dömt till hans fördel? Jag förstår inte riktigt hur det är möjligt?
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
När jag satt där var jag vansinnigt upprörd.

Bones; Jo, jag fick ett handskrivet brev, "räkning", efter ca en månad efter affären . Han ville ha betalt för chipp, servotronic(begagnad o defekt), en def fläkt,AC-panel samt stereo. Ringde upp säljaren då jag fick delgivning;"Du fick ju bilen för billigt" var svaret.

Så vill ni ha mer pengar för bilar ni säljer så bränn iväg ett brev till Fogden så tjänar ni in lite pengar, kanske inte allt, men säkert iaf lite.

Jag var tvungen att skriva av mig lite.

Jag vet för övrigt inte hur tusan man ska kunna göra en "säker" bilaffär igen. Man har ju just blivit K****D av de jag trodde skulle kunna svara på rätt o fel.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det är ju inte klokt!
Går det inte att häva köpet då? Fast då kanske du åker på att betala för slitage på bilen...

Jag säger bara det, vilka människor det finns... hoppas han kör i diket imorgon.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Han vägrar ta tillbaka bilen. Slitage....Nä, den är i bättre skick nu. All el fungerar, bromsar renoverade, stereosystemet åter inkopplat, städad o inte körd mer än 6 mil efter affären.

Jag vet dock att han har en ganska "tråkig" situation. Ringde fogden o de tar gärna pengarna, bara en utmätning behövs. Men då blir han väl skitsur å hittar på nå mer jäkelskap. Känns just nu som att räcker med den mannen, så jag betalar o går vidare.

Men jag hoppas att detta kan ev hjälpa att göra "säkra" affärer, eller att tänka på iaf. när ni står o skriver kvitto osv. Inget jag önskar någon annan.

Njuren
Ledsen för din skull ROnnyL!

BMW - i nöd och lust?
RonnyL; Det låter som man behöver få ett utdrag från polisen, kronofogden från varje person man gör affärer med, åtminstone om dom är lika struliga som denna person, att dom dömde till en favör, kan jag bara förklara med, han har haft nog med problem, nu har hans tur vänt, helt otroligt domslut?!

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gå till pressen! Gör något... detta är ju sjukt..... så ska det inte gå till.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lider med dig....Vilken skandal egentligen :(

Hoppas att en del vet vad han heter nu iaf , så inte någon annan hinner göra "affärer" med tomtenissen.

Mvh Janne.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har ingen aning om vem det är, så nån som vet får gärna länka till annonsen på Powerbörsen. På så sätt bryter man ju inte mot PUL eller någon annan lag.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Har aldrig länkat, men sök på BMW v12 påpowerbörsen, under BMW säljes. Synd egentligen, då han är en av bröderna som har haft, och har i familjen, häftiga BWM. Fick tag på en gammal Teknikens Värld där de två bröderna har en med bra krut i.

För övrigt ville han att jag skulle köpa motorn. Förstår inte hur den mannen funkar.

Kan väl fråga på en gång hur man länkar, adressen ändras ju inte när man går in på tex en annons.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man högerklickar och väljer öppna i nytt fönster så öppnas ett nytt fönster med aktuell adress som då går att kopiera och klistra in här.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Svensk lag är skriven för att skydda de som bär sig värst åt, Svensk lag eller kanske hur man tillämpar svensk lag är ett skämt som man dessvärre ej skrattar åt. Jag lider med dig samtidigt som jag förstår att du bara vill få saken ur världen.
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Annonsen är inte kvar vad jag förstår, men var den ute för flera månader sedan, bilen fotad på en skolgård eller liknande???
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Länk

Det är annonsen på motorn. Bilen var fotad på en parkering, det var nog den du tänkte på.

Kul att se bild på dig PPeellee; Handlade av dig till förra 750´n.
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Åhå, läste inte så noga "2005". Jo den bilen vardet jag skulle kolla på et en kompis men det rann ut i sanden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.